23948sdkhjf

Blaou till salu

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

Blaous grundare Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen har bestämt sig för att sälja eller avveckla det barnmodemärke som duon skapade 2017 och som lanserades i november samma år.

Innevarande kollektion blir den sista med duon vid rodret och försäljning av vårens kollektion sker via den egna webbutiken och via ett antal återförsäljare som Aplace och Babyshop.

– Det är flera orsaker som spelar in men framförallt att vi saknar de muskler som krävs, det är inte lätt att vara en liten spelare på marknaden och att nå ut och etablera sig hos nya kunder är väldigt dyrt. Vi har just nu en plan att avveckla bolaget under våren om det inte finns intresse att köpa bolaget/varumärket, uppger Johanna Törnebohm i ett mejl till Habit.

Beslutet att lägga ned eller försöka sälja varumärket tog duon i höstas och Johanna Törnebohm jobbar sedan november i fjol med inköp på Junkyard medan Ellinor Nilsen är frilans inom design och print.

Läs också: Barnklädesföretag tilldelas formpris

– Vi tycker absolut att det är tråkigt, men beslutet togs i höstas så jag tror vi hunnit vänja oss vid tanken vid det här laget, säger Johanna Törnebohm.

Duon har rönt mycket uppmärksamhet för märket som de skapat med ledorden att kreera lekvänliga och färg- och formsstarka unisexplagg och där hållbarhet och könsneutralitet var viktiga parameterar. Att märket är omtyckt syns inte minst i det Instagraminlägg där duon berättar om beslutet att lägga ned och som kommenterats av många kunder och fans.

I oktober i fjol tilldelades Blaou Svensk Forms regionala pris ”Årets formbärare i väst” vid en ceremoni på Röhsska museet i Göteborg för att duon är, enligt juryns motivering, ”är viktiga förebilder i hur man genom god design kan göra skillnad för ett bättre samhälle”.

Duon har ett långt förflutet inom modebranschen och innan de grundade Blaou arbetade de närmast på Monki.

Här finns en längre intervju, från Habit International nr 4 2019, med Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen om duons resa med det färgstarka barnklädesmärket.

Mer om: Blaou
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

XXL tar in kapital

Zalando vinstvarnar

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Nyhetsbrev

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Arkiv

Moda byter månad

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Scoretts vd: "Det mest akuta är likviditetsbristen"

Peter Blomquist vill uppmana leverantörerna att sitta lugnt i båten och inte gripas av panik.

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Berlins i konkurs

Nike över förväntan

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Oscar Jacobson för Smarteyes

Handelsstopp för VRG

Jobb & Karriär
Hugo Boss vd lämnar

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125