23948sdkhjf

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Nätmodeaktören Na-kd, som säljer fast fashion på 100 marknader, ska ge gamla plagg nytt liv. Sedan ett år tillbaka håller e-handelsjätten på att bygga en tjänst för kunderna att sälja vidare plagg som de har handlat hos företaget. När allt är sjösatt handlar det om en total investering om totalt 40 miljoner kronor, enligt bolagets vd och grundare, Jarno Vanhatapio, som hävdar att detta är Na-kd:s enskilt största projekt.

Något nytt Blocket är det inte. Secondhand-försäljningen ska integreras i Na-kd:s befintliga e-handelsplattform Nakd.com, där det kommer att framgå att plagget är en andrahandsvara.

– Det är två integrerade affärsmodeller som möts. Vi har byggt ett väldigt friktionsfritt sätt för kunden att sälja vidare sina gamla plagg. Det kommer att vara som att handla vilka varor som helst, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

I övrigt är han förtegen om detaljerna. Han vill varken avslöja om tjänsten bygger på kommissionsavgift eller om hur varorna kommer att hanteras.

Läs också: Na-kd börjar klimatkompensera

– Det finns många aspekter i det här. Modellen är annorlunda, ingen annan har byggt det på det här sättet. Vi har inte hittat någon i hela världen. Det kan låta kaxigt, men så är det.

Lanseringen sker under första kvartalet 2020. Först ut blir Sverige och Tyskland. Därefter följer övriga marknader.

– Vi hade velat ha ut det här i morgon. Det som håller tillbaka oss är fraktbolagen eftersom det är ett helt nytt hanteringssätt, vilket innebär att de behöver ta fram nya tjänster. Det handlar bland annat om att spara på frakter.

Vad är anledningen till att ni gör det här?
– Vi gör det för miljön. Oavsett hur hållbar vår produktion av nya varor är, handlar det om att ta ansvar för saker som redan är ute i systemet.

Läs också: När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Kommer ni få lönsamhet i tjänsten?
– Vi kommer stå på två ben. Den ena föder den andra. Vi kan inte sälja gamla Na-kd-plagg om vi inte säljer nya. Det går hand i hand.

Men secondhand-affären isolerad, kommer den bli lönsam?
– Absolut går det att få den lönsam. För oss är det en service också för våra kunder. Vi vill ta ett större grepp och hjälpa dem att sälja kläder vidare.

Enligt Vanhatapio besöks Na-kd en halv miljon människor om dagen. Men hur tjänsten kommer falla ut hos bolagets målgrupp, generation Y och Z, är ovisst.
– Det återstår att se. Vi måste bygga den så enkel och integrerad som möjligt, vilket är en utmaning, och vi kommer satsa mycket på marknadsföring. Enligt undersökningar vet vi att 77 procent av våra kunder vill handla secondhand, säger Jarno Vanhatapio.
– Även utan den här affären kan vi lätt omsätta 1 miljard euro. Vi behöver inte göra det här för tillväxten. Det här gör vi för att knyta ihop säcken för konsumenten.

Men secondhand-försäljningen kommer bidra till er tillväxt?
– Absolut. Kan vi få mer återköp hos oss kan det bli både lönsamt och öka tillväxten. Det hade varit roligt om hälften av vår omsättning framåt hade varit cirkulär. Men det är upp till kunderna. Internt är det högt och lågt om vad vi tror. Vissa tror att det kan bli hälften av vår omsättning över tid, andra tror tio procent. Jag har varit med så länge, så jag tar inte ut någonting i förskott.

Men någon garanterad succé är det inte, säger Vanhatapio.
– Det kommer inte vara en ’over-night’-succé, det kommer ta ett tag att bygga upp tillgången av varor. Om det blir stort eller inte vet vi om ett år. Vi är i alla fall med i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Guldknappen till Haglöfs

Arkiv

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Minskad försäljning för Wesc

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.223