23948sdkhjf

Stor studie: Större varukorg med omnikanal

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Det här får e-handelskunder och butikskunder att handla mer.

Det finns fortfarande mycket att göra för att förbättra köpupplevelsen, oavsett om det handlar om fysiska butiker eller näthandel.

Läs också: Campadre satsar fysiskt

Det framgår av betalningsföretagets Adyens årliga retailbarometer.

Resultatet i den globala studien pekar också mot att det är dags att sluta ställa e-handel och fysisk butikshandel mot varandra. Snarare bör de två delarna knytas ihop mer, eftersom det skulle få kunderna att handla mer.

Adyens Norden- och Baltikumchef Tobias Lindh tycker att det är roligt att både butiks- och e-handelskunderna lyfter fram saker som har med omnikanal att göra.

– Det har länge talats om omnikanalen och nu har vi tydlig data som visar att kunder inte bara efterfrågar detta utan även belönar handlare som använder sig av omnikanal med en större varukorg.

Läs också: Öppnar butik på Island

Enligt studien skulle hela 72 procent shoppa mer hos en e-handlare som tillämpar fria frakter och returer. För nordiska butikskunder är det möjligheten att beställa online och hämta i butik som lockar flest, 40 procent, att handla mer.

Näst viktigast är att kunna beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade.

Tobias Lindh noterar att även lojalitetsprogram ligger högt på kundernas önskelista. 28 procent svarar att de skulle handla mer i butik om kedjan erbjöd digitala kuponger och rekommendationer i butik.

– En spaning från vårt håll är att kunderna I större utsträckning förväntas sig att lojalitetsprogram ska fungera friktionsfritt oavsett kanal. Och helst så smidigt som möjligt.

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

De fem effektivaste sätten för att få e-handelskunder att spendera mer:

  1. Fria leveranser & returer. 72 procent.
  2. Lojalitetsprogram. 36 procent.
  3. Fler betalmetoder. 28 procent.
  4. Bättre produktdisplay. 27 procent.
  5. Bättre kundsäkerhet. 25 procent.

De fem effektivaste sätten för att få butikskunder att spendera mer: 

  1. Omnikanal (beställa online hämta i butik). 40 procent
  2. Aldrig slut i butik (beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade). 32 procent.
  3. Mer personliga upplevelser. 28 procent.
  4. Betala med digital plånbok. 20 procent.
  5. Slippa köer. 20 procent.

Hela Adyens retailbarometer släpps senare i höst. Barometern bygger på en undersökning med 5 950 och 2 554 företag i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Norden, Hongkong, Singapore, Australien och Brasilien. 

Mer om: Adyen | omnikanal
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Nyhetsbrev

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Arkiv

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125