23948sdkhjf

Grön tråd i nya numret av Habit

Det är inte bara Greta Thunberg som har vunnit globalt gehör för klimatfrågan. I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action vuxit till en världsomspännande rörelse. Vilken betydelse har den för svensk modebransch och hur långt står dessa två varandra egentligen?

Läs också: Så ser Gemme Collectives expansionsplan ut

Om knappt fem år blir det lag att samla in textilt avfall i EU. Att återvinna textilier till likvärdiga material är en utmaning. Två svenska bolag är redo att expandera sina gröna innovationer för att möta efterfrågan.

Att delningsekonomin ökar är en kombination av att vi blir rikare och allt mer resursmedvetna. Nu händer det även i modebranschen. Pionjären Emelie Gustafsson Maistedt vill med nystartade Gemme Collective bli ledande i Europas storstäder.

I en tid då många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling. Här vägleder hon till en resurssmartare och cirkulär textilbransch.

Vividye är Göteborgsföretaget som snart står redo att skala upp en ny, miljövänlig teknik för att färga och avfärga kläder. Tanken är att förlänga livslängden på kläder.

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst. Habit har träffat henne.

Branschen är splittrad vad gäller att mäta sitt klimatavtryck. Så länge det saknas en standardisering vilar ansvaret i mångt och mycket på en upplyst konsument.

Detta och mycket mer i senaste Habit International!

Trevlig läsning!

Kajsa Åström, chefredaktör, Habit

För att prenumerera, klicka här. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078