23948sdkhjf

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

| Av Nyhetsbyrån Direkt / Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Har blockerat 9 000 kunder på grund av hög returgrad.

E-handelsbolaget Boozt redovisar ett resultat efter skatt på 77,5 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (52,3). Bruttoresultatet blev 454 miljoner kronor (368) vilket gav en bruttomarginal på 43,2 procent (41,2).

Läs också: Han rekryteras till ny roll i Boozt

Rörelseresultatet blev 105 miljoner kronor (69,1) och rörelsemarginalen var 10,0 procent (7,7). Nettoomsättningen uppgick till 1.050 miljoner kronor (893).

Boozt förväntar sig en försäljningstillväxt på 15-20 procent helåret 2020 och en justerad rörelsemarginal som ökar jämfört med 2019. Det framgår av bokslutet.

Tillväxten 2019 var 23 procent och den justerade marginalen 3,2 procent.

"Med en god lagersituation beslutade vi att inte jaga en olönsam tillväxt och deltog därför inte fullt ut i det extraordinära aktivitetsdrivna marknadsklimatet. Vi bibehåller fokus på att stärka vårt varumärkes relativa ställning gentemot både våra kunder och våra varumärkesleverantörer, samtidigt som vi är disciplinerade när det gäller våra investeringar i nya kunder", summerar vd Hermann Haraldsson 2019.

Läs också: Boozt väntar dämpad efterfrågan

Av rapporten framgår även att Boozt har uppdaterat sina finansiella mål för perioden till och med 2022.

"Under de kommande åren är vår målsättning att fortsätta växa väsentligt mer än den nordiska online-marknaden för att öka vår marknadsandel. Vårt höga genomsnittliga ordervärde och därmed attraktiva nyckeltal per order, tillåter en fortsatt hög investering i tillväxt. Detta samtidigt som den justerade rörelsemarginalen överstiger 6 procent år 2022, drivet av verksamhetsförbättringar och skalfördelar", skriver bolaget.

Tidigare hade Boozt målen att den årliga nettoomsättningen skulle öka 25-30 procent och att bolaget skulle uppnå en justerad ebit-marginal överstigande 6 procent på medellång sikt.

I rapporten skriver bolaget att det genomsnittliga ordervärdet var rekordhögt också drivet av en lägre returgrad något som bolaget menar är en effekt av den policy som e-handelsbolaget implementerade i november i fjol där där cirka 9 000 kunder blockerades, främst på grund av ”extremt returnerande av varor”.

Bolaget konsterar dock att policyn haft en negativ inverkan på nettoomsättningstillväxten ”men totalt sett har det varit mycket positivt för företaget och vi är stolta över att vidta åtgärder mot en mer ansvarsfull bransch”, skriver bolaget i rapporten.

Mer om: Boozt | Booztlet
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Nyhetsbrev

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Arkiv

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Lanseringsdags för The Wiman

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11