23948sdkhjf

"Vi ska bli modets Airbnb"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Delningsekonomin växer. Enligt en prognos från Nordea kommer delningsekonomin i Sverige omsätta runt 12 miljarder kronor om fem år. Andra beräkningar som har gjorts visar betydligt högre belopp. Enligt stiftelsen World Economic Forum kommer delningsekonomin att normaliseras och bli mainstream omkring år 2026. Vanligast är bostadsuthyrning och Uber. Elsparkcyklarna har undgått få.

Emelie Gustafsson Maistedt är förvissad om att svenskarna är redo för delningsekonomi vad gäller mode. Särskilt den yngre generationen. I stället för att köpa in ett sortiment låter Gemme konsumenten göra jobbet: att dela sin garderob mot betalning med andra. Företaget ska rikta in sig på premium- och lyxsegmentet. 

– Millennials gillar att hustla, att ta sig tid att fixa och trixa för att tjäna pengar på det man inte använder. De som är 30 och under är väldigt benägna att hyra ut och tjäna pengar, säger Emelie Gustafsson Maistedt till Habit.

Läs också: Så ser Gemme Collectives expansionsplan ut

Men det handlar också om avsaknaden av hållbart och etiskt mode.

– Om man vill fortsätta klä sig som vi har gjort fram tills i dag; att uttrycka sig med mode, ändra stil och inte ha samma klänning på fyra bröllop i rad, är det enda hållbara att vi alla med coola garderober snurrar runt sina plagg. Konsumenten är mogen att testa vad som helst så länge det är schyst mot miljön och de som jobbar i branschen.

Gemme startade som ett ”kul” sidoprojekt under namnet Common Closets för två år sedan. Emelie Gustafsson Maistedt hade funderat på idén i flera år. I fjol fick hon en delägare ombord, som är hemlig, samt en rad mindre investerare. I vår väntar ännu en investeringsrunda.

Hur stort kan det bli?
Vi vill bli ett Airbnb för mode. Vår plan är att det ska bli jättestort. Vi vill ha hubbar i alla stora städer i Europa. Vi vill att alla modeälskare ska kunna hyra och hyra ut  genom Gemme Collective. 

Stockholm är vår testmarknad, vilket är bra eftersom befolkningen är väldigt techmogna. Vi är redo att konsumera ännu mer online, vi är sjukt miljömedvetna. Funkar Stockholm, då är det lätt att addera Göteborg och Malmö. Men planen är att bli störst i Europa, säger Emelie Gustafsson Maistedt. 

Läs mer om Gemme Collective i Habit nr 3.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Scorett stänger butik efter hyrestvist

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.141