23948sdkhjf

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Modeföretaget RnB, Retail and Brands, redovisar ett resultat efter skatt på -27 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (3).


Läs också: Brothers vd lämnar - efterträdare rekryteras internt

  • Bruttovinstmarginalen blev 52,2 procent (52,3).
  • Rörelseresultatet före omstruktureringskostnader uppgick till -10 miljoner kronor (6).
  • Nettoomsättningen uppgick till 511 miljoner kronor (510).
  • Omsättningen i jämförbara butiker sjönk 1,1 procent.

    RnB räknar med att Polarn o Pyret når god tillväxt det kommande kvartalet. RNB:s omsättning steg marginellt till 511 miljoner kronor (510) i det tredje kvartalet (mars-maj). I jämförbara enheter sjönk försäljningen med 1,1 procent. Enligt bolaget noterade de affärsområden som har e-handel en fortsatt ökning av e-handelsförsäljningen under kvartalet. 

Av rapporten framgår att e-handeln växte totalt med 20 procent och stod för nära 9 procent av koncernens totala försäljning i kvartalet.

Polarn o Pyrets försäljning i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med 4,9 procent. 

För herrmodebutiken Brothers ökade den jämförbara försäljningen i Sverige och Finland med 2,3 procent.

Vi förväntar oss att Polarn o Pyret ska återgå till en god tillväxt under kommande kvartal. Brothers som har ett starkt värdeerbjudande till sin kundgrupp kommer successivt att leverera baserat på det pågående vändningsarbetet. Det successiva färdigställandet av NK 2020 ska kunna medföra betydande positiva effekter på besökstal, försäljning och resultat för Departments & Stores", skriver RnB:s vd Magnus Håkansson.

Han konstaterar vidare att RnB har kommit långt i sitt separationsarbete och att koncernen successivt får en ny struktur bestående av tre självständiga bolag.

"Detta arbete har kostat en del på kort sikt men medför också nya möjligheter till värdeskapande", skriver vd:n.

Försäljning i RnB bedrivs genom koncepten Brothers, Departments & Stores, Man of a kind och Polarn o. Pyret. Koncernen har drygt 250 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm (RNBS).

Mer om:RnB
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Kinnevik säljer i Zalando

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Här stänger G-Star Raw

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Happy Socks vd slutar

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Panorama Berlin till Tempelhof

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.145