23948sdkhjf

Efter Best of Brands - satsar med ny butik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Tidigare i höstas lämnade Henrik Hultman vd-posten i Best of Brands, som befinner sig i rekonstruktion, och han fortsätter nu som butiksägare. Ett arbete han hade när han klev på som vd för kedjan i samband med att Reach for the Stars förvärvade Best of Brands i december i fjol.

Tanken då var att han även skulle gå in som delägare i kedjan och att den butik han drev med en tidigare partner i Asecs i Jönköping skulle byta skylt till Best of Brands.

Så blev det aldrig och han säger till Habit att tidigare och nuvarande butikssatsning inte har något med rekonstruktionen av Best of Brands att göra.

- Det har varit ett händelserikt år hittills och det är synd att det blev som det blev. Vi kan konstatera att 2018 inte varit ett superår för retail. Hade kedjan förvärvats tidigare, kanske 2016, så hade rätt förutsättningar och tid kanske funnits för att vända en förlusttyngd kedja rätt. Med facit i hand så hade jag tur, säger Henrik Hultman till Habit.

I slutet av oktober öppnade han butiken Season i Asecs i Jönköping. Kontraktet är hans eget, lokalen är ny och har ingenting med Fribergs tidigare butik i centrumet att göra.

Det var i april som Henrik Hultman och tidigare affärspartnern Ted Wideberg gick skiljda vägar. De drev tidigare butiker för bland annat Fribergs i Jönköping och Värnamo ihop. Eftersom planen vara att Henrik Hultman skulle gå in som delägare i Best of Brands och butiken byta skylt på butiken så gav han iväg namnet Fribergs till sin tidigare kompanjon.

- Jag stod plötsligt där med en lokal men kunde inte använda något av de tidigare namnen jag arbetat med så det blev att starta om på nytt med Season.

I sortimentet hos Season finns varumärken som han tidigare arbetat med som bland annat Kenzo, Colmar, R.M. Williams, Replay, By Malene Birger och Tommy Hilfiger.

På ytan erbjuds förutom dam- och herrkläder numera även barnmode och en del inredningsdetaljer.

Därtill ingår tidigare pop up-butiker som funnits i Asecs för Lexington Company, Odd Molly och Morris i den nya butiken. De tre butikerna blir nu en del i butiken med inredning från respektive butik och utöver de har Sesaon sin alldeles egna inriktning som multibrandbutik.

Även ytor för Eton, Stenströms och Ralph Lauren finns i den nya butiken som spänner över 850 kvadratmeter. Förutom att satsa på nya Season äger Henrik Hultman 49 procent av butiken för Jeansbolaget i Jönköping. Majoritetsägare är Johan Almström.

- Det är spännande och roligt att starta på nytt och framförallt att ha egna butiker att fokusera på och brinna för. Att var nära i verksamheten och att satsa lokalt är något jag tror på, säger Henrik Hultman till Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136