23948sdkhjf

Forever 21 lever vidare trots konkursen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

H&M-konkurrenten såld – nya ägarna vill satsa globalt på generation Z.

Den globala klädkedjan Forever 21 lämnade i september in en konkursansökan. Sedan dess har kedjans framtid varit osäker, men nu står det klart att H&M-konkurrenten kommer att leva vidare.

Läs också: H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Authentic Brands Group, Simon Property Group och Brookfield Property Group har efter en utdragen process slutfört köpet av Forever 21 i en affär som uppges vara värd totalt 81 miljoner dollar. Authentic Brands äger varumärken som Aeropostale och Nine West medan de övriga två är fastighetsbolag.

De nya ägarna kommer nu att satsa på att få fart på försäljningen igen, bland annat genom att fokusera på trendigare design och ett mer hållbart produktionsflöde. Forever 21 kommer också att börja med digitala kampanjer som särskilt intriktar in sig på generation Z. Kedjan håller också på och förhandlar med ett antal fastighetsägare för att kunna fortsätta verksamheten i de viktigaste regionerna.

Forever 21 har i nuläget 593 butiker, med tyngdpunkten i USA. I samband med konkursen meddelades att 178 butiker i USA, Europa och Asien skulle stängas, men hur det blir med den saken är nu oklart eftersom de nya ägarna sagt att de vill växa i Europa, Asien, Mellanöstern och Sydamerika.

– Forever 21 är mäktigt varumärke med otrolig räckvidd och oändlig potential. Vi ser fram emot att arbeta ihop med F21-teamet och våra globala partners. Tillsammans ska vi vitalisera varumärkets kärnverksamhet och skapa en relation till konsumenter runt om i världen genom nya produkterbjudanden och upplevelser, kommenterar Authentic Brands vd Jamie Salter i ett pressmeddelande.

Mer om: Forever 21
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Zalando vinstvarnar

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Nyhetsbrev

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Arkiv

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

XXL tar in kapital

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.109