23948sdkhjf

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Men försäljning ökade under andra kvartalet.

Under räkenskapsårets andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 6,6 miljoner kronor ( 5,1) och rörelseresultatet landade på -6,2 miljoner kronor (-8,2). Resultat efter skatt uppgick till -8,2 miljoner kronor (18,9) för andra kvartalet.

Läs också: Wesc tackar för sig i egna butiksledet

I rapporten skriver modebolaget att försäljningen i andra kvartalet ökade med närmare 30 procent jämfört med andra kvartalet 2018 och försäljningsökningen härrör till denNordamerikanska marknaden där bolaget ser en ”fortsatt positiv tillväxttrend och förbättrade marginaler”.

Bolagets största kunder i USA är Saks, Bloomingdale´s, Macy´s, Nordstrom och FootAction. I Sverige och Europa finns Boozt, Sportamore och Zalando bland de större kunderna, enligt bolaget.

I slutet av kvartalet, den 28 juni, beslutades om en emission av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare. Vid full teckning kommer bolaget att tillföras 50 miljoner kronor och en extra bolagsstämma ska hållas den 19 augusti 2019.


Märket säljs i ett tiotal länder där försäljningen via egna kanaler, webbutik samt två fysiska butiker i Stockholm och New York, samt via återförsäljare.

I rapporten skriver bolaget att ”försäljningstappet de senaste åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt till distributörsverksamheten som för 2018 omfattat mindre än 20 procent av omsättningen. För 5 år sedan var motsvarande siffra 80 procent av omsättningen”.

Nu ska modebolaget positionera sig och hitta försäljning och tillväxt via varuhus- och multibrand butikskedjor något som bolaget menar ska ge ”en högre genomsnittsorder per återförsäljare, och i viss utsträckning genom etablering på nya geografiska marknader”.

Mer om: Wesc
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot i nytt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning – välkomnar modeintresserad allmänhet

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Nyhetsbrev

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Arkiv

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Denimmässa till Berlin

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.14