23948sdkhjf

Polarn O. Pyret: "Vi som bransch måste bromsa en osund utveckling som eskalerat"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Barnklädeskedjan vill halvera reautbudet och drar nu ned på produktionen. Tillväxt ska också nås via nya kanaler som Amazon och Zalando.

I veckan lanserade barnklädeskedjan ett hållbarhetslöfte där företaget bland annat lovar att kraftigt minska sin produktion och arbeta med långsammare förändringscykler, färre släpp och mer kurerade kollektioner samt en större andel klassiker.

– Förändringarna sker från i höst. Vi vill verka för behovsbaserad konsumtion och långsiktiga klassiker. Helt enkelt minska omfattningen på flödena och våga låta plaggen hänga längre i butik. Vi hoppas att åtminstone halvera mängden plagg som går på rea, säger Nanna Hedlund, vd till Habit.

Nanna Hedlund säger att det inte är några enskilda produkter som får stryka på foten eller att någon storleks- eller ålderskategori plockas bort. Istället handlar det om att satsa på färre styles och fler basplagg. Och släppa säsongsanpassade och mer relevanta nyheter i ett lägra tempo. Hon efterlyser också samtidigt utökade branschsamarbeten.

Läs också: Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

– Vi behöver också kroka arm med andra aktörer om vi ska nå målen om minskad resursförbrukning i modebranschen. Det handlar om att bygga upp en ny struktur som bättre rimmar med de förändrade konsumtionsmönster som våra kunder redan omfamnat. Vi som bransch måste bromsa en osund utveckling som eskalerat. Vi vet att vår målgrupp är ”early adopters” och vill erbjuda dem tidlösa klassiker som håller, säger Nanna Hedlund.

Det nya sättet att arbeta bygger också på goda och långsiktiga relationer med producenter. Hon nämner bland annat leverantören av kedjans klassiska rand som Polarn O. Pyret samarbetat med sedan starten på 1970-talet och som finns i Baltikum.

– Vårt nya sätt att arbeta på kräver också att vi har en nära relation till våra producenter som också kan agera snabbt om vi behöver förändra något och som dessutom behöver finns allt närmare oss geografiskt.

Förutom att se över produktionen gör barnklädeskedjan en utökad satsning på secondhand. I samma veva som kedjans digitala satsning på återbruk av plagg firar tio år så lyfts konceptet in också i fysiska butiker.

Läs också: Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Startskottet går den 5 februari och initialt handlar det om att sälja begagnade ytterplagg i kedjans 93 butiker i Sverige, Norge och Finland, under ett bestämt antal helger.

I samband med det kan kunden även komplettera med reservdelar och tillbehör till kläderna samt erbjudas lagningstjänst. Plaggen som säljs secondhand samlas in under hela året och plaggen värderas efter skick och kunden får ersättning baserad skick direkt i form av värdecheck.

Nanna Hedlund säger att det blir en 50/50-splitt med kunden.

– Vi vet att intresset för att köpa våra plagg secondhand ökar och på det här viset sänker vi trösklarna för dem som inte är vana att köpa secondhand. Vi tror att våra kunder kommer att tycka att det här upplägget i butik blir enklare. Kunden slipper all den hantering man annars har när man säljer online som betalning och frakt. I butik kan man också se skicket, klämma och känna på plaggen och få vägledning av vår personal.

I kedjans  senaste undersökning, genomförd i november i fjol, uppger 44 procent av kunderna att de säljer kedjans plagg i andra hand. Det är en ökning sedan 2017 då motsvarande andel var 39 procent. En ännu större andel, 54 procent, uppger att de köper PO.P-plagg second hand.

Hur rimmar den nya policyn med tillväxtmålen?

– Stora strukturella förändringar driver inte tillväxt men lönsamheten kommer på sikt att stärkas. Det är inte lönsamt att rea ut plagg och producera mer än vad som säljs.

Nanna Hedlund lägger till att secondhandaffären kommer vara en viktig del i affären och hon säger att hon är mycket stolt över båda satsningarna. Tillväxt kan även  nås på andra vis menar hon och säger att det är upp till företaget att hitta tillväxt genom att nå nya kunder via fler kanaler. Inom en månad börjans kedjans produkter att säljas via Amazon och Zalando.

Kommer ni att stänga några fysiska butiker?

– Vi ser hela tiden över vårt butiksbestånd och visst i framtiden kommer vi säkert stänga fler butiker än vi öppnar också för att vi ska vara i absolut rätta lägen. Många relaterar dagens debatt om butiksdöden till de många gånger höga hyrorna. Jag skulle också vilja lyfta debatten om öppettiderna som kräver hög och dyr bemanning i butikerna. I Finland, som har haft väldigt generösa öppetider i galleriorna, kan man se ett trendbrott nu med färre öppettimmar. Det tycker jag är sunt och rimmar bättre med nya konsumtionsmönster och något jag hoppas att fastighetsägarna också tänker på i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125