23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

| Av Admin | Tipsa redaktionen

AV: Mikael Sandström, ordförande, Svensk Handel Stil

Det fanns en gång något som hette Snabbindex. Det var dock allt annat än snabbt, utan publicerades drygt fem veckor efter månadsslut och mätte hela detaljhandelns omsättning. Inom modebranschen fanns en önskan om snabbare rapportering då den enda tillgängliga kunskapskällan bland detaljister och säljare var rykten: ”Jodå, jag kom just från Ohlssons och de sa att det var svårt att få igång handeln och så sa han att sommaren i alla fall gått bra”, var en typisk utsaga från en säljare. Alla spekulerade. Ingen visste.

Läs också: Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Stil tog kontakt med HUI och det konstaterades att problemen med att bryta ut beklädnadssiffrorna från Snabbindexet var hanterbara. HUI skulle kunna leverera den första försäljningsstatistiken en dryg vecka efter månadsslutet. Det visade sig vara en efterlängtad kunskap. Ett problem kvarstod då HUI alltid mätt kläder och skor tillsammans, vilket var definitionen av beklädnadshandeln. Men till slut lyckades vi få ett tillräckligt stort underlag för att även kunna separera kläder och skor.

Målsättningen var också att göra det enkelt. Indexet ska mäta försäljningen i löpande siffror (alltså utan eventuell inflation), i jämförbara butiker och inte kalenderkorrigerat. Alltså: Jag som handlare kan kolla vad som fanns i kassan förra året och vad har jag i år i motsvarande månad. Om det förekommer stora avvikelser som kan förklara upp- eller nedgångar i försäljningen, påskens inverkan till exempel, skrivs det i kommentaren.

En väldigt viktig insikt är att Stilindex inte mäter hela Sveriges kläd- och skokonsumtion, utan försäljningen i fackhandeln. En del har haft synpunkter att den renodlade e-handeln inte finns med, men faktum är att vi aldrig utgett indexet för att mäta konsumtionen; tvärtom har vi varit väldigt tydliga med vad vi mäter. Därför finns bland annat inte sporthandelns försäljning av kläder och skor med, eller livsmedelsbutikernas och stormarknadernas. Inte heller mättes postorderhandeln på sin tid.

Summa summarum: Stilindex mäter vad som säljs i fackhandeln och uppgiftslämnarnas e-handel. Statistiken ska levereras åtta till tio dagar efter månadsslutet. Att sedan massmedia är intresserade är väl roligt, men det är för modefackhandelns användning som Stilindexet tas fram.

Däremot skulle vi gärna göra ett index för såväl e-handeln som sporthandeln, men än så länge har det varit ogörligt. Tyvärr.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Gant-grundare har sålt i Odd Molly

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Nyhetsbrev

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Arkiv

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.126