23948sdkhjf

Thernlunds i nya händer: "Det finns många fina värden i namnet"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så ska den nya ägaren driva den anrika modekedjan vidare.

I förra veckan fick Thernlunds, som försattes i konkurs strax efter jul, en ny ägare då Jan Thorstensson  som driver tre butiker för Johnells i Stockholm, förvärvade rörelsen. Något som också Market berättat om.

Förvärvet innefattar varumärket, ett enligt konkursförvaltaren David Rutegård mindre, kvarvarande varulager, butiksinteriör och e-handelsplattform med en, enligt Jan Thorstensson bra och stor kundklubb med trogna kunder. 

Vid tiden för konkurs fanns sex butiker för Thernlunds kvar; en butik på Lidingö, Täby centrum, Nacka forum, Mall of Scandinavia, Globen och i Bromma Blocks.

I dagsläget är butikerna stängda men Jan Thorstensson säger till Habit att han siktar på att öppna två butiker, där hyresförhandlingarna är klara, inom två veckor. Det gäller butikerna i Täby centrum och i Nacka forum. 

I Täby centrum öppnar butiken först på en provisorisk yta för att sedan byta läge till en mindre yta i centrumet i höst.

– Hur många butiker som Thernlunds ska omfatta i framtiden beror på hur förhandlingara går och på vilka lägen och ytor som erbjuds. Jag kan tänka mig att vara kvar i vissa köpcentrum men då måste lägena vara de bästa. I dag kan jag säga att det ska finnas mellan tre till sex butiker. Men det är bara vara ödmjuk inför det faktum att det är en utmaning att driva retail och att det är viktigt att det blir bra från start. Det är bättre att vänta och öppna en riktigt fin butik istället för att stressa fram en öppning, säger Jan Thorstensson till Habit.

Ska butikerna heta Thernlunds?

– Åtminstone i det korta perspektivet. Det finns många fina värden i namnet och det finns en bra och trogen kundkrets som ändå handlat under hösten och bidragit till att omsättningen ändå var ganska bra. Därtill finns kompetent personal förknippade med varumärket. Flera av de anställda  har fått erbjudande att komma in med ansökan och jag hoppas att många också ska vilja arbeta med oss. Men det ska vara motiverade medarbetare som också ska få utvecklas och få mer utbildning och vara delaktiga att bygga en ny affär med glädje och engagemang.

Vad ska du göra annorlunda mot tidigare?

– Det måste finnas en bra harmoni mellan affärsnyttan och kundnyttan. Vi ska skapa en sund fysisk handel; en bra destination och härlig miljö som människor vill komma till och framförallt ska vi satsa på att erbjuda en bra omnikanalupplevelse. Jag vill att många ska välja att handla av oss digitalt men hämta plaggen, prova och få en härlig service i butik. Vi  ska skapa ett centrallager och också snabbt komma igång med click & collect men även hemkörning, säger Jan Thorstensson.

Men han säger också att det handlar om förändringar i sortimentet med fler internationella varumärken, fokus på bra sortiment av jackor, barnklädessortiment och därtill ska butikerna fräschas upp.

– Jag tror på stordriftsfördelar och på att kunna skriva bra avtal med leverantörerna. Många är försiktiga i dag men jag upplever att de leverantörer som vi vill arbeta med är positiva för det börjar att bli svårt att hitta multibrandbutiker i Stockholm att sälja till.

Jan Thorstensson driver i dag butiker för Johnells i Kungens Kurva, Skärholmen och Vällingby centrum.

– Det här är en tuff satsning men jag tror att bra fysisk retail, i kombination med digital handel, har en framtid. Utmaningen är lönsamheten och inte sladda ned i diket för att få igång något direkt. Till påsk hoppas jag att vi verkligen ska vara igång med "nya" Thernlunds med ett bra och intressant vårsortiment i butikerna.

Mer om: Thernlunds
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125