23948sdkhjf

Raset fortsätter för Odd Molly – nu väntar ytterligare sparåtgärder

Modebolaget fortsätter att tappa i försäljning och rörelseresultatet och resultatet rasade under årets första kvartal, januari till mars.

Nu skriver bolaget i rapporten att ytterligare omställnings- och effektiviseringsåtgärder har identifierats som ska minska rörelsekostnaderna med 25 miljoner kronor på helåret.

Det handlar enligt bolaget om att effektivisera och digitalisera försäljningen både mot slutkund och återförsäljare samt att reducera sortimentet ytterligare. Arbetet inleds under innevarande år och ska vara genomförda under nästa år.

Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 18 procent till 86,2 miljoner kronor (105,5).

Rörelseresultatet uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7) och påverkades också negativt av omstruktureringskostnader som reserverats om 3,8 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-6,7).

I rapporten skriver Odd Molly att det ”tidigare åtgärdsprogrammet med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader med omkring 50 miljoner kronor på helsårsbasis” och som initierades i höstas löper enligt plan.


En del i effektiviseringsprogrammet är att stänga butiker och under kvartalet stängdes butikerna på Humlegårdsgatan i Stockholm, i Bromma Blocks och Femman i Göteborg. I april stängdes butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.


Bolaget har även ingått licensavtal med partner i Tjeckien, Slovakien, Ungern samt USA och Kanada där modebolaget ser stor potential för varumärket. Därtill har modeföretaget avslutat samarbetet med agenter på mindre marknader.

Sara Fernström lämnar posten som vice vd och ansvarig för just licens och internationell expansion men kommer att finnas kvar i bolagets sfär framöver. Istället har Johanna Palm, finanschef, utsetts till att också verka som vice vd.

Under kvartalet genomförde en riktad kvittningsemission med Aggregate Media för att skapa medieutrymme och nå medieexponering i breda kanaler i samklang med den varumärkessatsning som Odd Molly inlett och som också syns i bland annat kampanjer. 

Bolaget förbereder även en nyemission som väntas tillföra bolaget 25 miljoner kronor för att som det heter i rapporten ”stärka bolagets finansiella situation och accelerera omställningen av affärsmodellen samt digitala satsningar”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078