Ökad försäljning för Footway – påverkades dock negativt av mild vinter och lagertrubbel
Footway fortsätter att växa med ökad försäljning och god lönsamhet men tillväxttakten bromsade in.
Försäljningen under fjärde kvartalet uppgick till 308,4 miljoner kronor (264,3), en ökning med 16,7 procent.
I rapporten skriver bolaget att försäljningen påverkades negativt av milt vinterväder och av ”kapacitetsproblem hos bolagets tredjepartsleverantör av lager och logistik”. Problem som fått till följd att att 6,9 procent av lagerförda skomodeller inte kunnat erbjudas till försäljning, heter det i rapporten.
Bolaget räknar med att ha tappat försäljning om 35 miljoner kronor för helåret varav 12 miljoner i kvartal fyra på grund av kapacitetsproblemen.
Därtill var jämförelsesiffran från fjärde kvartalet 2018 stark med en tillväxt om 71,5 procent 2018 vilket påverkade kvartalsjämförelsen.
Utanför Norden uppgick försäljningen till 83,2 miljoner kronor (45,8) en tillväxt på 81,7 procent. Och satsningarna på nya marknader fortsätter och under kvartalet lanserade också skohandlarens plattform på ytterligare 13 marknader utanför Norden. Tillväxten utanför Norden motsvarade 84,8 procent av bolagets totala omsättningstillväxt under kvartalet.
Rörelseresultat, EBIT, för fjärde kvartalet förbättardes och uppgick till 12,0 miljoner kronor (6,5).
Antalet besökare till webbutikerna ökade till 15 miljoner besök (12) vilket ledde till 234 000 nya kunder under fjärde kvartalet.
För helåret 2019 uppgick försäljningen till 990,9 miljoner kronor (760,0) en ökning med 30,4 procent.