23948sdkhjf

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Oktober blev onlineplattformen Miintos bästa försäljningsmånad hittills.

Onlineplattformen Miinto, som säljer skor, kläder, accessoarer och vintageprodukter från 2 500 anslutna och lokala butiker via sin plattform till åtta europeiska länder, satte i oktober 2019 nytt försäljningsrekord. 

Modeportalen sålde för över 140 miljoner svenska kronor på en månad vilket är en ökning med över 50 procent i jämfört med i fjol.

Det rekordhöga omsättningsresultatet beror delvis på partnerbutikerna ökade försäljningen över gränserna till andra länder. Därtill ökade det genomsnittliga köpet per kund som i oktober månad låg på mer än 2 100 svenska kronor vilket motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med förra året.

För att fortsätta tillväxtresan har företaget bland annat investerat i att utveckla individuella köprekommendationer för sina partner. Med hjälp av att analysera data från mer än 5 miljoner månatliga besökare på plattformen, från bland annat de över 2 500 anslutna butikernas försäljning men även trender online, kan partnerbutikerna få rekommendationer på vad de kan köpa in till sina fysiska butiker och webbutiker baserat på vad slutkunder letar efter. 

— Då blir Miinto blir mer än en säljkanal för våra partner. Eftersom vi är en av Europas största digitala marknadsplatser inom mode för kvinnor, män och barn har vi otroligt mycket data som köpbeteende, trender förväntan på bästsäljande varumärken och produkter om vi delar med oss till de anslutna butikerna. Denna information tillsammans med den per butik individuellt framtagna inköpsguiden för kommande säsong blir ett ovärderligt verktyg i den allt mer hårdnade konkurrensen, säger Patrik Sonesson, landschef för Miinto i Sverige till Habit.

I augusti kommunicerade Miinto siffrorna för föregående räkenskapsår då modeportalens kunder tillsammans redovisade en omsättning på över 1 miljard kronor vilket var en ökning med 40 procent jämfört med fjolåret. 

– Vi har lyckats genomföra en ambitiös tillväxtstrategi som är resultat av ett intensivt fokus på handelsvolym och personlig kundupplevelse. Eftersom vi levererar produkter från enskilda butiker istället från ett lager får kunderna en personlig touch som de verkligen uppskattar. Dessutom har vi lyckats erbjuda produkter som kunderna efterfrågar. Trots ett partnerskap med över 2 000 butiker är det endast bristen på produkter och partner som hindrar oss från att expandera ännu mer.

Nytt i sortimentet på den svenska marknaden är sedan en tid tillbaka en vintagesektion och Miinto hoppas kunna bygga vidare med segmentet i samarbete med noga utvalda handlare, för att säkerställa kvalitet och auatencitet, inom secondhand och märkesvintage. I förlängningen skulle vintage från privatpersoner, likt hur Vestiaire Collective arbetar, kunna bli verklighet genom modeportalen. 

– Att komma in på vintagemarknaden är en naturlig och hållbar utveckling av Miintokonceptet, vilket också starkt betonar våra värderingar som företag. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen. Han ska även ha spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.142