23948sdkhjf

Hon blir vd för Totême

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Efterträder grundaren Elin Kling.

Johanna Andersson kliver på som vd för modemärket Totême, grundat av Elin Kling och Karl Lindman 2014. Hon tar över posten efter grundaren Elin Kling och har arbetat på modeföretaget sedan i augusti i fjol.

Elin Kling fortsätter i rollen som kreativ chef.

”Johanna har redan bidragit mycket till vårt strategiarbete och det är bara naturligt att hon i rollen som vd leder teamet in i nästa kapitel av vår resa. Jag kommer att fortsätta att leda varumärket konstnärligt som grundare och creative director, och är glad över att få möjlighet att spendera mer tid med vårt design- och kreativa team för att utveckla Totême", säger Elin Kling i en kommentar till utnämningen. 

Innan Johanna Andersson kom till Totême arbetade hon för McKinsey & Company Andersson där hon bland annat bidragit  till den årliga rapporten The State of Fashion som tas fram av The Business of Fashion och McKinsey & Company. 

Totême har försäljning via nära 200 återförsäljare i 25 länder däribland Net-a-Porter, Matchesfashion, SSENSE och Bergdorf Goodman. 45 procent av försäljningen sker via egen webbutik och i mars fjol öppnades även egen fysisk butik på Biblioteksgatan i Stockholm. Modeföretaget har även en yta på Åhléns city i Stockholm.

Modeföretaget omsatte 110 miljoner kronor 2019 och räknar med att nå drygt 200 miljoner kronor i omsättningen med en visntmarginal om 26 procent under innevarande räkenskapsår.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Nyhetsbrev

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Arkiv

Ny marknadschef på Björn Borg

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Stockmann i rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Stor yta på Stockholm och Göteborg berörs.

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125