23948sdkhjf

Raset fortsätter för Odd Molly – nu väntar ytterligare sparåtgärder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter att tappa i försäljning och rörelseresultatet och resultatet rasade under årets första kvartal, januari till mars.

Nu skriver bolaget i rapporten att ytterligare omställnings- och effektiviseringsåtgärder har identifierats som ska minska rörelsekostnaderna med 25 miljoner kronor på helåret.

Det handlar enligt bolaget om att effektivisera och digitalisera försäljningen både mot slutkund och återförsäljare samt att reducera sortimentet ytterligare. Arbetet inleds under innevarande år och ska vara genomförda under nästa år.

Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 18 procent till 86,2 miljoner kronor (105,5).

Rörelseresultatet uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7) och påverkades också negativt av omstruktureringskostnader som reserverats om 3,8 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-6,7).

I rapporten skriver Odd Molly att det ”tidigare åtgärdsprogrammet med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader med omkring 50 miljoner kronor på helsårsbasis” och som initierades i höstas löper enligt plan.


En del i effektiviseringsprogrammet är att stänga butiker och under kvartalet stängdes butikerna på Humlegårdsgatan i Stockholm, i Bromma Blocks och Femman i Göteborg. I april stängdes butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.


Bolaget har även ingått licensavtal med partner i Tjeckien, Slovakien, Ungern samt USA och Kanada där modebolaget ser stor potential för varumärket. Därtill har modeföretaget avslutat samarbetet med agenter på mindre marknader.

Sara Fernström lämnar posten som vice vd och ansvarig för just licens och internationell expansion men kommer att finnas kvar i bolagets sfär framöver. Istället har Johanna Palm, finanschef, utsetts till att också verka som vice vd.

Under kvartalet genomförde en riktad kvittningsemission med Aggregate Media för att skapa medieutrymme och nå medieexponering i breda kanaler i samklang med den varumärkessatsning som Odd Molly inlett och som också syns i bland annat kampanjer. 

Bolaget förbereder även en nyemission som väntas tillföra bolaget 25 miljoner kronor för att som det heter i rapporten ”stärka bolagets finansiella situation och accelerera omställningen av affärsmodellen samt digitala satsningar”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Nyhetsbrev

Ivyrevel poppar upp i MoS

Arkiv

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.121