23948sdkhjf

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svajigt hos återförsäljarna, inte minst modekunderna, ställer dock till det för företaget vars rörelseresultat rasade under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet, juli till september, uppgick Lexington companys totala rörelseintäkter till 70,7 miljoner kronor (73,4) vilket var en minskning med 2,7 procent. Bruttomarginalen uppgick till 63,4 (64,6) procent.

Läs också: Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Rörelseresultatet, EBIT, rasade  till 1,7 miljoner kronor jämfört med 5,5 miljoner kronor under samma kvartal i fjol. Periodens resultat uppgick till -0,2 miljoner kronor (3,5).Under kvartalet lanserades bolagets produkter hos tre internationella marknadsplatser iFrankrike, Tyskland och Storbritannien. Därtill öppnade en franschisebutik i Sverige och i slutet på oktober öppnade en outletbutik i Helsingfors.

"På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar resultatet i perioden", skriver bolaget i rapporten.

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 41 procent under kvartalet och tillsammans med externa e-handlare så utgör onlineförsäljningen 19 procent av bolagets totala omsättning.

I rapporten skriver bolaget att arbetet med att integrera fysiska butiker med digital handel fortgår och

Läs också: Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Bolagets egna butiker är den största enskilda försäljningskanalen och under kvartalet ökade försäljningen med 3 procent. I jämförbara butiker låg dock försäljningen i linje med fjolåret. Affärsområdet fashion ökade försäljningen något mer än home under kvartalet. Försäljningen i egna kanaler står nu för 60 procent av omsättningen.

”Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna”, skriver bolaget i rapporten.

Vidare skriver bolaget att osäkerheten är större hos modekunderna än hos heminredningskunderna.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Säljer i MQ

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

Nyhetsbrev

De är Årets Designer

Arkiv
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.329