23948sdkhjf

Ingen visningsvecka i Stockholm

Det meddelar Catarina Midby, ny generalsekreterare för ASFB. Men det finns tankar för svenska varumärken att synas.

På frågan om det kommer arrangeras någon visningsvecka i januari/februari i Stockholm, blir svaret ett tydligt nej.

– Vi kommer inte få till någon stor visningsvecka. Däremot kan det bli något internationella tillslag med svenska modevarumärken. Det tittar vi på och för samtal om det. Men någon stor modevecka på Berns eller Grand Hôtel kommer vi inte att se, säger Catarina Midby, generalsekreterare för ASFB, till Habit.

Hon klev på i november för branschorganisationen som nu gör nystart efter att ha klivit av delägarskapet i Svenska Moderådet AB (SFC, Swedish Fashion Council).

I framtiden då, eller är eran med visningsveckor förbi?
– Jag tror fortfarande på modeveckor, men det är viktigt att de kopplas till business och att det sker på ett sätt som känns vettigt och nytt, och hållbart förstås. Om det är i samarbete med de nordiska länderna eller en ny form av designvecka här i Stockholm eller något annat, vet vi inte ännu. Vi måste hinna träffa andra organisationer och många fler medlemmar – vi har massor av möten i januari – och få deras idéer och feedback. Det måste vara på ett sätt som vi som grupp vill satsa på.

Visningar är kostsamma, är det inte där problemet ligger, att få ekonomi i dem?
– Det kostar mycket och genererar kanske inte alltid lika mycket. Det gäller att rikta dem rätt, att nå fram till rätt intressent. Handlar det om inköparna då kanske visningar inte alltid är intressanta. En utställning, ett besök i en fantastiskt designstudio, en fest, en presentation eller någon annan inspirerande upplevelse kan komplettera inköpsdagarna i showrooms.

Visningsveckan har aldrig varit inköparnas forum, i stället är det den internationella pressen som har varit i fokus. Går branschen inte miste om viktig marknadsföring utomlands, vilket var ett tungt argument då visningsveckan fortfarande fanns.
– Vi kan fortfarande få hit internationell press, fast i ett större sammanhang. Det är för tidigt att säga något om vad det blir, men vi ska göra allt för att svenskt mode ska få det fokus det förtjänar, både här hemma och i världen, säger Catarina Midby.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.234