23948sdkhjf

Här är SFC:s nya strategi

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

2020 innebär en nystart för Swedish Fashion Council, SFC, efter splittringen i höstas då ägarbilden förändrades radikalt. Både Teko, ASFB, Svensk Handel Stil, Föreningen Svenskt Mode och Stockholmsmässan valde att lämna delägarskapet i branschorganisationens bolag, Svenska Moderådet AB. Kvar blev Agenturföretagen/Trade Partners Sweden medan Svensk Handel klev in som ny delägare.

Läs också: Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

I onsdags samlades ett hundratal åhörare i Konstnärshuset i Stockholm för att bland annat lyssna till SFC:s nya strategi och till en mängd namnkunniga talare som hade bjudits in av SFC för att prata om och diskutera modeindustrins nutid och framtid.

Enligt Jennie Rosén är SFC:s uppdrag att utbilda, främja och innovera branschen med det övergripande målet att stärka svensk modeindustri, både på hemmaplan och internationellt. Hon konstaterade att ”business as usual” inte längre är hållbart, och underströk vikten av innovationer och nya affärsmodeller.

– Branschen är i behov av samarbeten, innovativ kreativitet för att kunna göra nödvändinga förändringar. Och vi behöver hjälpa industrin med att utvecklas, skalas upp och ta fram verktyg för att det ska hända. Därför ska vi implementera en ny strategi, sade Jennie Rosén.

– Vi måste stå enade, höja våra röster och skapa opinion, sade hon vidare, och pekade på betydelsen av att öka medvetenheten för branschen, bland annat hos politikerna i riksdagen.

I september i fjol genomförde SFC sitt första möte med riksdagspolitiker. Den 4 februari är det dags igen.

– Och mer kommer att följa under hela våren, sade Jennie Rosén, och visade branschorganisationens plan för 2020. På agendan står bland annat att återlansera Swedish Fashion Talents, sända podd, släppa en branschrapport och att delta under Almedalsveckan.

Ytterligare en satsning är Fashion Innovation Center, som ska etableras i Stockholm under våren under ledning av Fredrik Timour.

Läs mer om Jennie Rosén och nystarten av Swedish Fashion Council här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger Johan Ullbro till Habit.

Nyhetsbrev

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

De öppnar i Hede fashion outlet

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.156