23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Vill ta vara på ull som ofta slängs eller bränns.

Outdoorvarumärket Röjk och modemärket Filippa K arbetar sedan ett år tillbaka med ett gemensamt pilotprojekt för att ta hand om svensk ull med syfte att ”upprätta en hantering av samt skapa en efterfrågan på den svenska ullen”. I dag slängs eller bränns mycket av den svenska ullen. Det har Habit tidigare skrivit om inte minst i med anledning av modedesignern Lisa Bergstrands nystartade varumärke A New Sweden Norrfjärden där det framgick att 1 500 ton av svensk ull förstörs årligen.

Till hösten lanserar Röjk de första produkterna i en serie som bär namnet Norrby efter den gård som först anslöt sig till projektet. I det första släppet finns en stickad tröja i ofärgad svensk korsningsull som också är tvättad och spunnen i Sverige. Därefter väntar en mössa och raggsockor och även fler produkter.

Ambitionen är enligt Röjk att den svenska ullen ska utgöra en betydande del i av sortiment framgent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078