23948sdkhjf

Här kan kunden sko sig helt på egen hand

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Obemannad skobutik har sett dagens ljus i Norge.

Det är det norska skoföretagen Kastel som öppnat Norges första obemannade skobutik med självbetjäning där kunderna kan handla helt utan närvaro av butiksanställd.

Butiken på Briskeby i Oslo finns en sko i alla modeller och storlekar så att kunden kan hitta rätt sko därefter görs köpet via teknikföretaget Touchtechs pekskärm där kunden väljer skor som skickas direkt hem till dörren från en Kastel-återförsäljare kopplad till modeplattformen Miinto.

Kastels grundare Andreas Malo Dyb menar att sastningen är en kompromiss mellan en digital shoppingupplevelse och fysisk butik för en liten aktör på en konkurrensutsatt marknad med växande e-handel.

– Den lösning vi har valt stöder våra återförsäljare och gynnar slutkunden. Vi delar lager med alla våra återförsäljare och därmed har kunden större chans att hitta den önskade skomodellen och storleken. Dessutom slipper vi stora detaljhandelsutrymmen och höga hyror, som rymmer fler spelare i stadens centrum. Det är en win-win situation, säger Andreas Malo Dyb, grundare.

Kunden kan gå in i butiken och nå skorna med hjälp av ett fjärrstyrt lås- och säkerhetssystem och butiken är försedd med övervakningskamera.

Modellen stödjer även fysisk detaljhandel menar grundaren då försäljning sker via återförsäljare och modeplattformen Miinto.

– Vi tycker att detta är ett superspännande projekt som pekar på en positiv trend som vi kommer att fortsätta arbeta med. Fördelen med att vara digital i en fysisk butik är att kunden får prova på skon innan han går online och köper produkten. En av branschens största utmaningar är returer och denna lösning kommer att minska antalet returer. Dessutom kommer kunden att få den produkt han eller hon vill, eftersom vi samlar in och levererar varor från alla återförsäljare som driver Kastel och är anslutna till vår plattform, säger Jake Petersen, vd på Miinto i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nyhetsbrev

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Arkiv

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Minussiffror i modehandeln i oktober

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Nu separeras RNB

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Plus

Ljummet år för sportbutikerna

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Butiksnytt
Här öppnar Håkanssons

UC: "Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019"

H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

Eivy satsar i Japan

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

Sänd till en kollega

0.178