23948sdkhjf

Utmanar modeindustrins hållbarhetsstandard

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modedesigner med ett förflutet hos Saint Laurent, Adam Kimmel och Céline lanserar nytt märke med plagg tillverkade i Sverige av jämtländsk ull.

Lisa Bergstrand är grundare och kreativ chef för splitternya varumärket A New Sweden Norrfjärden. Med varumärket vill hon visa att det går att producera kläder i Sverige framtagna av lokala kvaliteter.

Första plagg ut är en tröja av klassiskt sweatshirtsnitt, A New Swedens Jämtland Sweatshirt, som tillverkad av särskilt framtagen jersey som gjorts av tunnstickad svensk ull.

Färgen är naturligt grå, en kombination svart och vita får, och ullen är inte behandlad med kemiska tvättar som till exempel “superwash”, som är en plast- eller klorbeläggning som gör att ullen kan tvättas varmare i tvättmaskin.

- Efter 15 års arbete inom modeindustrin har jag inte hittat ett enda varumärke som går tillräckligt långt i sin definition av hållbarhet. Jag ville jobba med kläder som kompromisslöst gjorts på rätt sätt, så jag bestämde mig för att göra det själv, säger Lisa Bergstrand i ett pressmeddelande.

När Habit når Lisa Bergstrand på telefon i just Norrfjärden utanför Piteå så berättar hon att tankarna på att starta eget hållbart varumärke funnits en längre tid och att hon arbetat med A New Sweden Norrfjärden under det senaste ett och halvt år parallellt med uppdrag för andra modemärken.

Att välja naturliga och lokalt producerade material är grunden i varumärket och hon tittade på bland annat Tencel och lyocell, som hon menar inte är så miljövänliga som man ofta låter påskina, innan hon bestämde sig för att satsa på ull.

Till den första upplagan valde hon istället att använda 300 kilo jämtländsk ull som är del av 1 500 ton av svensk ull som annars förstörs årligen.

Inga syntetiska material används i någon del av processen och ullen i plagget har inte behandlats med kemiska tvättar.

Hon  besökte personligen många fårbönder och valde ut de tre jämtländska gårdarna där ullen kommer ifrån. Gårdarna uppfyller enligt Lisa Bergstrand standarden för ekologisk certifiering.

Lisa Bergstrand är utbildad inom mönsterkonstruktion och design i Sverige,  vid Väddö folkhögskola och Tillskärarakademin i Stockholm, och därtill har hon studerat modedesign i Milano och Paris.

Under åren i Paris designade hon för bland andra Saint Laurent, Givenchy, Céline, Adam Kimmel och på hemmaplan har hon arbetat för bland andra Polarn o. Pyret och House of Dagmar.

- Med lanseringen av A New Sweden vill jag utmana modeindustrins hållbarhetsstandard genom att bygga en helt transparent produktionskedja. Helst ska alla steg i material- och tillverkningsprocessen ske i Sverige men garnet till de första plaggen spinns dock i Italien av den enkla anledningen att processen inte är tillgänglig i Sverige. Plaggen sys dock i Göteborg, säger Lisa Bergstrand.

I stället för att göra en kollektion varje säsong fokuserar A New Sweden på en uppsättning av ett plagg per år och i en modell som inte försvinner ur modet.

I början av februari, den 1 till 4 februari, och i samklang med visningsveckan ska Lisa Bergstrand ha en pop up-yta på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm för att presentera märket.

Försäljning ska ske via den egna sajten och ett litet antal plagg kommer också att finnas tillgängliga för utvalda partner i Sverige och Europa.

Den första upplagan är begränsad till 150 plagg. Hon siktar på att ta fram ett plagg per år och arbetar nu med en vindjacka i ull som är vind och vattenavisande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ny storägare i Caliroots

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Utställarna redo för mässöppning

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Förberedelserna är i full gång. I morgon, onsdag, öppnas dörrarna till Fashion Business Days i Nacka.

Här öppnar Newbie härnäst

Plus

Modeföretag öppnar för fler medlemmar

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Klädförsäljningen landade på plus i juli medan skoförsäljningen backade trots svag jämförelsesiffra, enligt Stilindex.

Miljömärkt på mässan

Vårtrender från CIFF och Revolver

Krispig nystruken bomullspoplin, tvättat linne, bäckebölja, nappa, kökshandduksrutor, blåvita ränder och voluminösa former ryms i dam- och herrmodet SS 20.

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Tolv till Illum

Scotch & Soda med ny byrå

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Får Jott på sin lott

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Dit går Svea

BTX får nya ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.144