23948sdkhjf

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Men försäljning ökade under andra kvartalet.

Under räkenskapsårets andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 6,6 miljoner kronor ( 5,1) och rörelseresultatet landade på -6,2 miljoner kronor (-8,2). Resultat efter skatt uppgick till -8,2 miljoner kronor (18,9) för andra kvartalet.

Läs också: Minskad försäljning för Wesc

I rapporten skriver modebolaget att försäljningen i andra kvartalet ökade med närmare 30 procent jämfört med andra kvartalet 2018 och försäljningsökningen härrör till denNordamerikanska marknaden där bolaget ser en ”fortsatt positiv tillväxttrend och förbättrade marginaler”.

Bolagets största kunder i USA är Saks, Bloomingdale´s, Macy´s, Nordstrom och FootAction. I Sverige och Europa finns Boozt, Sportamore och Zalando bland de större kunderna, enligt bolaget.

I slutet av kvartalet, den 28 juni, beslutades om en emission av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare. Vid full teckning kommer bolaget att tillföras 50 miljoner kronor och en extra bolagsstämma ska hållas den 19 augusti 2019.


Märket säljs i ett tiotal länder där försäljningen via egna kanaler, webbutik samt två fysiska butiker i Stockholm och New York, samt via återförsäljare.

I rapporten skriver bolaget att ”försäljningstappet de senaste åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt till distributörsverksamheten som för 2018 omfattat mindre än 20 procent av omsättningen. För 5 år sedan var motsvarande siffra 80 procent av omsättningen”.

Nu ska modebolaget positionera sig och hitta försäljning och tillväxt via varuhus- och multibrand butikskedjor något som bolaget menar ska ge ”en högre genomsnittsorder per återförsäljare, och i viss utsträckning genom etablering på nya geografiska marknader”.

Mer om: Wesc
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Guldknappen till Haglöfs

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Arkiv
Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.138