23948sdkhjf

Nu öppnar Denim & Friends

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Henrik Hultman, Johan Almström och Mattias Carlsson ligger bakom nya fysiska modebutikskoncept Denim & Friends som får premiär i dag, torsdag, med en butik i Skövde och en på Asecs i Jönköping, vilket bland andra tidningen Market berättat. 

Därefter öppnar ytterligare två butiker; en i Linköping och en i Norrköping den 26 september.

När de två butikerna har öppnat skyltas även butiken för Jeansbolaget, som Henrik Hultman och Johan Almström driver sedan ett och halvt år tillbaka i centrala Jönköping, om till Denim & Friends den 30 september.

Då omfattar kedjan fem fysiska butiker. Att duon nu väljer att gå ur inköpssamarbetet med Jeansbolaget har enligt Henrik Hultman inte skapat några ”hard feelings” och han säger att han är mycket glad över samarbetet. 

– Vi har sedan tidigare ett fint samarbete med fastighetsägaren Lundbergs, som också hyrde ut butikslokaler till JC, och vi fick möjligheten att ta över två lägen efter kedjan och fick också till ett bra läge i Skövde. Jag tror att många i den här branschen kan hålla med om att vi behöver arbeta i nära samarbete med fastighetsägarna, som också måste förstå hur modebranschen fungerar, om det ska gå att driva fysiska modebutiker framgångsrikt i framtiden, säger Henrik Hultman till Habit.

Fyra  av butikerna har ytor på omkring 400 kvadratmeter medan butiken i Linköping är minst med en yta omkring 200 kvadratmeter.

Den butiken får en tydlig inriktning på just denim medan de andra butikerna också får ett sortiment av sport- och modevarumärken som exempelvis Fila, Champion, Gabba och Les Deux.

Därtill ska trion erbjuda juniorsortiment från de varumärken de arbetar och som erbjuder kläder för barn från omkring 10 år som exempelvis Fila och Replay.

– Vi lokalanpassar sortimentet för att inte krocka med utbud som redan finns på respektive ort.

Fem butiker på ett bräde, blir det fler?

– Vi måste landa i de här butikerna och sedan får vi se. Vi har tittat på flera bra lägen med det gäller att vara ödmjuka för hur marknaden ser ut. Vi vill inte konkurrera med någon utan vi öppnar i städer där det finns stor potential, inte minst sedan JC försvunnit, och där vi också känner att vi kan komplettera det redan existerande utbudet, säger Henrik Hultman till Habit.

Henrik Hultman driver sedan i november i fjol  modebutiken Season på Asecs i Jönköping och den ska finnas kvar men kommer i fortsättningen att drivas av trion tillsammans.  Han menar att det inte heller blir någon krock och konkurrens med den nya butiken för Denim & Friends och Season.

– Med den butiken har vi har en helt annan inriktning och det ska bli roligt att fortsätta att driva den tillsammans med Johan och Mattias. Efter alla dessa år på Asecs känner jag också centrumet och kunden väl, säger Henrik Hultman.

Mer om: Denim & Friends
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Guldknappen till Haglöfs

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.257