23948sdkhjf

Ingen visningsvecka i Stockholm

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det meddelar Catarina Midby, ny generalsekreterare för ASFB. Men det finns tankar för svenska varumärken att synas.

På frågan om det kommer arrangeras någon visningsvecka i januari/februari i Stockholm, blir svaret ett tydligt nej.

Läs också: Stockholm Fashion Week är tillbaka i augusti

– Vi kommer inte få till någon stor visningsvecka. Däremot kan det bli något internationella tillslag med svenska modevarumärken. Det tittar vi på och för samtal om det. Men någon stor modevecka på Berns eller Grand Hôtel kommer vi inte att se, säger Catarina Midby, generalsekreterare för ASFB, till Habit.

Hon klev på i november för branschorganisationen som nu gör nystart efter att ha klivit av delägarskapet i Svenska Moderådet AB (SFC, Swedish Fashion Council).

I framtiden då, eller är eran med visningsveckor förbi?
– Jag tror fortfarande på modeveckor, men det är viktigt att de kopplas till business och att det sker på ett sätt som känns vettigt och nytt, och hållbart förstås. Om det är i samarbete med de nordiska länderna eller en ny form av designvecka här i Stockholm eller något annat, vet vi inte ännu. Vi måste hinna träffa andra organisationer och många fler medlemmar – vi har massor av möten i januari – och få deras idéer och feedback. Det måste vara på ett sätt som vi som grupp vill satsa på.

Visningar är kostsamma, är det inte där problemet ligger, att få ekonomi i dem?
– Det kostar mycket och genererar kanske inte alltid lika mycket. Det gäller att rikta dem rätt, att nå fram till rätt intressent. Handlar det om inköparna då kanske visningar inte alltid är intressanta. En utställning, ett besök i en fantastiskt designstudio, en fest, en presentation eller någon annan inspirerande upplevelse kan komplettera inköpsdagarna i showrooms.

Visningsveckan har aldrig varit inköparnas forum, i stället är det den internationella pressen som har varit i fokus. Går branschen inte miste om viktig marknadsföring utomlands, vilket var ett tungt argument då visningsveckan fortfarande fanns.
– Vi kan fortfarande få hit internationell press, fast i ett större sammanhang. Det är för tidigt att säga något om vad det blir, men vi ska göra allt för att svenskt mode ska få det fokus det förtjänar, både här hemma och i världen, säger Catarina Midby.

Läs mer om: ASFB | Catarina Midby | SFC | visningsvecka
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Vändning för Adidas

Jollyroom plockar in kapital

Adidas förlänger med dansk toppchef

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.14