23948sdkhjf

Textil innovation prisad av Norrsken

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Re:newcell är en av tre pristagare av Norrsken Award.

På torsdagskvällen förärades Re:newcell Norrsken Award i samband med avslutningen på Impact Week. 

Läs också: 50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Det var i våras som Norrsken  listade 100 nordiska startupbolag vars affärsidé och innovationer kan få en bestående positiv inverkan på världen.

Re:newcell, som med hjälp av ny teknik tar fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial skapat av återvunna kläder, produktionsspill och textilier som råvara, var en av tio finalister till priset.

I veckan presenterade Re:newcell plagg i bland annat Circulose, som är ett naturmaterial framtaget av 100 procent recyclade plagg och textilier, på material- och tygmässan Première Vision i Paris. 

Kläderna som visades upp i Paris är dock inte 100 procent återvunna utan innehållet är 30 procent  återvunna jeans från konsumenter, Circulose, och 30 procent FSC-märkt skogsmassa och 40 procent ekologisk bomull.

Circulose är dock alltid 100 procent återvunnet.

I början av nästa år ska plagg av det nya materialet lanseras i butiker i samarbete med ett antal utvalda varumärken. 

- Modescenen förändras alltid men branschen har aldrig riktigt gjort det. Det har alltid handlat om att odla mer bomull, pumpa mer olja eller skörda fler träd för att sälja mer av säsongens måste-ha. Under tiden återvinns mindre än 1 procent av kläderna. Det är galet. Circulose skapades med ambitionen att skifta fokus i modebranschen för att bli mer cirkulär och att dramatiskt minska påverkan mode har på miljön, säger Harald Cavalli-Björkman, head of brand för Circulose i samband med lanseringen av materialet.

Förutom Re:newcell uppmärksammades norska N2 Applied och väderprognosföretaget Ignitia under Norrsken Award.

Mer om: Re:newcell
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

De är Årets Designer

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

Kenzo byter uttryck

Arkiv

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.203