23948sdkhjf

Ny majoritetsägare i NN07

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det danska livsstilsbolaget får Litorina som ny majoritetsägare och därtill kliver tidigare vd:ar från Eton och H&M in i styrelsen.

Svenska fond- och riskkapitalbolaget Litorina kliver in som ny majoritetsägare i det danska herrmärket NN07, grundat i Köpenhamn 2007.

Därtill går Fabian Månsson, tidigare vd för H&M och Eddie Bauer, Hans Davidson, tidigare vd för Eton, in i styrelsen där även Anders Cleeman, vd för möbel- och designföretaget Muuto och tidigare vd för Peak Performance, fortsätter som styrelseledamot. 

Fabian Månsson tillträder som styrelseordförande.

Litorina förvärvar en andel om 56,7 procent av bolaget. Det likaledes svenska investmentbolaget och tidigare huvudägaren Fidelio kvarstår i bolaget med en ägarandel om 26,1 procent medan styrelsemedlemmar, grundarna Victor och Marcus Lindh och vd Tommy Holte och teamet i NN07 äger resterande 17,2 procent av aktiekapitalet. 

Säljare är i huvudsak Fidelio och Sportmanship Invest som helt köpts ut och därtill har bolagets ledning sålt mindre andelar av bolaget.

Läs också: Nytt ansikte hos NN07

Med hjälp av den nya majoritetsägaren ska bolaget accelerera tillväxten inte minst på hemmamarknaden i Skandinavien, som svarar för cirka 75 procent av omsättningen i dag, men även i bland annat Benelux, där NN07 har kontor sedan en tid i Amsterdam, och USA, Tyskland och Storbritannien; marknader som går riktigt bra enligt vd Tommy Holte och i huvudsak står för resten av omsättningen. 

— Det känns fantastiskt att få in Litorina som partner och därtill ny kompetens i styrelsen genom Hans Davidson och Fabian Månsson och där vi redan har Anders Cleeman. Både Litorina och de nya styrelsemedlemmarna har tidigare gjort liknande resor med andra varumärken och modebolag. Litorina har stor kännedom och kunskap om modebranschen och har även en historia att arbeta med och förstå entreprenörer. Vi hoppas kunna behålla den kreativa andan i bolaget även med en ny majoritetsägare, säger Tommy Holte, vd i NN07 till Habit. 

Bolaget ska  även fokusera på att bygga tillväxt digitalt via egen och externa webbutiker. 

Det kan bli tal om fler fysiska butiker men någon större strategi kring butiksetableringar har inte NN07, enligt vd Tommy Holte. I dag finns tre konceptbutiker; två i Köpenhamn och en i Täby norr om Stockholm.

— Vi är ingen butikskedja som ska öppna 200 butiker och vi har väldigt bra relationer med återförsäljarna. Men vi har våra shop-in-shops på varuhusen och några egna butiker som också är väldigt viktiga marknadsföringskanaler för oss. Vi är fokuserade på att ta fram bra produkter av god kvalitet som ska hålla länge och ser oss mer som ett livsstilsföretag än ett modeföretag.

Förutom försäljningen via egna kanaler har NN07 försäljning via drygt 400 återförsäljare i fler än 40 länder däribland varuhus som NK, Magasin, Harvey Nichols, Liberty, Engelhorn, Breuninger, Bijenkorf och Nordstrom samt viktiga e-handlare som Mr Porter och Care of Carl. Viktiga återförsäljare och ytterligare realtioner ska ni byggas och stärkas enligt vdn.

Du stannar som vd?

Ja, så länge jag har förtroende och tycker att det är roligt och att jag känner att jag kan göra ett bra arbete. Jag har varit vd sedan starten för  tolv år sedan och trivs än så länge väldigt bra och tycker att framtiden med våra nya majoritetsägare ska bli väldigt spännande.

Investmentbolaget Litorina, grundat 1998, är väl förtrogna med modebranschen och har tidigare investerat i bland annat Eton där bolaget gick in 2012 och gjorde exit 2016.

I december i fjol gick Litorina in i Care of Carl och har en ägarandel om 70 procent i e-handelsbolaget. 

— Med sitt kompromisslösa  fokus på att ta högkvalitativa produkter med ett stark värdeerbjudande till marknaden har NN07 mycket goda förutsättningar att fortsätta sin starka lönsamma tillväxtresa. Vi har god erfarenhet av att investera i herrkläder i premiumsegmentet, till exempel genom vår investering i skjortbolaget Eton, och vi är glada att NN07 valt Litorina som sin partner. Vi är imponerade av teamet på NN07 och vad de åstadkommit fram till idag. De starka relationerna har med sina strategiska  återförsäljare utgör en bra grund för fortsatt internationell expansion. Vidare har NN07 en lojal kundbas, tack vare sitt fokus på att erbjuda högkvalitativa produkter vilket skapar intressanta möjligheter på den digitala arenan, säger Gustav Thott, partner Litorina i en kommentar till investeringen i NN07.

Mer om: NN07
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Van Gils nylanseras i Sverige

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.094