23948sdkhjf

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Men försäljning ökade under andra kvartalet.

Under räkenskapsårets andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 6,6 miljoner kronor ( 5,1) och rörelseresultatet landade på -6,2 miljoner kronor (-8,2). Resultat efter skatt uppgick till -8,2 miljoner kronor (18,9) för andra kvartalet.

Läs också: WeSC:s dotterbolag på väg ur rekonstruktion - ackord fastställt

I rapporten skriver modebolaget att försäljningen i andra kvartalet ökade med närmare 30 procent jämfört med andra kvartalet 2018 och försäljningsökningen härrör till denNordamerikanska marknaden där bolaget ser en ”fortsatt positiv tillväxttrend och förbättrade marginaler”.

Bolagets största kunder i USA är Saks, Bloomingdale´s, Macy´s, Nordstrom och FootAction. I Sverige och Europa finns Boozt, Sportamore och Zalando bland de större kunderna, enligt bolaget.

I slutet av kvartalet, den 28 juni, beslutades om en emission av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare. Vid full teckning kommer bolaget att tillföras 50 miljoner kronor och en extra bolagsstämma ska hållas den 19 augusti 2019.


Märket säljs i ett tiotal länder där försäljningen via egna kanaler, webbutik samt två fysiska butiker i Stockholm och New York, samt via återförsäljare.

I rapporten skriver bolaget att ”försäljningstappet de senaste åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt till distributörsverksamheten som för 2018 omfattat mindre än 20 procent av omsättningen. För 5 år sedan var motsvarande siffra 80 procent av omsättningen”.

Nu ska modebolaget positionera sig och hitta försäljning och tillväxt via varuhus- och multibrand butikskedjor något som bolaget menar ska ge ”en högre genomsnittsorder per återförsäljare, och i viss utsträckning genom etablering på nya geografiska marknader”.

Mer om: Wesc
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.182