23948sdkhjf

Ingen visningsvecka i Stockholm

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det meddelar Catarina Midby, ny generalsekreterare för ASFB. Men det finns tankar för svenska varumärken att synas.

På frågan om det kommer arrangeras någon visningsvecka i januari/februari i Stockholm, blir svaret ett tydligt nej.

Läs också: Här är SFC:s nya strategi

– Vi kommer inte få till någon stor visningsvecka. Däremot kan det bli något internationella tillslag med svenska modevarumärken. Det tittar vi på och för samtal om det. Men någon stor modevecka på Berns eller Grand Hôtel kommer vi inte att se, säger Catarina Midby, generalsekreterare för ASFB, till Habit.

Hon klev på i november för branschorganisationen som nu gör nystart efter att ha klivit av delägarskapet i Svenska Moderådet AB (SFC, Swedish Fashion Council).

I framtiden då, eller är eran med visningsveckor förbi?
– Jag tror fortfarande på modeveckor, men det är viktigt att de kopplas till business och att det sker på ett sätt som känns vettigt och nytt, och hållbart förstås. Om det är i samarbete med de nordiska länderna eller en ny form av designvecka här i Stockholm eller något annat, vet vi inte ännu. Vi måste hinna träffa andra organisationer och många fler medlemmar – vi har massor av möten i januari – och få deras idéer och feedback. Det måste vara på ett sätt som vi som grupp vill satsa på.

Visningar är kostsamma, är det inte där problemet ligger, att få ekonomi i dem?
– Det kostar mycket och genererar kanske inte alltid lika mycket. Det gäller att rikta dem rätt, att nå fram till rätt intressent. Handlar det om inköparna då kanske visningar inte alltid är intressanta. En utställning, ett besök i en fantastiskt designstudio, en fest, en presentation eller någon annan inspirerande upplevelse kan komplettera inköpsdagarna i showrooms.

Visningsveckan har aldrig varit inköparnas forum, i stället är det den internationella pressen som har varit i fokus. Går branschen inte miste om viktig marknadsföring utomlands, vilket var ett tungt argument då visningsveckan fortfarande fanns.
– Vi kan fortfarande få hit internationell press, fast i ett större sammanhang. Det är för tidigt att säga något om vad det blir, men vi ska göra allt för att svenskt mode ska få det fokus det förtjänar, både här hemma och i världen, säger Catarina Midby.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Ellos för Rebel walls

E-handlarens designchef byter jobb.

Gina Tricot lyfter in skönhet – inleder samarbete med Dashl

Debatt: Cirkulära affärsmodeller i mode- och textilbranschen – greenwash i ny tappning

Plus

Så ska retailkomet bli e-com-raket

John Henric skördar fysiska framgångar och bygger ut butiken i Sturegallerian. Samtidigt är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.

Zalando i nordiskt designsamarbete

Jobb & Karriär
Går till CBR group

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Arkiv

Butiksnytt
Förlänger i Mood

Jobb & Karriär
Från Zound industries till Klättermusen

Blir global marketing manager.

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Positivt fjolår för Outnorth

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Bambuser gör företrädesemission

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Se alla Företagens egna nyheter

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125