23948sdkhjf

Nu öppnar Denim & Friends

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Henrik Hultman, Johan Almström och Mattias Carlsson ligger bakom nya fysiska modebutikskoncept Denim & Friends som får premiär i dag, torsdag, med en butik i Skövde och en på Asecs i Jönköping, vilket bland andra tidningen Market berättat. 

Därefter öppnar ytterligare två butiker; en i Linköping och en i Norrköping den 26 september.

När de två butikerna har öppnat skyltas även butiken för Jeansbolaget, som Henrik Hultman och Johan Almström driver sedan ett och halvt år tillbaka i centrala Jönköping, om till Denim & Friends den 30 september.

Då omfattar kedjan fem fysiska butiker. Att duon nu väljer att gå ur inköpssamarbetet med Jeasnbolaget har enligt Henrik Hultman inte skapat några ”hard feelings” och han säger att han är mycket glad över samarbetet. 

– Vi har sedan tidigare ett fint samarbete med fastighetsägaren Lundbergs, som också hyrde ut butikslokaler till JC, och vi fick möjligheten att ta över två lägen efter kedjan och fick också till ett bra läge i Skövde. Jag tror att många i den här branschen kan hålla med om att vi behöver arbeta i nära samarbete med fastighetsägarna, som också måste förstå hur modebranschen fungerar, om det ska gå att driva fysiska modebutiker framgångsrikt i framtiden, säger Henrik Hultman till Habit.

Fyra  av butikerna har ytor på omkring 400 kvadratmeter medan butiken i Linköping är minst med en yta omkring 200 kvadratmeter.

Den butiken får en tydlig inriktning på just denim medan de andra butikerna också får ett sortiment av sport- och modevarumärken som exempelvis Fila, Champion, Gabba och Les Deux.

Därtill ska trion erbjuda juniorsortiment från de varumärken de arbetar och som erbjuder kläder för barn från omkring 10 år som exempelvis Fila och Replay.

– Vi lokalanpassar sortimentet för att inte krocka med utbud som redan finns på respektive ort.

Fem butiker på ett bräde, blir det fler?

– Vi måste landa i de här butikerna och sedan får vi se. Vi har tittat på flera bra lägen med det gäller att vara ödmjuka för hur marknaden ser ut. Vi vill inte konkurrera med någon utan vi öppnar i städer där det finns stor potential, inte minst sedan JC försvunnit, och där vi också känner att vi kan komplettera det redan existerande utbudet, säger Henrik Hultman till Habit.

Henrik Hultman driver sedan i november i fjol  modebutiken Season på Asecs i Jönköping och den ska finnas kvar men kommer i fortsättningen att drivas av trion tillsammans.  Han menar att det inte heller blir någon krock och konkurrens med den nya butiken för Denim & Friends och Season.

– Med den butiken har vi har en helt annan inriktning och det ska bli roligt att fortsätta att driva den tillsammans med Johan och Mattias. Efter alla dessa år på Asecs känner jag också centrumet och kunden väl, säger Henrik Hultman.

Mer om: Denim & Friends
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.179