23948sdkhjf

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

På fredagen kunde Habit berätta att den anrika underklädeskedjan Twilfit med 57 butiker i Sverige ansökt om rekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.  

Läs också: Twilfits vd: "Större lyhördhet hos fastighetsägare"

Orsaker till att kedjan nu ansöker om rekonstruktion uppges vara bland annat en negativ försäljningstrend och ändrade konsumtionsmönster, dyra och långa hyreskontrakt och satsningar på nya affärssystem och webbplattform som tärt på lönsamhet och likviditet.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att se över butiksbeståndet och till Habit säger styrelseordförande Otto Drakenberg att butiksstängningar är ytterst nödvändiga för att kunna göra kedjan lönsam; något som man enligt rekonstruktionsansökan hoppas bli nästa år.

– Med hänsyn också till personalen så kan jag inte gå in på hur många butiker som Twilfit ska omfatta efter omstruktureringen men vi behöver komma ur alla lägen som är olönsamma för oss. Men utan att gå in på exakt antal så är min analys att vi signifikant ska minska antalet nuvarande butiker. Att komma ur vissa lägen är en av de tre viktigaste grundbultarna i rekonstruktionen, säger Otto Drakenberg till Habit.

Trots att Otto Drakenberg säger att butiksstängningar är nödvändiga så ska kedjan även i framtiden satsa på retail. 

– Vi tror fortsatt mycket på retail och det är en modell som passar Twilfit väldigt bra. Vi vill vara en av ledarna som ska locka tillbaka kunderna till butiker och köpcentrum och visa hur. Med rekonstruktionen har vi stora möjligheter att göra rätt och visa vägen till retail 2.0.

I rekonstruktionsansökan framkom att en av anledningarna till situationen är att nya affärssystem och webbplattform tärt på lönsamhet och likviditet. Ändå är nysatsningar på webbutik en del i rekonstruktionplanen?

– Vi ska inte bli ett e-handelsbolag och retail kommer även framgent att vara vårt viktigaste ben, men jag anser att vi ska ha en mycket bra och välfungerad webbutik som också ska stödja de fysiska butikerna. Vi har arbetat med att bygga upp vår e-handel men om du går in i webbutiken i dag så motsvarar upplevelsen i butiken inte pengarna vi lagt ned på IT. Kostnaderna inom IT är hårresande höga. Vi har i dagsläget också en för stor kostnadskostym och nu måste vi rätta munnen efter matsäcken framgent.

Otto Drakenberg klev på som styrelseordförande så sent som i juli i år. Han säger att han med sin tidigare bakgrund och erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror har varit med om att lyfta bolag tidigare, bland annat norska Vin och sprit. Men han är ny i retailbranschen.  

Nu har enligt styreleordförande, ett nytt lag byggts upp och bolaget har sedan april en ny vd, Henrik Fisher, som har stor erfarenhet av detaljhandel. Därtill är även sedan en kort tid tillbaka en ny finansdirektör på plats liksom digital chef och IT-chef; alla med god kompetens för den vändning som klädkedjan skall åstadkomma framöver, menar Otto Drakenberg.

 – Vi är ett lag med nya kvastar som ska sopa i Twilfit. Det finns en stark kämpaglöd inom organisationen och Twilfit är ett anrikt och starkt varumärke som vi ska rädda. Vi är inte ett gäng slagna människor som behövt krypa till tingsrätten utan vi har en bra och utarbetad plan för att vända bolaget tillrätta och vi ser rekonstruktionen som en möjlighet att åstadkomma vändningen.

Förutom skulder till leverantörer, fastighetsägare, skatter och löner om 70 miljoner kronor så har Twilfit enligt rekonstruktionsansökan skulder på 32 miljoner kronor till moderbolaget R12 Kapital som ägt underklädeskedjan sedan 2005.

– R12 har varit en långsiktig ägare, särskilt för att vara riskkapitalist, och har haft mycket tålamod med oss och investerat mycket pengar i kedjan under åren; betydligt mycket mer pengar än de 32 miljoner kronor som står upptagna i rekonstruktionsansökan. Om man tittar historiskt på Twilfit så har bolaget gjort röda siffror under en längre tid och vi har kostat våra ägare väldigt mycket pengar. Vi måste börja tjäna pengar och det har jag gott hopp om att göra under nästa år.

– Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter, säger Otto Drakenberg.

Mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
1

Jobb & Karriär
Ska ge Dunderdon nytt liv

Axel Nyhage går från Vagabond till rollen som affärsområdeschef för work- och streetwearmärket Dunderdon.

Vill se kraftfulla åtgärder för att rädda hela modebranschen

”Agenter, distributörer, leverantörer och varumärken får bära stora kostnader", skriver Trade Partners Sweden i ett upprop.

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Under andra halvan av mars rasade försäljningen i sko- och klädhandeln med upp till 60 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Skobutiker i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Jaber i konkurs

Nyhetsbrev

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Arkiv

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

De föreslås till Björn Borg

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.109