23948sdkhjf

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Almi Invest, som satsar stort på start ups, har investerat 50 miljoner kronor i Renewcell tillsammans med H&M och Kappahl.

Läs också: Här öppnar Newbie härnäst

Det H&M-delägda bolaget skickade för första gången i maj 22 ton cellulosa till Kina för att producera fiber som redan i år förhoppningsvis blir kläder i butik.

Renewcell har, med ursprung i forskning vid KTH, tagit fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial av högsta kvalitet som helt och hållet består av återvunna cellulosabaserade textilier såsom bomull och viskos. De använda kläderna och tygerna rivs och bearbetas genom en unik patenterad process till en massa, som torkas och pressas. Resultatet blir stora ark, som kan användas för att göra nya kläder på samma sätt som vanlig viskos.

– Endast en procent av all textil som produceras i världen i dag återvinns till nya kläder. Resten slängs på soptippen eller bränns. För varje ton som återvinns med Renewcells metod så minskas CO2 utsläppen med över sex ton, säger Boris Gyllhamn, investment manager på Almi Invest. Renewcells världsunika teknik och cirkulära affärsmodell har potential att få global spridning i en bransch som upplever ett starkt tryck för att hitta hållbara lösningar.

Målet är att bygga fler och större fabriker.

– Med denna investering kan vi skala upp vår produktion i Kristinehamn och förbereda bygget av vår nästa fabrik, säger Mattias Jonsson, vd Renewcell. Medvetenheten om modeindustrins oerhörda klimat- och miljöpåverkan växer, vilket driver det stora intresse från globala varumärken som vi upplever. Nu har vi förutsättningarna att leverera på den efterfrågan.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.141