23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

| Av Admin | Tipsa redaktionen

AV: Mikael Sandström, ordförande, Svensk Handel Stil

Det fanns en gång något som hette Snabbindex. Det var dock allt annat än snabbt, utan publicerades drygt fem veckor efter månadsslut och mätte hela detaljhandelns omsättning. Inom modebranschen fanns en önskan om snabbare rapportering då den enda tillgängliga kunskapskällan bland detaljister och säljare var rykten: ”Jodå, jag kom just från Ohlssons och de sa att det var svårt att få igång handeln och så sa han att sommaren i alla fall gått bra”, var en typisk utsaga från en säljare. Alla spekulerade. Ingen visste.

Läs också: Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Stil tog kontakt med HUI och det konstaterades att problemen med att bryta ut beklädnadssiffrorna från Snabbindexet var hanterbara. HUI skulle kunna leverera den första försäljningsstatistiken en dryg vecka efter månadsslutet. Det visade sig vara en efterlängtad kunskap. Ett problem kvarstod då HUI alltid mätt kläder och skor tillsammans, vilket var definitionen av beklädnadshandeln. Men till slut lyckades vi få ett tillräckligt stort underlag för att även kunna separera kläder och skor.

Målsättningen var också att göra det enkelt. Indexet ska mäta försäljningen i löpande siffror (alltså utan eventuell inflation), i jämförbara butiker och inte kalenderkorrigerat. Alltså: Jag som handlare kan kolla vad som fanns i kassan förra året och vad har jag i år i motsvarande månad. Om det förekommer stora avvikelser som kan förklara upp- eller nedgångar i försäljningen, påskens inverkan till exempel, skrivs det i kommentaren.

En väldigt viktig insikt är att Stilindex inte mäter hela Sveriges kläd- och skokonsumtion, utan försäljningen i fackhandeln. En del har haft synpunkter att den renodlade e-handeln inte finns med, men faktum är att vi aldrig utgett indexet för att mäta konsumtionen; tvärtom har vi varit väldigt tydliga med vad vi mäter. Därför finns bland annat inte sporthandelns försäljning av kläder och skor med, eller livsmedelsbutikernas och stormarknadernas. Inte heller mättes postorderhandeln på sin tid.

Summa summarum: Stilindex mäter vad som säljs i fackhandeln och uppgiftslämnarnas e-handel. Statistiken ska levereras åtta till tio dagar efter månadsslutet. Att sedan massmedia är intresserade är väl roligt, men det är för modefackhandelns användning som Stilindexet tas fram.

Däremot skulle vi gärna göra ett index för såväl e-handeln som sporthandeln, men än så länge har det varit ogörligt. Tyvärr.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
1

Jobb & Karriär
Ska ge Dunderdon nytt liv

Axel Nyhage går från Vagabond till rollen som affärsområdeschef för work- och streetwearmärket Dunderdon.

Vill se kraftfulla åtgärder för att rädda hela modebranschen

”Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader", skriver Trade Partners Sweden i ett upprop.

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Under andra halvan av mars rasade försäljningen i sko- och klädhandeln med upp till 60 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Skobutiker i konkurs

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

E-handlaren inför korttidsarbete

Nyhetsbrev

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Arkiv

Jaber i konkurs

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.547