23948sdkhjf

Efter Best of Brands - satsar med ny butik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Tidigare i höstas lämnade Henrik Hultman vd-posten i Best of Brands, som befinner sig i rekonstruktion, och han fortsätter nu som butiksägare. Ett arbete han hade när han klev på som vd för kedjan i samband med att Reach for the Stars förvärvade Best of Brands i december i fjol.

Tanken då var att han även skulle gå in som delägare i kedjan och att den butik han drev med en tidigare partner i Asecs i Jönköping skulle byta skylt till Best of Brands.

Så blev det aldrig och han säger till Habit att tidigare och nuvarande butikssatsning inte har något med rekonstruktionen av Best of Brands att göra.

- Det har varit ett händelserikt år hittills och det är synd att det blev som det blev. Vi kan konstatera att 2018 inte varit ett superår för retail. Hade kedjan förvärvats tidigare, kanske 2016, så hade rätt förutsättningar och tid kanske funnits för att vända en förlusttyngd kedja rätt. Med facit i hand så hade jag tur, säger Henrik Hultman till Habit.

I slutet av oktober öppnade han butiken Season i Asecs i Jönköping. Kontraktet är hans eget, lokalen är ny och har ingenting med Fribergs tidigare butik i centrumet att göra.

Det var i april som Henrik Hultman och tidigare affärspartnern Ted Wideberg gick skiljda vägar. De drev tidigare butiker för bland annat Fribergs i Jönköping och Värnamo ihop. Eftersom planen vara att Henrik Hultman skulle gå in som delägare i Best of Brands och butiken byta skylt på butiken så gav han iväg namnet Fribergs till sin tidigare kompanjon.

- Jag stod plötsligt där med en lokal men kunde inte använda något av de tidigare namnen jag arbetat med så det blev att starta om på nytt med Season.

I sortimentet hos Season finns varumärken som han tidigare arbetat med som bland annat Kenzo, Colmar, R.M. Williams, Replay, By Malene Birger och Tommy Hilfiger.

På ytan erbjuds förutom dam- och herrkläder numera även barnmode och en del inredningsdetaljer.

Därtill ingår tidigare pop up-butiker som funnits i Asecs för Lexington Company, Odd Molly och Morris i den nya butiken. De tre butikerna blir nu en del i butiken med inredning från respektive butik och utöver de har Sesaon sin alldeles egna inriktning som multibrandbutik.

Även ytor för Eton, Stenströms och Ralph Lauren finns i den nya butiken som spänner över 850 kvadratmeter. Förutom att satsa på nya Season äger Henrik Hultman 49 procent av butiken för Jeansbolaget i Jönköping. Majoritetsägare är Johan Almström.

- Det är spännande och roligt att starta på nytt och framförallt att ha egna butiker att fokusera på och brinna för. Att var nära i verksamheten och att satsa lokalt är något jag tror på, säger Henrik Hultman till Habit.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Nyhetsbrev

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Arkiv

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.153