23948sdkhjf

Stor studie: Större varukorg med omnikanal

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Det här får e-handelskunder och butikskunder att handla mer.

Det finns fortfarande mycket att göra för att förbättra köpupplevelsen, oavsett om det handlar om fysiska butiker eller näthandel.

Läs också: Twilfit kliver in i framtiden

Det framgår av betalningsföretagets Adyens årliga retailbarometer.

Resultatet i den globala studien pekar också mot att det är dags att sluta ställa e-handel och fysisk butikshandel mot varandra. Snarare bör de två delarna knytas ihop mer, eftersom det skulle få kunderna att handla mer.

Adyens Norden- och Baltikumchef Tobias Lindh tycker att det är roligt att både butiks- och e-handelskunderna lyfter fram saker som har med omnikanal att göra.

– Det har länge talats om omnikanalen och nu har vi tydlig data som visar att kunder inte bara efterfrågar detta utan även belönar handlare som använder sig av omnikanal med en större varukorg.

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

Enligt studien skulle hela 72 procent shoppa mer hos en e-handlare som tillämpar fria frakter och returer. För nordiska butikskunder är det möjligheten att beställa online och hämta i butik som lockar flest, 40 procent, att handla mer.

Näst viktigast är att kunna beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade.

Tobias Lindh noterar att även lojalitetsprogram ligger högt på kundernas önskelista. 28 procent svarar att de skulle handla mer i butik om kedjan erbjöd digitala kuponger och rekommendationer i butik.

– En spaning från vårt håll är att kunderna I större utsträckning förväntas sig att lojalitetsprogram ska fungera friktionsfritt oavsett kanal. Och helst så smidigt som möjligt.

Läs också: Öppnar butik på Island

De fem effektivaste sätten för att få e-handelskunder att spendera mer:

  1. Fria leveranser & returer. 72 procent.
  2. Lojalitetsprogram. 36 procent.
  3. Fler betalmetoder. 28 procent.
  4. Bättre produktdisplay. 27 procent.
  5. Bättre kundsäkerhet. 25 procent.

De fem effektivaste sätten för att få butikskunder att spendera mer: 

  1. Omnikanal (beställa online hämta i butik). 40 procent
  2. Aldrig slut i butik (beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade). 32 procent.
  3. Mer personliga upplevelser. 28 procent.
  4. Betala med digital plånbok. 20 procent.
  5. Slippa köer. 20 procent.

Hela Adyens retailbarometer släpps senare i höst. Barometern bygger på en undersökning med 5 950 och 2 554 företag i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Norden, Hongkong, Singapore, Australien och Brasilien. 

Mer om: Adyen | omnikanal
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.176