23948sdkhjf

Raset fortsätter för Odd Molly – nu väntar ytterligare sparåtgärder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter att tappa i försäljning och rörelseresultatet och resultatet rasade under årets första kvartal, januari till mars.

Nu skriver bolaget i rapporten att ytterligare omställnings- och effektiviseringsåtgärder har identifierats som ska minska rörelsekostnaderna med 25 miljoner kronor på helåret.

Det handlar enligt bolaget om att effektivisera och digitalisera försäljningen både mot slutkund och återförsäljare samt att reducera sortimentet ytterligare. Arbetet inleds under innevarande år och ska vara genomförda under nästa år.

Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 18 procent till 86,2 miljoner kronor (105,5).

Rörelseresultatet uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7) och påverkades också negativt av omstruktureringskostnader som reserverats om 3,8 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-6,7).

I rapporten skriver Odd Molly att det ”tidigare åtgärdsprogrammet med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader med omkring 50 miljoner kronor på helsårsbasis” och som initierades i höstas löper enligt plan.


En del i effektiviseringsprogrammet är att stänga butiker och under kvartalet stängdes butikerna på Humlegårdsgatan i Stockholm, i Bromma Blocks och Femman i Göteborg. I april stängdes butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.


Bolaget har även ingått licensavtal med partner i Tjeckien, Slovakien, Ungern samt USA och Kanada där modebolaget ser stor potential för varumärket. Därtill har modeföretaget avslutat samarbetet med agenter på mindre marknader.

Sara Fernström lämnar posten som vice vd och ansvarig för just licens och internationell expansion men kommer att finnas kvar i bolagets sfär framöver. Istället har Johanna Palm, finanschef, utsetts till att också verka som vice vd.

Under kvartalet genomförde en riktad kvittningsemission med Aggregate Media för att skapa medieutrymme och nå medieexponering i breda kanaler i samklang med den varumärkessatsning som Odd Molly inlett och som också syns i bland annat kampanjer. 

Bolaget förbereder även en nyemission som väntas tillföra bolaget 25 miljoner kronor för att som det heter i rapporten ”stärka bolagets finansiella situation och accelerera omställningen av affärsmodellen samt digitala satsningar”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

H&M till Centralamerika

Van Gils nylanseras i Sverige

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.094