23948sdkhjf

Fashion on demand ligger rätt i tiden

Modebranschen satsar på hållbarhet genom att digitalisera sina processer

Allt fler svenska och skandinaviska modefabrikanter väljer att ta hem sin mönsterkonstruktion till sitt eget land för att minska antalet provplagg och få till en perfekt passform. Många väljer också att flytta en del av sin produktion närmare.

Det innebär att många nu lämnar sina samarbetspartners i Asien och fjärran östern.

– Det är helt enkelt mer intressant att ha produktionen närmare, konstaterar Josephine Ahlengren, som är key account manager på Lectra som förser modebranschen med olika program som digitaliserar produktionsprocesserna.

MillenniaIs styr utbudet

I dagens snabbrörliga värld behöver modeföretagen snabbt kunna skapa säljprover och komma ut på marknaden med sina produkter. Ju fortare kollektionerna kommer ut i butik, desto snabbare vet man också om satsningen på en kollektion slår väl ut.

– ”Fashion on demand” handlar om en anpassning till den tid vi lever i, om vad modeföretagens målgrupper efterfrågar och framförallt om var den största köpkraften finns, säger Josephine Ahlengren.

Dagens unga är inte intresserade av ett massproducerat mode. Det föranleder att modeföretagen väljer att ta fram små kundanpassade serier riktade till utvalda målgrupper. Det ska gärna vara skräddarsytt och måttanpassat.

Störst köpkraft inom mode har i dag den så kallade millenniegenerationen, det vill säga unga människor födda 1980-2000. Totalt finns det 2,5 miljarder millennials i världen. ­– Den här målgruppen har ett enormt stort inflytande. De är ständigt uppkopplade, de vill gärna sticka ut och är snabba på att haka på nya trender.

Dagens unga är också villiga att betala mer för unika produkter av högre kvalitet och de sparar hellre längre för att kunna köpa utvalda produkter. På Lectra har man samarbeten med de flesta lite dyrare märken.

– Hos exempelvis Balenciaga består 80 procent av försäljning till millennials, berättar Josephine Ahlengren.

Optimerar processerna

Lectras flaggskepp inom optimering av produktionen är skärmaskinen Virga som är kopplad till molntjänsten Fashion-on-demand. Via Fashion-on-demand kan man enkelt hantera små, kund- och/eller måttanpassade order med en enkel knapptryckning. Mönsterdelar ritade i Lectras mönsterkonstruktionsprogram Modaris anpassas automatiskt i molnet där även läggbilden genereras och ordern skickas direkt till Virga som skär ut mönsterdelarna.

– Tack vare automatiseringen via molnet optimeras produktionsprocessen och man sparar enormt mycket tid och resurser. Digitaliseringen ger också ett minskat material spill vilket bidrar i hållbarhetsarbetet. Ledtiderna kortas drastiskt, du kan gå från order till färdigskuret på 12 minuter.

Enligt Josephine Ahlengren har det nu blivit avgörande för modeföretagen att optimera sina processer för att kunna få ut rätt plagg vid rätt tillfälle till rätt personer. Det gör att man behöver arbeta mer digitalt och automatiserat i alla led.

– Med syfte att också knyta ihop hela informationsflödet kring design/produktion erbjuder vi på Lectra även det molnbaserade PLM systemet Kubix Link. Där kan man enkelt dela information inom och utanför företaget vilket också bidrar till en snabbare utvecklingsprocess där man har full kontroll på alla processer.

Fakta Lectra AB:

Antal anställda: 1 700 i hela världen.

Kontor i Sverige: Borås med tre anställda.

Regionchef Nordeuropa: Jean Patrice Gros 

Källa: Lectra AB

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062