23948sdkhjf

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxt med lägre marginaler för e-modehandlaren.

Nellys nettoomsättning för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 330 miljoner kronor (309) vilket var en ökning med 7 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Läs också: Här är detaljerna om Nellys nya lager

Röreselseresultatet, före av- och nedskrivningar, minskade dock rejält från 24 miljoner till 5 miljoner. Det framgår av modebolaget Qliro groups delårsrapport. Marknadsföringskostnaderna ökade med 5 miljoner kronor under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkades negativt av kostnader för avgående finanschef samt för en uppgörelse med Postnord.

Tidigare i oktober blev det klart att e-handelsbolaget flyttar lagret från Falkenberg till Borås under 2021. Därtill aviserade vd Anna Ullman Sersé att hon sagt upp sig.

I rapporten skriver bolaget att ”returgraden har stabiliserats under de senaste kvartalen och Nelly har dragit nytta av att ha digitaliserat processen. Kunder kan nu enklare hantera returer och köpa ersättningsvaror, och bolaget får därigenom snabbare tillbaka varor till försäljning”.

Läs också: Nellys vd kliver av

Nellys finansiella mål är att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år.

Genomsnittlig kundkorg låg under tredje kvartalet på 772 kronor jämfört med 735 kronor för motsvarande kvartal i fjol.

Bolaget planerar att börsnotera kreditmarknadsbolaget Qliro under första halvåret nästa år och efter notering av Qliro kommer koncernen att fokusera på e-handel genom Nelly och CDON, heter det i rapporten.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Göteborgspremiär för Marqet

Back i konkurs

Bolaget bakom modemärket har försatts i konkurs.

Pressad lönsamhet i modehandeln

2019 ser ut att bli ett år präglat av konkurser, rekonstruktioner, pressade marginaler och höjda importpriser. Dock skönjer Svensk Handel ljuset i tunneln för vissa modeaktörer.

Butiksnytt
Kika in i Wood Woods Londonbutik

De kan bli Årets Modebutik

Tre butiker tävlar om branschpriset i Habit Modegalan 2019 på Grand Hôtel i Stockholm. Här berättar de vad som gör en butik framgångsrik.

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Nyhetsbrev

Få full koll på produktionsflödena – Missa inte Habit Frukostforum

Arkiv

Så blir visningarna i Köpenhamn

Modeinköp för Röhsska museet

Ordförande ökar i Odd Molly

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Bestseller-ägare ökar i modeplattform

Revolver skjuter upp premiären av nytt mässkoncept

VRG ansöker om rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Jobb & Karriär
Ska arbeta med affärsutveckling hos Key Search Scandinavia

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

"Jag är otroligt stolt över resan Gina Tricot som bolag gjort".

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Ny rapport: Hundratals second hand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Vinnande ledarskap på Habit Modegalan

Spänningen stiger … Den 3 december får vi veta vem som kan titulera sig Årets kunddrivande ledare 2019; Morgan Olsson, Henrik Bunge eller Henrik Hoffman.

Modeduo bland södra Sveriges främsta entreprenörer

Plus

Här är tillväxtvinnarna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 7/7: Fler än hälften av sport- och friluftsleverantörerna ökade omsättningen 2018. Två företag från Åre tog täten.

Butiksnytt
Fransk workwear på Söder

Funktionellt, hållbart och tidlösa plagg hos nya L'Usine Bleue.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Minskad försäljning för Wesc

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.292