23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

AV: Mikael Sandström, ordförande, Svensk Handel Stil

Det fanns en gång något som hette Snabbindex. Det var dock allt annat än snabbt, utan publicerades drygt fem veckor efter månadsslut och mätte hela detaljhandelns omsättning. Inom modebranschen fanns en önskan om snabbare rapportering då den enda tillgängliga kunskapskällan bland detaljister och säljare var rykten: ”Jodå, jag kom just från Ohlssons och de sa att det var svårt att få igång handeln och så sa han att sommaren i alla fall gått bra”, var en typisk utsaga från en säljare. Alla spekulerade. Ingen visste.

Läs också: Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Stil tog kontakt med HUI och det konstaterades att problemen med att bryta ut beklädnadssiffrorna från Snabbindexet var hanterbara. HUI skulle kunna leverera den första försäljningsstatistiken en dryg vecka efter månadsslutet. Det visade sig vara en efterlängtad kunskap. Ett problem kvarstod då HUI alltid mätt kläder och skor tillsammans, vilket var definitionen av beklädnadshandeln. Men till slut lyckades vi få ett tillräckligt stort underlag för att även kunna separera kläder och skor.

Målsättningen var också att göra det enkelt. Indexet ska mäta försäljningen i löpande siffror (alltså utan eventuell inflation), i jämförbara butiker och inte kalenderkorrigerat. Alltså: Jag som handlare kan kolla vad som fanns i kassan förra året och vad har jag i år i motsvarande månad. Om det förekommer stora avvikelser som kan förklara upp- eller nedgångar i försäljningen, påskens inverkan till exempel, skrivs det i kommentaren.

En väldigt viktig insikt är att Stilindex inte mäter hela Sveriges kläd- och skokonsumtion, utan försäljningen i fackhandeln. En del har haft synpunkter att den renodlade e-handeln inte finns med, men faktum är att vi aldrig utgett indexet för att mäta konsumtionen; tvärtom har vi varit väldigt tydliga med vad vi mäter. Därför finns bland annat inte sporthandelns försäljning av kläder och skor med, eller livsmedelsbutikernas och stormarknadernas. Inte heller mättes postorderhandeln på sin tid.

Summa summarum: Stilindex mäter vad som säljs i fackhandeln och uppgiftslämnarnas e-handel. Statistiken ska levereras åtta till tio dagar efter månadsslutet. Att sedan massmedia är intresserade är väl roligt, men det är för modefackhandelns användning som Stilindexet tas fram.

Däremot skulle vi gärna göra ett index för såväl e-handeln som sporthandeln, men än så länge har det varit ogörligt. Tyvärr.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.094