23948sdkhjf

Hummel växer med förvärv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Köper två danska varumärken med fokus på löpning och träning.

Hummel har förvärvat danska sportmärkena Halo och New Line av Halberg Kapital i Svendborg. Köpesumman kommuniceras inte.

Märkena ska bli en integrerad del av Hummel med huvudkontor i danska Århus och i bolagets internationella dotterbolag.

Förvärvet är en del i ambitiös tillväxtstrategi som bolaget stakat ut och som bland annat innebär att den danska sportverksamheten ska nå 2 miljarder danska kronor i omsättning 2023. Hummel förväntar även sig nytt omsättningsrekord när 2019 summeras.

Strategin innefattar också de nyligen etablerade dotterbolagen i Kina, USA och Indien samt på de viktigaste europeiska marknaderna och som etablerades i fjol. I Sverige etablerade Hummel nytt kontor och showroom för det helägda dotterbolaget Hummel Sweden  i Askim i Göteborg den 1 oktober. Därmed övergavs iden tidigare distributionsmodellen med agenter.

Hummel breddar därmed även inriktiningen i portföljen och lägger fokus också på den växande träningsmarknaden.

”Med detta förvärv kommer vi att se en stark synergi mellan hummel och Newline och ser fram emot att erbjuda våra kunder och partners en ny och unik möjlighet att köpa in en utvidgad produktportfölj ", uppger Allan Vad Nielsen, vd för Hummel i en kommentar.

I en kommentar till försäljningen säger den tidigare ägaren Halberg Kapitals ordförande Per Buch;

”Som resten av branschen har vi haft en hel del utmaningar de senaste åren. När vi nu väljer att lämna sportklädindustrin är det för att koncentrera oss på våra andra affärsområden, där vi är mer framgångsrika i att göra affärer. Vi är glada över att det är ett danskt, välkänt och respekterat familjeägt företag som Hummel som kommer att föra stafettpinnen framåt. Med Hummel har Newline fått en ambitiös och stark ägare som kommer att bygga vidare på varumärket och produkterna"

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Arkiv

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.094