23948sdkhjf

Forever 21 lever vidare trots konkursen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

H&M-konkurrenten såld – nya ägarna vill satsa globalt på generation Z.

Den globala klädkedjan Forever 21 lämnade i september in en konkursansökan. Sedan dess har kedjans framtid varit osäker, men nu står det klart att H&M-konkurrenten kommer att leva vidare.

Läs också: H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Authentic Brands Group, Simon Property Group och Brookfield Property Group har efter en utdragen process slutfört köpet av Forever 21 i en affär som uppges vara värd totalt 81 miljoner dollar. Authentic Brands äger varumärken som Aeropostale och Nine West medan de övriga två är fastighetsbolag.

De nya ägarna kommer nu att satsa på att få fart på försäljningen igen, bland annat genom att fokusera på trendigare design och ett mer hållbart produktionsflöde. Forever 21 kommer också att börja med digitala kampanjer som särskilt intriktar in sig på generation Z. Kedjan håller också på och förhandlar med ett antal fastighetsägare för att kunna fortsätta verksamheten i de viktigaste regionerna.

Forever 21 har i nuläget 593 butiker, med tyngdpunkten i USA. I samband med konkursen meddelades att 178 butiker i USA, Europa och Asien skulle stängas, men hur det blir med den saken är nu oklart eftersom de nya ägarna sagt att de vill växa i Europa, Asien, Mellanöstern och Sydamerika.

– Forever 21 är mäktigt varumärke med otrolig räckvidd och oändlig potential. Vi ser fram emot att arbeta ihop med F21-teamet och våra globala partners. Tillsammans ska vi vitalisera varumärkets kärnverksamhet och skapa en relation till konsumenter runt om i världen genom nya produkterbjudanden och upplevelser, kommenterar Authentic Brands vd Jamie Salter i ett pressmeddelande.

Mer om: Forever 21
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125