23948sdkhjf

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Oktober blev onlineplattformen Miintos bästa försäljningsmånad hittills.

Onlineplattformen Miinto, som säljer skor, kläder, accessoarer och vintageprodukter från 2 500 anslutna och lokala butiker via sin plattform till åtta europeiska länder, satte i oktober 2019 nytt försäljningsrekord. 

Modeportalen sålde för över 140 miljoner svenska kronor på en månad vilket är en ökning med över 50 procent i jämfört med i fjol.

Det rekordhöga omsättningsresultatet beror delvis på partnerbutikerna ökade försäljningen över gränserna till andra länder. Därtill ökade det genomsnittliga köpet per kund som i oktober månad låg på mer än 2 100 svenska kronor vilket motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med förra året.

För att fortsätta tillväxtresan har företaget bland annat investerat i att utveckla individuella köprekommendationer för sina partner. Med hjälp av att analysera data från mer än 5 miljoner månatliga besökare på plattformen, från bland annat de över 2 500 anslutna butikernas försäljning men även trender online, kan partnerbutikerna få rekommendationer på vad de kan köpa in till sina fysiska butiker och webbutiker baserat på vad slutkunder letar efter. 

— Då blir Miinto blir mer än en säljkanal för våra partner. Eftersom vi är en av Europas största digitala marknadsplatser inom mode för kvinnor, män och barn har vi otroligt mycket data som köpbeteende, trender förväntan på bästsäljande varumärken och produkter om vi delar med oss till de anslutna butikerna. Denna information tillsammans med den per butik individuellt framtagna inköpsguiden för kommande säsong blir ett ovärderligt verktyg i den allt mer hårdnade konkurrensen, säger Patrik Sonesson, landschef för Miinto i Sverige till Habit.

I augusti kommunicerade Miinto siffrorna för föregående räkenskapsår då modeportalens kunder tillsammans redovisade en omsättning på över 1 miljard kronor vilket var en ökning med 40 procent jämfört med fjolåret. 

– Vi har lyckats genomföra en ambitiös tillväxtstrategi som är resultat av ett intensivt fokus på handelsvolym och personlig kundupplevelse. Eftersom vi levererar produkter från enskilda butiker istället från ett lager får kunderna en personlig touch som de verkligen uppskattar. Dessutom har vi lyckats erbjuda produkter som kunderna efterfrågar. Trots ett partnerskap med över 2 000 butiker är det endast bristen på produkter och partner som hindrar oss från att expandera ännu mer.

Nytt i sortimentet på den svenska marknaden är sedan en tid tillbaka en vintagesektion och Miinto hoppas kunna bygga vidare med segmentet i samarbete med noga utvalda handlare, för att säkerställa kvalitet och auatencitet, inom secondhand och märkesvintage. I förlängningen skulle vintage från privatpersoner, likt hur Vestiaire Collective arbetar, kunna bli verklighet genom modeportalen. 

– Att komma in på vintagemarknaden är en naturlig och hållbar utveckling av Miintokonceptet, vilket också starkt betonar våra värderingar som företag. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078