23948sdkhjf

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

På fredagen kunde Habit berätta att den anrika underklädeskedjan Twilfit med 57 butiker i Sverige ansökt om rekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.  

Läs också: Omsättningen sjönk för varannan kedja

Orsaker till att kedjan nu ansöker om rekonstruktion uppges vara bland annat en negativ försäljningstrend och ändrade konsumtionsmönster, dyra och långa hyreskontrakt och satsningar på nya affärssystem och webbplattform som tärt på lönsamhet och likviditet.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att se över butiksbeståndet och till Habit säger styrelseordförande Otto Drakenberg att butiksstängningar är ytterst nödvändiga för att kunna göra kedjan lönsam; något som man enligt rekonstruktionsansökan hoppas bli nästa år.

– Med hänsyn också till personalen så kan jag inte gå in på hur många butiker som Twilfit ska omfatta efter omstruktureringen men vi behöver komma ur alla lägen som är olönsamma för oss. Men utan att gå in på exakt antal så är min analys att vi signifikant ska minska antalet nuvarande butiker. Att komma ur vissa lägen är en av de tre viktigaste grundbultarna i rekonstruktionen, säger Otto Drakenberg till Habit.

Trots att Otto Drakenberg säger att butiksstängningar är nödvändiga så ska kedjan även i framtiden satsa på retail. 

– Vi tror fortsatt mycket på retail och det är en modell som passar Twilfit väldigt bra. Vi vill vara en av ledarna som ska locka tillbaka kunderna till butiker och köpcentrum och visa hur. Med rekonstruktionen har vi stora möjligheter att göra rätt och visa vägen till retail 2.0.

I rekonstruktionsansökan framkom att en av anledningarna till situationen är att nya affärssystem och webbplattform tärt på lönsamhet och likviditet. Ändå är nysatsningar på webbutik en del i rekonstruktionplanen?

– Vi ska inte bli ett e-handelsbolag och retail kommer även framgent att vara vårt viktigaste ben, men jag anser att vi ska ha en mycket bra och välfungerad webbutik som också ska stödja de fysiska butikerna. Vi har arbetat med att bygga upp vår e-handel men om du går in i webbutiken i dag så motsvarar upplevelsen i butiken inte pengarna vi lagt ned på IT. Kostnaderna inom IT är hårresande höga. Vi har i dagsläget också en för stor kostnadskostym och nu måste vi rätta munnen efter matsäcken framgent.

Otto Drakenberg klev på som styrelseordförande så sent som i juli i år. Han säger att han med sin tidigare bakgrund och erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror har varit med om att lyfta bolag tidigare, bland annat norska Vin och sprit. Men han är ny i retailbranschen.  

Nu har enligt styreleordförande, ett nytt lag byggts upp och bolaget har sedan april en ny vd, Henrik Fisher, som har stor erfarenhet av detaljhandel. Därtill är även sedan en kort tid tillbaka en ny finansdirektör på plats liksom digital chef och IT-chef; alla med god kompetens för den vändning som klädkedjan skall åstadkomma framöver, menar Otto Drakenberg.

 – Vi är ett lag med nya kvastar som ska sopa i Twilfit. Det finns en stark kämpaglöd inom organisationen och Twilfit är ett anrikt och starkt varumärke som vi ska rädda. Vi är inte ett gäng slagna människor som behövt krypa till tingsrätten utan vi har en bra och utarbetad plan för att vända bolaget tillrätta och vi ser rekonstruktionen som en möjlighet att åstadkomma vändningen.

Förutom skulder till leverantörer, fastighetsägare, skatter och löner om 70 miljoner kronor så har Twilfit enligt rekonstruktionsansökan skulder på 32 miljoner kronor till modebolaget R12 Kapital som ägt underklädeskedjan sedan 2005.

– R12 har varit en långsiktig ägare, särskilt för att vara riskkapitalist, och har haft mycket tålamod med oss och investerat mycket pengar i kedjan under åren; betydligt mycket mer pengar än de 32 miljoner kronor som står upptagna i rekonstruktionsansökan. Om man tittar historiskt på Twilfit så har bolaget gjort röda siffror under en längre tid och vi har kostat våra ägare väldigt mycket pengar. Vi måste börja tjäna pengar och det har jag gott hopp om att göra under nästa år.

– Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter, säger Otto Drakenberg.

Mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Guldknappen till Haglöfs

Nyhetsbrev

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Minskad försäljning för Wesc

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.125