23948sdkhjf

Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya vis att mäta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av många insikter från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplevelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under det första ett och ett halvt året med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena. 300 stycken varumärken har rymts i lokalerna under den första tiden.

Läs också: Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

I mångt och mycket handlade hela Retaildagens förmiddag om den gemensamma tesen om ”eventdriven varumärkesaktivering” och att våga se butiken också som en mediekanal. 

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren, grundare Kom Visual, pratade om att arbeta mer i team och framför allt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden.

Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker, men hon. Warby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också visa ett inspirerande socialt entreprenörsskap. 

Retail kan inspireras också av restaurangvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

Läs också: Branschprofil moderator för Retaildagen

– Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarna och göra urvalet åt kunden, menar Anna K Johansson, Tam Retail.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenv faktiskt ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död, menar talarna, men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet, och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Men i samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

Läs också: Gärna omnikanal - men kundens behov går först

I framtiden är det inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K Johansson.

– Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan lyckas även få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts, Workshop The Retail Agency.

– Ögonblick betyder något; Moments matter.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

Daisy Grace under lupp

De föreslås till MQ

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Nyhetsbrev

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Arkiv

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Håraccessoarbolag i konkurs

Prisad av H&M

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Asos rekryterar

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.191