23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

| Av Admin | Tipsa redaktionen

AV: Mikael Sandström, ordförande, Svensk Handel Stil

Det fanns en gång något som hette Snabbindex. Det var dock allt annat än snabbt, utan publicerades drygt fem veckor efter månadsslut och mätte hela detaljhandelns omsättning. Inom modebranschen fanns en önskan om snabbare rapportering då den enda tillgängliga kunskapskällan bland detaljister och säljare var rykten: ”Jodå, jag kom just från Ohlssons och de sa att det var svårt att få igång handeln och så sa han att sommaren i alla fall gått bra”, var en typisk utsaga från en säljare. Alla spekulerade. Ingen visste.

Läs också: KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Stil tog kontakt med HUI och det konstaterades att problemen med att bryta ut beklädnadssiffrorna från Snabbindexet var hanterbara. HUI skulle kunna leverera den första försäljningsstatistiken en dryg vecka efter månadsslutet. Det visade sig vara en efterlängtad kunskap. Ett problem kvarstod då HUI alltid mätt kläder och skor tillsammans, vilket var definitionen av beklädnadshandeln. Men till slut lyckades vi få ett tillräckligt stort underlag för att även kunna separera kläder och skor.

Målsättningen var också att göra det enkelt. Indexet ska mäta försäljningen i löpande siffror (alltså utan eventuell inflation), i jämförbara butiker och inte kalenderkorrigerat. Alltså: Jag som handlare kan kolla vad som fanns i kassan förra året och vad har jag i år i motsvarande månad. Om det förekommer stora avvikelser som kan förklara upp- eller nedgångar i försäljningen, påskens inverkan till exempel, skrivs det i kommentaren.

En väldigt viktig insikt är att Stilindex inte mäter hela Sveriges kläd- och skokonsumtion, utan försäljningen i fackhandeln. En del har haft synpunkter att den renodlade e-handeln inte finns med, men faktum är att vi aldrig utgett indexet för att mäta konsumtionen; tvärtom har vi varit väldigt tydliga med vad vi mäter. Därför finns bland annat inte sporthandelns försäljning av kläder och skor med, eller livsmedelsbutikernas och stormarknadernas. Inte heller mättes postorderhandeln på sin tid.

Summa summarum: Stilindex mäter vad som säljs i fackhandeln och uppgiftslämnarnas e-handel. Statistiken ska levereras åtta till tio dagar efter månadsslutet. Att sedan massmedia är intresserade är väl roligt, men det är för modefackhandelns användning som Stilindexet tas fram.

Däremot skulle vi gärna göra ett index för såväl e-handeln som sporthandeln, men än så länge har det varit ogörligt. Tyvärr.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Arkiv

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.174