23948sdkhjf

Twilfit i rekonstruktion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Underklädeskedjan Twilfit lämnade på fredagen in en ansökan om rekonstruktion till Stockholms tingsrätt.

Läs också: Twilfits vd: "Större lyhördhet hos fastighetsägare"

Twilfit omfattar 57 butiker i Sverige och webbutik. Bolaget har enligt rekonstruktionshandlingarna cirka 370 anställda.

Orsaker till att kedjan nu ansöker om rekonstruktion uppges vara bland annat en negativ försäljningstrend under både 2018 och 2019, dyra och långa hyreskontrakt och satsningar på nya affärssystem och webbplattform som tärt på lönsamhet och likviditet.

Underklädeskedjan skriver även i rekonstruktionsansökan att "historiskt låga investeringar i personal och butiker har försenat förändringsprocessen".

Av bolagets skulder, som enligt rekonstruktionsansökan uppgår till drygt 100 miljoner, utgör delvis förfallna leverantörsskulder, löner, skatter och avgifter cirka 70 miljoner kronor. Bolaget ska även ha en skuld till moderbolaget R12 kapital om 32 miljoner kronor.

Läs också: Omsättningen sjönk för varannan kedja

R12 har ägt kedjan sedan 2005.

Tillgångar finns i form av varulager om 46 miljoner kronor.

För att lösa Twilfits ekonomiska problem behöver följande huvudåtgärder genomföras, enligt rekonstruktionshandlingarna:

  • Kostnadsbesparingar i bolagets butiksnätverk. Butiker ska läggas ned, hur många framgår inte.
  • Kostnadsbesparingar i bolagets centrala funktioner. Framgår inte hur många personer som berörs på huvudkontoret.
  • Minska på lager och därmed kapitalbindningen.
  • Utveckla webbshopen.
  • Automatisera ekonomi och IT-funktioner.
  • Förändra inköpsvillkor med nya leverantörer.
  • Öka antalet B2B-kunder genom att sälja Twilfits produkter till andra butiker. 

Med dessa åtgärder tror Twilfit att det går att nå ett positivt resultat redan våren 2020.

Vid senaste räkenskapsåret 2018 uppgick nettoomsättningen till 311 miljoner kronor vilket är en minskning från 364 miljoner föregående år.

Rörelseresultatet, EBIT, landade på -9,9 miljoner kronor för 2018.

I april bytte bolaget vd då Henrik Fischer tillträdde. Han efterträdde Kajsa Claesson, som lämnade Twilfit efter fyra år i november 2018.

Till rekonstruktör har Kent Hägglund vid DLA Piper utsetts.

Mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Gant-grundare har sålt i Odd Molly

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Nyhetsbrev

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

De öppnar i Hede fashion outlet

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.11