23948sdkhjf

"Vi ska bli modets Airbnb"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Delningsekonomin växer. Enligt en prognos från Nordea kommer delningsekonomin i Sverige omsätta runt 12 miljarder kronor om fem år. Andra beräkningar som har gjorts visar betydligt högre belopp. Enligt stiftelsen World Economic Forum kommer delningsekonomin att normaliseras och bli mainstream omkring år 2026. Vanligast är bostadsuthyrning och Uber. Elsparkcyklarna har undgått få.

Emelie Gustafsson Maistedt är förvissad om att svenskarna är redo för delningsekonomi vad gäller mode. Särskilt den yngre generationen. I stället för att köpa in ett sortiment låter Gemme konsumenten göra jobbet: att dela sin garderob mot betalning med andra. Företaget ska rikta in sig på premium- och lyxsegmentet. 

– Millennials gillar att hustla, att ta sig tid att fixa och trixa för att tjäna pengar på det man inte använder. De som är 30 och under är väldigt benägna att hyra ut och tjäna pengar, säger Emelie Gustafsson Maistedt till Habit.

Men det handlar också om avsaknaden av hållbart och etiskt mode.

– Om man vill fortsätta klä sig som vi har gjort fram tills i dag; att uttrycka sig med mode, ändra stil och inte ha samma klänning på fyra bröllop i rad, är det enda hållbara att vi alla med coola garderober snurrar runt sina plagg. Konsumenten är mogen att testa vad som helst så länge det är schyst mot miljön och de som jobbar i branschen.

Gemme startade som ett ”kul” sidoprojekt under namnet Common Closets för två år sedan. Emelie Gustafsson Maistedt hade funderat på idén i flera år. I fjol fick hon en delägare ombord, som är hemlig, samt en rad mindre investerare. I vår väntar ännu en investeringsrunda.

Hur stort kan det bli?
Vi vill bli ett Airbnb för mode. Vår plan är att det ska bli jättestort. Vi vill ha hubbar i alla stora städer i Europa. Vi vill att alla modeälskare ska kunna hyra och hyra ut  genom Gemme Collective. 

Stockholm är vår testmarknad, vilket är bra eftersom befolkningen är väldigt techmogna. Vi är redo att konsumera ännu mer online, vi är sjukt miljömedvetna. Funkar Stockholm, då är det lätt att addera Göteborg och Malmö. Men planen är att bli störst i Europa, säger Emelie Gustafsson Maistedt. 

Läs mer om Gemme Collective i Habit nr 3.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Jaber i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Ny marknadschef på Björn Borg

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Nyhetsbrev

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Arkiv

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125