23948sdkhjf

Odd Molly skyndar smått i rätt riktning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott men de signaler vi ser är positiva".

Att det har varit motigt för Odd Molly en längre tid är känt och första kvartalet, januari till mars, var ingen rolig läsning med en minskad nettoomsättningen om 18 procent och ett  rörelseresultatet som uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7). 

Men nu uppger bolaget att e-handels- och varumärkesförsäljningen ökar och det arbete som modebolaget lagt ned på

att bland annat stärka modemärket internationellt och inte minst i e-handeln börjar ge frukt. Nya samarbetet med modellen Caroline Winberg och pågående ambassadörssamarbetet med systrarna Titiyo Jah och Neneh Cherry ska ha haft en positiv effekt på e-handelsförsäljningen.

– Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott, men de signaler vi ser är positiva vad gäller vår egen onlineförsäljning. De förändringar vi genomför vad avser varumärkesarbete och e-handelsstrategi genererar ökande engagemang från våra besökare – vi spenderar också betydligt mindre i digital marknadsföring och får mer relevant trafik för våra marknadsinvesteringar. Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg, säger vd Jennie Högstedt Björk i en kommentar.

Modebolagets strategi är inte bara att växa digitalt utan även via licens med ett antal lokala aktörer och nu har bolaget tecknat avtal med en ny samarbetspartner för Tyskland och Österrike som tagit över driften på marknaderna och kommer som första säsong att sälja in vår-/sommarkollektionen 2020 till återförsäljare.

Odd Molly genomför för tillfället en företrädesemission om cirka 25 miljoner kronor före emissionskostnader för att bland annat stärka bolagets finansiella situation. Emissionen är fullt ut säkerställd via teckningsförbindelser och garantiåtaganden från några av bolagets största ägare och teckningsperioden pågår till den 11 juni.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

By Malina lanserar sportplagg

Modemärket breddar ånyo kollektionen.

Här stänger H&M

Avavav flyttar fokus

Ny storägare i Caliroots

Trädgårdsprofil i Indiskas kampanj

Ilse Jacobsen satsar i Sverige

Utställarna redo för mässöppning

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Förberedelserna är i full gång. I morgon, onsdag, öppnas dörrarna till Fashion Business Days i Nacka.

Här öppnar Newbie härnäst

Plus

Modeföretag öppnar för fler medlemmar

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Klädförsäljningen landade på plus i juli medan skoförsäljningen backade trots svag jämförelsesiffra, enligt Stilindex.

Miljömärkt på mässan

Vårtrender från CIFF och Revolver

Krispig nystruken bomullspoplin, tvättat linne, bäckebölja, nappa, kökshandduksrutor, blåvita ränder och voluminösa former ryms i dam- och herrmodet SS 20.

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Tolv till Illum

Scotch & Soda med ny byrå

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Får Jott på sin lott

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Dit går Svea

BTX får nya ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.117