23948sdkhjf

Odd Molly skyndar smått i rätt riktning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott men de signaler vi ser är positiva".

Att det har varit motigt för Odd Molly en längre tid är känt och första kvartalet, januari till mars, var ingen rolig läsning med en minskad nettoomsättningen om 18 procent och ett  rörelseresultatet som uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7). 

Men nu uppger bolaget att e-handels- och varumärkesförsäljningen ökar och det arbete som modebolaget lagt ned på

att bland annat stärka modemärket internationellt och inte minst i e-handeln börjar ge frukt. Nya samarbetet med modellen Caroline Winberg och pågående ambassadörssamarbetet med systrarna Titiyo Jah och Neneh Cherry ska ha haft en positiv effekt på e-handelsförsäljningen.

– Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott, men de signaler vi ser är positiva vad gäller vår egen onlineförsäljning. De förändringar vi genomför vad avser varumärkesarbete och e-handelsstrategi genererar ökande engagemang från våra besökare – vi spenderar också betydligt mindre i digital marknadsföring och får mer relevant trafik för våra marknadsinvesteringar. Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg, säger vd Jennie Högstedt Björk i en kommentar.

Modebolagets strategi är inte bara att växa digitalt utan även via licens med ett antal lokala aktörer och nu har bolaget tecknat avtal med en ny samarbetspartner för Tyskland och Österrike som tagit över driften på marknaderna och kommer som första säsong att sälja in vår-/sommarkollektionen 2020 till återförsäljare.

Odd Molly genomför för tillfället en företrädesemission om cirka 25 miljoner kronor före emissionskostnader för att bland annat stärka bolagets finansiella situation. Emissionen är fullt ut säkerställd via teckningsförbindelser och garantiåtaganden från några av bolagets största ägare och teckningsperioden pågår till den 11 juni.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot i nytt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning – välkomnar modeintresserad allmänhet

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Nyhetsbrev

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Arkiv

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Denimmässa till Berlin

Säljer i MQ

Skjortföretag mot börsen?

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.125