23948sdkhjf

Här är SFC:s nya strategi

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

2020 innebär en nystart för Swedish Fashion Council, SFC, efter splittringen i höstas då ägarbilden förändrades radikalt. Både Teko, ASFB, Svensk Handel Stil, Föreningen Svenskt Mode och Stockholmsmässan valde att lämna delägarskapet i branschorganisationens bolag, Svenska Moderådet AB. Kvar blev Agenturföretagen/Trade Partners Sweden medan Svensk Handel klev in som ny delägare.

Läs också: Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

I onsdags samlades ett hundratal åhörare i Konstnärshuset i Stockholm för att bland annat lyssna till SFC:s nya strategi och till en mängd namnkunniga talare som hade bjudits in av SFC för att prata om och diskutera modeindustrins nutid och framtid.

Enligt Jennie Rosén är SFC:s uppdrag att utbilda, främja och innovera branschen med det övergripande målet att stärka svensk modeindustri, både på hemmaplan och internationellt. Hon konstaterade att ”business as usual” inte längre är hållbart, och underströk vikten av innovationer och nya affärsmodeller.

– Branschen är i behov av samarbeten, innovativ kreativitet för att kunna göra nödvändinga förändringar. Och vi behöver hjälpa industrin med att utvecklas, skalas upp och ta fram verktyg för att det ska hända. Därför ska vi implementera en ny strategi, sade Jennie Rosén.

– Vi måste stå enade, höja våra röster och skapa opinion, sade hon vidare, och pekade på betydelsen av att öka medvetenheten för branschen, bland annat hos politikerna i riksdagen.

I september i fjol genomförde SFC sitt första möte med riksdagspolitiker. Den 4 februari är det dags igen.

– Och mer kommer att följa under hela våren, sade Jennie Rosén, och visade branschorganisationens plan för 2020. På agendan står bland annat att återlansera Swedish Fashion Talents, sända podd, släppa en branschrapport och att delta under Almedalsveckan.

Ytterligare en satsning är Fashion Innovation Center, som ska etableras i Stockholm under våren under ledning av Fredrik Timour.

Läs mer om Jennie Rosén och nystarten av Swedish Fashion Council här.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109