23948sdkhjf

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Oktober blev onlineplattformen Miintos bästa försäljningsmånad hittills.

Onlineplattformen Miinto, som säljer skor, kläder, accessoarer och vintageprodukter från 2 500 anslutna och lokala butiker via sin plattform till åtta europeiska länder, satte i oktober 2019 nytt försäljningsrekord. 

Modeportalen sålde för över 140 miljoner svenska kronor på en månad vilket är en ökning med över 50 procent i jämfört med i fjol.

Det rekordhöga omsättningsresultatet beror delvis på partnerbutikerna ökade försäljningen över gränserna till andra länder. Därtill ökade det genomsnittliga köpet per kund som i oktober månad låg på mer än 2 100 svenska kronor vilket motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med förra året.

För att fortsätta tillväxtresan har företaget bland annat investerat i att utveckla individuella köprekommendationer för sina partner. Med hjälp av att analysera data från mer än 5 miljoner månatliga besökare på plattformen, från bland annat de över 2 500 anslutna butikernas försäljning men även trender online, kan partnerbutikerna få rekommendationer på vad de kan köpa in till sina fysiska butiker och webbutiker baserat på vad slutkunder letar efter. 

— Då blir Miinto blir mer än en säljkanal för våra partner. Eftersom vi är en av Europas största digitala marknadsplatser inom mode för kvinnor, män och barn har vi otroligt mycket data som köpbeteende, trender förväntan på bästsäljande varumärken och produkter om vi delar med oss till de anslutna butikerna. Denna information tillsammans med den per butik individuellt framtagna inköpsguiden för kommande säsong blir ett ovärderligt verktyg i den allt mer hårdnade konkurrensen, säger Patrik Sonesson, landschef för Miinto i Sverige till Habit.

I augusti kommunicerade Miinto siffrorna för föregående räkenskapsår då modeportalens kunder tillsammans redovisade en omsättning på över 1 miljard kronor vilket var en ökning med 40 procent jämfört med fjolåret. 

– Vi har lyckats genomföra en ambitiös tillväxtstrategi som är resultat av ett intensivt fokus på handelsvolym och personlig kundupplevelse. Eftersom vi levererar produkter från enskilda butiker istället från ett lager får kunderna en personlig touch som de verkligen uppskattar. Dessutom har vi lyckats erbjuda produkter som kunderna efterfrågar. Trots ett partnerskap med över 2 000 butiker är det endast bristen på produkter och partner som hindrar oss från att expandera ännu mer.

Nytt i sortimentet på den svenska marknaden är sedan en tid tillbaka en vintagesektion och Miinto hoppas kunna bygga vidare med segmentet i samarbete med noga utvalda handlare, för att säkerställa kvalitet och auatencitet, inom secondhand och märkesvintage. I förlängningen skulle vintage från privatpersoner, likt hur Vestiaire Collective arbetar, kunna bli verklighet genom modeportalen. 

– Att komma in på vintagemarknaden är en naturlig och hållbar utveckling av Miintokonceptet, vilket också starkt betonar våra värderingar som företag. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.094