23948sdkhjf

Ingen visningsvecka i Stockholm

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det meddelar Catarina Midby, ny generalsekreterare för ASFB. Men det finns tankar för svenska varumärken att synas.

På frågan om det kommer arrangeras någon visningsvecka i januari/februari i Stockholm, blir svaret ett tydligt nej.

Läs också: Branschorganisation byter namn

– Vi kommer inte få till någon stor visningsvecka. Däremot kan det bli något internationella tillslag med svenska modevarumärken. Det tittar vi på och för samtal om det. Men någon stor modevecka på Berns eller Grand Hôtel kommer vi inte att se, säger Catarina Midby, generalsekreterare för ASFB, till Habit.

Hon klev på i november för branschorganisationen som nu gör nystart efter att ha klivit av delägarskapet i Svenska Moderådet AB (SFC, Swedish Fashion Council).

I framtiden då, eller är eran med visningsveckor förbi?
– Jag tror fortfarande på modeveckor, men det är viktigt att de kopplas till business och att det sker på ett sätt som känns vettigt och nytt, och hållbart förstås. Om det är i samarbete med de nordiska länderna eller en ny form av designvecka här i Stockholm eller något annat, vet vi inte ännu. Vi måste hinna träffa andra organisationer och många fler medlemmar – vi har massor av möten i januari – och få deras idéer och feedback. Det måste vara på ett sätt som vi som grupp vill satsa på.

Visningar är kostsamma, är det inte där problemet ligger, att få ekonomi i dem?
– Det kostar mycket och genererar kanske inte alltid lika mycket. Det gäller att rikta dem rätt, att nå fram till rätt intressent. Handlar det om inköparna då kanske visningar inte alltid är intressanta. En utställning, ett besök i en fantastiskt designstudio, en fest, en presentation eller någon annan inspirerande upplevelse kan komplettera inköpsdagarna i showrooms.

Visningsveckan har aldrig varit inköparnas forum, i stället är det den internationella pressen som har varit i fokus. Går branschen inte miste om viktig marknadsföring utomlands, vilket var ett tungt argument då visningsveckan fortfarande fanns.
– Vi kan fortfarande få hit internationell press, fast i ett större sammanhang. Det är för tidigt att säga något om vad det blir, men vi ska göra allt för att svenskt mode ska få det fokus det förtjänar, både här hemma och i världen, säger Catarina Midby.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.111