23948sdkhjf

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Vd Hermann Haraldsson: Vi är i bra form.

Allan Junge-Jensen, finanschef och medgrundare av Boozt har bestämt sig för att lämna bolaget i slutet av januari 2020 för en fortsatt karriär utanför Boozt. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs också: Lindex + Boozt = sant

Allan Junge-Jensen har varit hos Boozt sedan 2011. Han var en av dem som re-lanserade Boozt 2011 och därmed grundade Boozt.com som den multi-brandplattform bolaget är känt för idag.

– Jag har verkligen uppskattat min tid i Boozt. Det har varit väldigt givande både utifrån ett professionellt och personligt perspektiv och jag tar med mig många fantastiska erfarenheter. Jag är stolt över det bolag vi har byggt, vilket nu står starkt. Personligen söker jag nu en roll med mer kommersiell profil”, säger Allan Junge-Jensen i ett uttalande.

Processen att finna hans ersättare kommer påbörjas.

Boozts nettoomsättning steg med 25,7 procent det andra kvartalet där Boozt.com växte 20,8 procent och Booztlet.com med 156 procent.

Läs också: Byter jobb hos Boozt

De två största marknaderna Danmark och Sverige, som var för sig representerar 35 procent av nettoomsättningen, växte med 22,1 respektive 23,3 procent. Finland hade en tillväxt på 26,9 procent medan Norge ökade med 18,2 procent, påverkat av att Booztlet.com inte har någon försäljning i Norge.

Ökningen på 92,3 procent i Övriga Europa drevs av ett ökat kundintresse för nordiska modevarumärken samt en ökad marknadsföring online jämfört med motsvarande period föregående år.

Rörelseresultatet (ebit) steg till 48,9 miljoner kronor (34,1). De fysiska butikernas förlust uppgick till 8,6 miljoner (-4,9) och förlusten drevs av Beauty by Booztbutiken i Köpenhamn samt av engångskostnader, inklusive nedskrivningar på 4,9 miljoner kronor, hänförliga till stängningen av Beauty by Boozt-butiken i Roskilde.

Rörelsemarginalen var 5,4 procent (4,8). Bruttomarginalen uppgick till 40,7 procent (42,0).

"Vi behåller vår prognos om en nettoomsättningstillväxt på över 27 procent för helåret och en förbättrad justerad rörelsemarginal jämfört med 2018. Vi är i bra form och ser fram emot att leverera ett starkt utfall för det kommande halvåret", skriver vd Hermann Haraldsson i delårsrapporten.

Boozt har också offfentiggjort att bolaget köpt den danska apputvecklaren Touchlogic för cirka 10 miljoner kronor.

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Norrsken prisade textil innovation

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Kinnevik säljer i Zalando

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.166