23948sdkhjf

Utmanar modeindustrins hållbarhetsstandard

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modedesigner med ett förflutet hos Saint Laurent, Adam Kimmel och Céline lanserar nytt märke med plagg tillverkade i Sverige av jämtländsk ull.

Lisa Bergstrand är grundare och kreativ chef för splitternya varumärket A New Sweden Norrfjärden. Med varumärket vill hon visa att det går att producera kläder i Sverige framtagna av lokala kvaliteter.

Första plagg ut är en tröja av klassiskt sweatshirtsnitt, A New Swedens Jämtland Sweatshirt, som tillverkad av särskilt framtagen jersey som gjorts av tunnstickad svensk ull.

Färgen är naturligt grå, en kombination svart och vita får, och ullen är inte behandlad med kemiska tvättar som till exempel “superwash”, som är en plast- eller klorbeläggning som gör att ullen kan tvättas varmare i tvättmaskin.

- Efter 15 års arbete inom modeindustrin har jag inte hittat ett enda varumärke som går tillräckligt långt i sin definition av hållbarhet. Jag ville jobba med kläder som kompromisslöst gjorts på rätt sätt, så jag bestämde mig för att göra det själv, säger Lisa Bergstrand i ett pressmeddelande.

När Habit når Lisa Bergstrand på telefon i just Norrfjärden utanför Piteå så berättar hon att tankarna på att starta eget hållbart varumärke funnits en längre tid och att hon arbetat med A New Sweden Norrfjärden under det senaste ett och halvt år parallellt med uppdrag för andra modemärken.

Att välja naturliga och lokalt producerade material är grunden i varumärket och hon tittade på bland annat Tencel och lyocell, som hon menar inte är så miljövänliga som man ofta låter påskina, innan hon bestämde sig för att satsa på ull.

Till den första upplagan valde hon istället att använda 300 kilo jämtländsk ull som är del av 1 500 ton av svensk ull som annars förstörs årligen.

Inga syntetiska material används i någon del av processen och ullen i plagget har inte behandlats med kemiska tvättar.

Hon  besökte personligen många fårbönder och valde ut de tre jämtländska gårdarna där ullen kommer ifrån. Gårdarna uppfyller enligt Lisa Bergstrand standarden för ekologisk certifiering.

Lisa Bergstrand är utbildad inom mönsterkonstruktion och design i Sverige,  vid Väddö folkhögskola och Tillskärarakademin i Stockholm, och därtill har hon studerat modedesign i Milano och Paris.

Under åren i Paris designade hon för bland andra Saint Laurent, Givenchy, Céline, Adam Kimmel och på hemmaplan har hon arbetat för bland andra Polarn o. Pyret och House of Dagmar.

- Med lanseringen av A New Sweden vill jag utmana modeindustrins hållbarhetsstandard genom att bygga en helt transparent produktionskedja. Helst ska alla steg i material- och tillverkningsprocessen ske i Sverige men garnet till de första plaggen spinns dock i Italien av den enkla anledningen att processen inte är tillgänglig i Sverige. Plaggen sys dock i Göteborg, säger Lisa Bergstrand.

I stället för att göra en kollektion varje säsong fokuserar A New Sweden på en uppsättning av ett plagg per år och i en modell som inte försvinner ur modet.

I början av februari, den 1 till 4 februari, och i samklang med visningsveckan ska Lisa Bergstrand ha en pop up-yta på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm för att presentera märket.

Försäljning ska ske via den egna sajten och ett litet antal plagg kommer också att finnas tillgängliga för utvalda partner i Sverige och Europa.

Den första upplagan är begränsad till 150 plagg. Hon siktar på att ta fram ett plagg per år och arbetar nu med en vindjacka i ull som är vind och vattenavisande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Kavat lanserar återbrukskoncept

Här är finalisterna i Habit Modegalan 2019

18 finalister har chans till Habits branschpris som delas ut i Spegelsalen, Grand Hôtel, i Stockholm i december.

Ivyrevel öppnar ny pop up-butik

Jobb & Karriär
Under Armour ringer in 2020 med ny svensk vd

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Stärkt Sportamore

Nyhetsbrev

Designbyrå vill inspirera till cirkulär konsumtion av kläder

Arkiv

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Modemärkena som väljer ny pop up-satsning

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Kappahl krymper styrelsen

Zara sprängde miljardvallen

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Monki startar community

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Sänd till en kollega

0.136