23948sdkhjf

Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya vis att mäta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av många insikter från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplevelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under det första ett och ett halvt året med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena. 300 stycken varumärken har rymts i lokalerna under den första tiden.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

I mångt och mycket handlade hela Retaildagens förmiddag om den gemensamma tesen om ”eventdriven varumärkesaktivering” och att våga se butiken också som en mediekanal. 

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren, grundare Kom Visual, pratade om att arbeta mer i team och framför allt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden.

Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker, men hon. Warby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också visa ett inspirerande socialt entreprenörsskap. 

Retail kan inspireras också av restaurangvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

Läs också: Branschprofil moderator för Retaildagen

– Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarna och göra urvalet åt kunden, menar Anna K Johansson, Tam Retail.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenv faktiskt ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död, menar talarna, men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet, och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Men i samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

Läs också: Gärna omnikanal - men kundens behov går först

I framtiden är det inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K Johansson.

– Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan lyckas även få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts, Workshop The Retail Agency.

– Ögonblick betyder något; Moments matter.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så halverades Isbjörns returer

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

Butiksnytt
Här öppnar Totême

Tillväxtraketen Totême planerar öppna tre nya butiker under året, varav två utomlands.

Stand Studio breddas

I takt med att bolaget växer utökas kollektionen till ett fullskaligt sortiment.

Mässor i Italien ställs in

Plus

Sätila of Sweden: "Stor potential på flera marknader"

Jobb & Karriär
H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Nyhetsbrev

Secondhand egen kategori hos Zalando

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Butiksnytt
Emmaus tredje second hand-butik

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Hållbarhetsexpert från H&M till Habits seminarium

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

E-handlaren öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

Här är trenderna i handeln

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125