23948sdkhjf

Thernlunds i nya händer: "Det finns många fina värden i namnet"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska den nya ägaren driva den anrika modekedjan vidare.

I förra veckan fick Thernlunds, som försattes i konkurs strax efter jul, en ny ägare då Jan Thorstensson  som driver tre butiker för Johnells i Stockholm, förvärvade rörelsen. Något som också Market berättat om.

Förvärvet innefattar varumärket, ett enligt konkursförvaltaren David Rutegård mindre, kvarvarande varulager, butiksinteriör och e-handelsplattform med en, enligt Jan Thorstensson bra och stor kundklubb med trogna kunder. 

Vid tiden för konkurs fanns sex butiker för Thernlunds kvar; en butik på Lidingö, Täby centrum, Nacka forum, Mall of Scandinavia, Globen och i Bromma Blocks.

I dagsläget är butikerna stängda men Jan Thorstensson säger till Habit att han siktar på att öppna två butiker, där hyresförhandlingarna är klara, inom två veckor. Det gäller butikerna i Täby centrum och i Nacka forum. 

I Täby centrum öppnar butiken först på en provisorisk yta för att sedan byta läge till en mindre yta i centrumet i höst.

– Hur många butiker som Thernlunds ska omfatta i framtiden beror på hur förhandlingara går och på vilka lägen och ytor som erbjuds. Jag kan tänka mig att vara kvar i vissa köpcentrum men då måste lägena vara de bästa. I dag kan jag säga att det ska finnas mellan tre till sex butiker. Men det är bara vara ödmjuk inför det faktum att det är en utmaning att driva retail och att det är viktigt att det blir bra från start. Det är bättre att vänta och öppna en riktigt fin butik istället för att stressa fram en öppning, säger Jan Thorstensson till Habit.

Ska butikerna heta Thernlunds?

– Åtminstone i det korta perspektivet. Det finns många fina värden i namnet och det finns en bra och trogen kundkrets som ändå handlat under hösten och bidragit till att omsättningen ändå var ganska bra. Därtill finns kompetent personal förknippade med varumärket. Flera av de anställda  har fått erbjudande att komma in med ansökan och jag hoppas att många också ska vilja arbeta med oss. Men det ska vara motiverade medarbetare som också ska få utvecklas och få mer utbildning och vara delaktiga att bygga en ny affär med glädje och engagemang.

Vad ska du göra annorlunda mot tidigare?

– Det måste finnas en bra harmoni mellan affärsnyttan och kundnyttan. Vi ska skapa en sund fysisk handel; en bra destination och härlig miljö som människor vill komma till och framförallt ska vi satsa på att erbjuda en bra omnikanalupplevelse. Jag vill att många ska välja att handla av oss digitalt men hämta plaggen, prova och få en härlig service i butik. Vi  ska skapa ett centrallager och också snabbt komma igång med click & collect men även hemkörning, säger Jan Thorstensson.

Men han säger också att det handlar om förändringar i sortimentet med fler internationella varumärken, fokus på bra sortiment av jackor, barnklädessortiment och därtill ska butikerna fräschas upp.

– Jag tror på stordriftsfördelar och på att kunna skriva bra avtal med leverantörerna. Många är försiktiga i dag men jag upplever att de leverantörer som vi vill arbeta med är positiva för det börjar att bli svårt att hitta multibrandbutiker i Stockholm att sälja till.

Jan Thorstensson driver i dag butiker för Johnells i Kungens Kurva, Skärholmen och Vällingby centrum.

– Det här är en tuff satsning men jag tror att bra fysisk retail, i kombination med digital handel, har en framtid. Utmaningen är lönsamheten och inte sladda ned i diket för att få igång något direkt. Till påsk hoppas jag att vi verkligen ska vara igång med "nya" Thernlunds med ett bra och intressant vårsortiment i butikerna.

Mer om: Thernlunds
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Nyhetsbrev

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Arkiv

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125