23948sdkhjf

Blaou till salu

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

Blaous grundare Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen har bestämt sig för att sälja eller avveckla det barnmodemärke som duon skapade 2017 och som lanserades i november samma år.

Innevarande kollektion blir den sista med duon vid rodret och försäljning av vårens kollektion sker via den egna webbutiken och via ett antal återförsäljare som Aplace och Babyshop.

– Det är flera orsaker som spelar in men framförallt att vi saknar de muskler som krävs, det är inte lätt att vara en liten spelare på marknaden och att nå ut och etablera sig hos nya kunder är väldigt dyrt. Vi har just nu en plan att avveckla bolaget under våren om det inte finns intresse att köpa bolaget/varumärket, uppger Johanna Törnebohm i ett mejl till Habit.

Beslutet att lägga ned eller försöka sälja varumärket tog duon i höstas och Johanna Törnebohm jobbar sedan november i fjol med inköp på Junkyard medan Ellinor Nilsen är frilans inom design och print.

Läs också: Barnklädesföretag tilldelas formpris

– Vi tycker absolut att det är tråkigt, men beslutet togs i höstas så jag tror vi hunnit vänja oss vid tanken vid det här laget, säger Johanna Törnebohm.

Duon har rönt mycket uppmärksamhet för märket som de skapat med ledorden att kreera lekvänliga och färg- och formsstarka unisexplagg och där hållbarhet och könsneutralitet var viktiga parameterar. Att märket är omtyckt syns inte minst i det Instagraminlägg där duon berättar om beslutet att lägga ned och som kommenterats av många kunder och fans.

I oktober i fjol tilldelades Blaou Svensk Forms regionala pris ”Årets formbärare i väst” vid en ceremoni på Röhsska museet i Göteborg för att duon är, enligt juryns motivering, ”är viktiga förebilder i hur man genom god design kan göra skillnad för ett bättre samhälle”.

Duon har ett långt förflutet inom modebranschen och innan de grundade Blaou arbetade de närmast på Monki.

Här finns en längre intervju, från Habit International nr 4 2019, med Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen om duons resa med det färgstarka barnklädesmärket.

Mer om: Blaou
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.188