23948sdkhjf

"Vi ska bli modets Airbnb"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Delningsekonomin växer. Enligt en prognos från Nordea kommer delningsekonomin i Sverige omsätta runt 12 miljarder kronor om fem år. Andra beräkningar som har gjorts visar betydligt högre belopp. Enligt stiftelsen World Economic Forum kommer delningsekonomin att normaliseras och bli mainstream omkring år 2026. Vanligast är bostadsuthyrning och Uber. Elsparkcyklarna har undgått få.

Emelie Gustafsson Maistedt är förvissad om att svenskarna är redo för delningsekonomi vad gäller mode. Särskilt den yngre generationen. I stället för att köpa in ett sortiment låter Gemme konsumenten göra jobbet: att dela sin garderob mot betalning med andra. Företaget ska rikta in sig på premium- och lyxsegmentet. 

– Millennials gillar att hustla, att ta sig tid att fixa och trixa för att tjäna pengar på det man inte använder. De som är 30 och under är väldigt benägna att hyra ut och tjäna pengar, säger Emelie Gustafsson Maistedt till Habit.

Men det handlar också om avsaknaden av hållbart och etiskt mode.

– Om man vill fortsätta klä sig som vi har gjort fram tills i dag; att uttrycka sig med mode, ändra stil och inte ha samma klänning på fyra bröllop i rad, är det enda hållbara att vi alla med coola garderober snurrar runt sina plagg. Konsumenten är mogen att testa vad som helst så länge det är schyst mot miljön och de som jobbar i branschen.

Gemme startade som ett ”kul” sidoprojekt under namnet Common Closets för två år sedan. Emelie Gustafsson Maistedt hade funderat på idén i flera år. I fjol fick hon en delägare ombord, som är hemlig, samt en rad mindre investerare. I vår väntar ännu en investeringsrunda.

Hur stort kan det bli?
Vi vill bli ett Airbnb för mode. Vår plan är att det ska bli jättestort. Vi vill ha hubbar i alla stora städer i Europa. Vi vill att alla modeälskare ska kunna hyra och hyra ut  genom Gemme Collective. 

Stockholm är vår testmarknad, vilket är bra eftersom befolkningen är väldigt techmogna. Vi är redo att konsumera ännu mer online, vi är sjukt miljömedvetna. Funkar Stockholm, då är det lätt att addera Göteborg och Malmö. Men planen är att bli störst i Europa, säger Emelie Gustafsson Maistedt. 

Läs mer om Gemme Collective i Habit nr 3.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Mässor i Italien ställs in

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.109