23948sdkhjf

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Modeföretaget RnB, Retail and Brands, redovisar ett resultat efter skatt på -27 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (3).


Läs också: Så uppgraderas Man of a Kind

  • Bruttovinstmarginalen blev 52,2 procent (52,3).
  • Rörelseresultatet före omstruktureringskostnader uppgick till -10 miljoner kronor (6).
  • Nettoomsättningen uppgick till 511 miljoner kronor (510).
  • Omsättningen i jämförbara butiker sjönk 1,1 procent.

    RnB räknar med att Polarn o Pyret når god tillväxt det kommande kvartalet. RNB:s omsättning steg marginellt till 511 miljoner kronor (510) i det tredje kvartalet (mars-maj). I jämförbara enheter sjönk försäljningen med 1,1 procent. Enligt bolaget noterade de affärsområden som har e-handel en fortsatt ökning av e-handelsförsäljningen under kvartalet. 

Av rapporten framgår att e-handeln växte totalt med 20 procent och stod för nära 9 procent av koncernens totala försäljning i kvartalet.

Polarn o Pyrets försäljning i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med 4,9 procent. 

För herrmodebutiken Brothers ökade den jämförbara försäljningen i Sverige och Finland med 2,3 procent.

Vi förväntar oss att Polarn o Pyret ska återgå till en god tillväxt under kommande kvartal. Brothers som har ett starkt värdeerbjudande till sin kundgrupp kommer successivt att leverera baserat på det pågående vändningsarbetet. Det successiva färdigställandet av NK 2020 ska kunna medföra betydande positiva effekter på besökstal, försäljning och resultat för Departments & Stores", skriver RnB:s vd Magnus Håkansson.

Han konstaterar vidare att RnB har kommit långt i sitt separationsarbete och att koncernen successivt får en ny struktur bestående av tre självständiga bolag.

"Detta arbete har kostat en del på kort sikt men medför också nya möjligheter till värdeskapande", skriver vd:n.

Försäljning i RnB bedrivs genom koncepten Brothers, Departments & Stores, Man of a kind och Polarn o. Pyret. Koncernen har drygt 250 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm (RNBS).

Mer om:RnB
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Prisfall på mode

Arkiv

Nytt modeevent i Stockholm

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.12