23948sdkhjf

Polarn O. Pyret: "Vi som bransch måste bromsa en osund utveckling som eskalerat"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Barnklädeskedjan vill halvera reautbudet och drar nu ned på produktionen. Tillväxt ska också nås via nya kanaler som Amazon och Zalando.

I veckan lanserade barnklädeskedjan ett hållbarhetslöfte där företaget bland annat lovar att kraftigt minska sin produktion och arbeta med långsammare förändringscykler, färre släpp och mer kurerade kollektioner samt en större andel klassiker.

– Förändringarna sker från i höst. Vi vill verka för behovsbaserad konsumtion och långsiktiga klassiker. Helt enkelt minska omfattningen på flödena och våga låta plaggen hänga längre i butik. Vi hoppas att åtminstone halvera mängden plagg som går på rea, säger Nanna Hedlund, vd till Habit.

Nanna Hedlund säger att det inte är några enskilda produkter som får stryka på foten eller att någon storleks- eller ålderskategori plockas bort. Istället handlar det om att satsa på färre styles och fler basplagg. Och släppa säsongsanpassade och mer relevanta nyheter i ett lägra tempo. Hon efterlyser också samtidigt utökade branschsamarbeten.

Läs också: Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

– Vi behöver också kroka arm med andra aktörer om vi ska nå målen om minskad resursförbrukning i modebranschen. Det handlar om att bygga upp en ny struktur som bättre rimmar med de förändrade konsumtionsmönster som våra kunder redan omfamnat. Vi som bransch måste bromsa en osund utveckling som eskalerat. Vi vet att vår målgrupp är ”early adopters” och vill erbjuda dem tidlösa klassiker som håller, säger Nanna Hedlund.

Det nya sättet att arbeta bygger också på goda och långsiktiga relationer med producenter. Hon nämner bland annat leverantören av kedjans klassiska rand som Polarn O. Pyret samarbetat med sedan starten på 1970-talet och som finns i Baltikum.

– Vårt nya sätt att arbeta på kräver också att vi har en nära relation till våra producenter som också kan agera snabbt om vi behöver förändra något och som dessutom behöver finns allt närmare oss geografiskt.

Förutom att se över produktionen gör barnklädeskedjan en utökad satsning på secondhand. I samma veva som kedjans digitala satsning på återbruk av plagg firar tio år så lyfts konceptet in också i fysiska butiker.

Läs också: RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

Startskottet går den 5 februari och initialt handlar det om att sälja begagnade ytterplagg i kedjans 93 butiker i Sverige, Norge och Finland, under ett bestämt antal helger.

I samband med det kan kunden även komplettera med reservdelar och tillbehör till kläderna samt erbjudas lagningstjänst. Plaggen som säljs secondhand samlas in under hela året och plaggen värderas efter skick och kunden får ersättning baserad skick direkt i form av värdecheck.

Nanna Hedlund säger att det blir en 50/50-splitt med kunden.

– Vi vet att intresset för att köpa våra plagg secondhand ökar och på det här viset sänker vi trösklarna för dem som inte är vana att köpa secondhand. Vi tror att våra kunder kommer att tycka att det här upplägget i butik blir enklare. Kunden slipper all den hantering man annars har när man säljer online som betalning och frakt. I butik kan man också se skicket, klämma och känna på plaggen och få vägledning av vår personal.

I kedjans  senaste undersökning, genomförd i november i fjol, uppger 44 procent av kunderna att de säljer kedjans plagg i andra hand. Det är en ökning sedan 2017 då motsvarande andel var 39 procent. En ännu större andel, 54 procent, uppger att de köper PO.P-plagg second hand.

Hur rimmar den nya policyn med tillväxtmålen?

– Stora strukturella förändringar driver inte tillväxt men lönsamheten kommer på sikt att stärkas. Det är inte lönsamt att rea ut plagg och producera mer än vad som säljs.

Nanna Hedlund lägger till att secondhandaffären kommer vara en viktig del i affären och hon säger att hon är mycket stolt över båda satsningarna. Tillväxt kan även  nås på andra vis menar hon och säger att det är upp till företaget att hitta tillväxt genom att nå nya kunder via fler kanaler. Inom en månad börjans kedjans produkter att säljas via Amazon och Zalando.

Kommer ni att stänga några fysiska butiker?

– Vi ser hela tiden över vårt butiksbestånd och visst i framtiden kommer vi säkert stänga fler butiker än vi öppnar också för att vi ska vara i absolut rätta lägen. Många relaterar dagens debatt om butiksdöden till de många gånger höga hyrorna. Jag skulle också vilja lyfta debatten om öppettiderna som kräver hög och dyr bemanning i butikerna. I Finland, som har haft väldigt generösa öppetider i galleriorna, kan man se ett trendbrott nu med färre öppettimmar. Det tycker jag är sunt och rimmar bättre med nya konsumtionsmönster och något jag hoppas att fastighetsägarna också tänker på i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

”Vi tittar på vad som får kunden att komma tillbaka och handla i butikerna igen."

Sportkedjan permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Ändrade planer för Ciff Youth

Ciffs planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Nyhetsbrev

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Arkiv

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars. Samtliga delar av verksamheten berörs av permitteringar och eventuella uppsägningar.

SFD mot målet att inköpsveckan ska äga rum som planerat

Datum för Fashion Week Trade ligger fast.

Positivt för H&M före corona

Intersport permitterar och säger upp

Pitti Uomo med nya datum

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Anrik herrekipering i konkurs

Na-kd ökar 80 procent

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125