23948sdkhjf

Utmanar modeindustrins hållbarhetsstandard

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modedesigner med ett förflutet hos Saint Laurent, Adam Kimmel och Céline lanserar nytt märke med plagg tillverkade i Sverige av jämtländsk ull.

Lisa Bergstrand är grundare och kreativ chef för splitternya varumärket A New Sweden Norrfjärden. Med varumärket vill hon visa att det går att producera kläder i Sverige framtagna av lokala kvaliteter.

Första plagg ut är en tröja av klassiskt sweatshirtsnitt, A New Swedens Jämtland Sweatshirt, som tillverkad av särskilt framtagen jersey som gjorts av tunnstickad svensk ull.

Färgen är naturligt grå, en kombination svart och vita får, och ullen är inte behandlad med kemiska tvättar som till exempel “superwash”, som är en plast- eller klorbeläggning som gör att ullen kan tvättas varmare i tvättmaskin.

- Efter 15 års arbete inom modeindustrin har jag inte hittat ett enda varumärke som går tillräckligt långt i sin definition av hållbarhet. Jag ville jobba med kläder som kompromisslöst gjorts på rätt sätt, så jag bestämde mig för att göra det själv, säger Lisa Bergstrand i ett pressmeddelande.

När Habit når Lisa Bergstrand på telefon i just Norrfjärden utanför Piteå så berättar hon att tankarna på att starta eget hållbart varumärke funnits en längre tid och att hon arbetat med A New Sweden Norrfjärden under det senaste ett och halvt år parallellt med uppdrag för andra modemärken.

Att välja naturliga och lokalt producerade material är grunden i varumärket och hon tittade på bland annat Tencel och lyocell, som hon menar inte är så miljövänliga som man ofta låter påskina, innan hon bestämde sig för att satsa på ull.

Till den första upplagan valde hon istället att använda 300 kilo jämtländsk ull som är del av 1 500 ton av svensk ull som annars förstörs årligen.

Inga syntetiska material används i någon del av processen och ullen i plagget har inte behandlats med kemiska tvättar.

Hon  besökte personligen många fårbönder och valde ut de tre jämtländska gårdarna där ullen kommer ifrån. Gårdarna uppfyller enligt Lisa Bergstrand standarden för ekologisk certifiering.

Lisa Bergstrand är utbildad inom mönsterkonstruktion och design i Sverige,  vid Väddö folkhögskola och Tillskärarakademin i Stockholm, och därtill har hon studerat modedesign i Milano och Paris.

Under åren i Paris designade hon för bland andra Saint Laurent, Givenchy, Céline, Adam Kimmel och på hemmaplan har hon arbetat för bland andra Polarn o. Pyret och House of Dagmar.

- Med lanseringen av A New Sweden vill jag utmana modeindustrins hållbarhetsstandard genom att bygga en helt transparent produktionskedja. Helst ska alla steg i material- och tillverkningsprocessen ske i Sverige men garnet till de första plaggen spinns dock i Italien av den enkla anledningen att processen inte är tillgänglig i Sverige. Plaggen sys dock i Göteborg, säger Lisa Bergstrand.

I stället för att göra en kollektion varje säsong fokuserar A New Sweden på en uppsättning av ett plagg per år och i en modell som inte försvinner ur modet.

I början av februari, den 1 till 4 februari, och i samklang med visningsveckan ska Lisa Bergstrand ha en pop up-yta på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm för att presentera märket.

Försäljning ska ske via den egna sajten och ett litet antal plagg kommer också att finnas tillgängliga för utvalda partner i Sverige och Europa.

Den första upplagan är begränsad till 150 plagg. Hon siktar på att ta fram ett plagg per år och arbetar nu med en vindjacka i ull som är vind och vattenavisande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

Nyhetsbrev

Plus

Balenciagas uttolkare

Arkiv

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Givenchy till Pitti Uomo

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Butiksnytt
Nya lägen för Axel Arigato

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Vårväder och svaga jämförelsesiffror lyfte modehandeln

Modehandeln vädrade vårluft redan i februari. Mest ökade skohandeln, enligt Stilindex.

Twilfit till Åhléns

Jobb & Karriär
Från rederivärlden till Lindex

Ska utveckla kedjans IT-verksamhet.

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Victoria's Secret stänger 53 butiker

Nytt garn med återvunna fibrer från Textilhögskolan

Tredje nya Lager 157-butiken i vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137