23948sdkhjf

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

Blaous grundare Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen har bestämt sig för att sälja eller avveckla det barnmodemärke som duon skapade 2017 och som lanserades i november samma år.

Innevarande kollektion blir den sista med duon vid rodret och försäljning av vårens kollektion sker via den egna webbutiken och via ett antal återförsäljare som Aplace och Babyshop.

– Det är flera orsaker som spelar in men framförallt att vi saknar de muskler som krävs, det är inte lätt att vara en liten spelare på marknaden och att nå ut och etablera sig hos nya kunder är väldigt dyrt. Vi har just nu en plan att avveckla bolaget under våren om det inte finns intresse att köpa bolaget/varumärket, uppger Johanna Törnebohm i ett mejl till Habit.

Beslutet att lägga ned eller försöka sälja varumärket tog duon i höstas och Johanna Törnebohm jobbar sedan november i fjol med inköp på Junkyard medan Ellinor Nilsen är frilans inom design och print.

Läs också: Barnklädesföretag tilldelas formpris

– Vi tycker absolut att det är tråkigt, men beslutet togs i höstas så jag tror vi hunnit vänja oss vid tanken vid det här laget, säger Johanna Törnebohm.

Duon har rönt mycket uppmärksamhet för märket som de skapat med ledorden att kreera lekvänliga och färg- och formsstarka unisexplagg och där hållbarhet och könsneutralitet var viktiga parameterar. Att märket är omtyckt syns inte minst i det Instagraminlägg där duon berättar om beslutet att lägga ned och som kommenterats av många kunder och fans.

I oktober i fjol tilldelades Blaou Svensk Forms regionala pris ”Årets formbärare i väst” vid en ceremoni på Röhsska museet i Göteborg för att duon är, enligt juryns motivering, ”är viktiga förebilder i hur man genom god design kan göra skillnad för ett bättre samhälle”.

Duon har ett långt förflutet inom modebranschen och innan de grundade Blaou arbetade de närmast på Monki.

Här finns en längre intervju, från Habit International nr 4 2019, med Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen om duons resa med det färgstarka barnklädesmärket.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11