23948sdkhjf

Utmanar modeindustrins hållbarhetsstandard

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modedesigner med ett förflutet hos Saint Laurent, Adam Kimmel och Céline lanserar nytt märke med plagg tillverkade i Sverige av jämtländsk ull.

Lisa Bergstrand är grundare och kreativ chef för splitternya varumärket A New Sweden Norrfjärden. Med varumärket vill hon visa att det går att producera kläder i Sverige framtagna av lokala kvaliteter.

Första plagg ut är en tröja av klassiskt sweatshirtsnitt, A New Swedens Jämtland Sweatshirt, som tillverkad av särskilt framtagen jersey som gjorts av tunnstickad svensk ull.

Färgen är naturligt grå, en kombination svart och vita får, och ullen är inte behandlad med kemiska tvättar som till exempel “superwash”, som är en plast- eller klorbeläggning som gör att ullen kan tvättas varmare i tvättmaskin.

- Efter 15 års arbete inom modeindustrin har jag inte hittat ett enda varumärke som går tillräckligt långt i sin definition av hållbarhet. Jag ville jobba med kläder som kompromisslöst gjorts på rätt sätt, så jag bestämde mig för att göra det själv, säger Lisa Bergstrand i ett pressmeddelande.

När Habit når Lisa Bergstrand på telefon i just Norrfjärden utanför Piteå så berättar hon att tankarna på att starta eget hållbart varumärke funnits en längre tid och att hon arbetat med A New Sweden Norrfjärden under det senaste ett och halvt år parallellt med uppdrag för andra modemärken.

Att välja naturliga och lokalt producerade material är grunden i varumärket och hon tittade på bland annat Tencel och lyocell, som hon menar inte är så miljövänliga som man ofta låter påskina, innan hon bestämde sig för att satsa på ull.

Till den första upplagan valde hon istället att använda 300 kilo jämtländsk ull som är del av 1 500 ton av svensk ull som annars förstörs årligen.

Inga syntetiska material används i någon del av processen och ullen i plagget har inte behandlats med kemiska tvättar.

Hon  besökte personligen många fårbönder och valde ut de tre jämtländska gårdarna där ullen kommer ifrån. Gårdarna uppfyller enligt Lisa Bergstrand standarden för ekologisk certifiering.

Lisa Bergstrand är utbildad inom mönsterkonstruktion och design i Sverige,  vid Väddö folkhögskola och Tillskärarakademin i Stockholm, och därtill har hon studerat modedesign i Milano och Paris.

Under åren i Paris designade hon för bland andra Saint Laurent, Givenchy, Céline, Adam Kimmel och på hemmaplan har hon arbetat för bland andra Polarn o. Pyret och House of Dagmar.

- Med lanseringen av A New Sweden vill jag utmana modeindustrins hållbarhetsstandard genom att bygga en helt transparent produktionskedja. Helst ska alla steg i material- och tillverkningsprocessen ske i Sverige men garnet till de första plaggen spinns dock i Italien av den enkla anledningen att processen inte är tillgänglig i Sverige. Plaggen sys dock i Göteborg, säger Lisa Bergstrand.

I stället för att göra en kollektion varje säsong fokuserar A New Sweden på en uppsättning av ett plagg per år och i en modell som inte försvinner ur modet.

I början av februari, den 1 till 4 februari, och i samklang med visningsveckan ska Lisa Bergstrand ha en pop up-yta på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm för att presentera märket.

Försäljning ska ske via den egna sajten och ett litet antal plagg kommer också att finnas tillgängliga för utvalda partner i Sverige och Europa.

Den första upplagan är begränsad till 150 plagg. Hon siktar på att ta fram ett plagg per år och arbetar nu med en vindjacka i ull som är vind och vattenavisande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Nyhetsbrev

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Arkiv

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

DK Company säljer två märken – efter en veckas i koncernens ägo

176 miljoner till MQ

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

UO hoppar på prenumerationståget

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Öresund ökar i MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Athleisure à la puddingproducent

Byter Bruket mot Tuna Park

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.123