Hon värvas till Boozt – ska utveckla viktiga kategorin
Kategorin dammode står för över 30 procent av omsättningen på Boozt.com. Sedan 1 augusti är Sofia Issakainen ny kategorichef, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
Hennes uppdrag är att stärka sortimentet, varumärkesportföljen och kundleveransen på de nordiska marknaderna.
– Jag motiveras av att kombinera kreativitet, strategi och affär – och just den kombinationen hittar jag i rollen på Boozt. Med min internationella bakgrund och förståelse för kultur, konsumentbeteende och trender ser jag fram emot att vidareutveckla en redan stark kategori som har ännu mer potential, säger Sofia Issakainen i en kommentar.
Sofis Issakainen har över 17 års erfarenhet från branschen, varav 15 år från en internationell kontext. Hon kommer närmast från en roll som försäljningschef på DK Company och har tidigare haft positioner på Bestseller, och Mini a Ture.
– Boozt har en stark position i Norden, men det finns fortfarande mycket att jobba med. Vi behöver balansera trendigt mode med stabila basplagg och samtidigt säkra att vi jobbar nära marknad och CRM. Målet är tydligt: att skapa tillväxt, relevans och inspiration – och förbättra kundupplevelsen i varje steg, säger hon.
Enligt Sofia Issakainen blir hennes första prioritet att grotta ner sig i data och insikter för att se vad som driver tillväxt och vilka varumärken och segment som presterar.
– Innan man bygger vidare måste man förstå sina styrkor. Därefter kommer jag fokusera på sortimentsutveckling – både via strategiska samarbeten med våra befintliga varumärken och genom att ta in nya relevanta partners. Jag vill också förbättra kategoriseringen och balansen mellan trendigt och bas – så att vi träffar kundens behov oavsett säsong eller tillfälle, säger hon i en kommentar.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.