23948sdkhjf

Raset fortsätter för Odd Molly – nu väntar ytterligare sparåtgärder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter att tappa i försäljning och rörelseresultatet och resultatet rasade under årets första kvartal, januari till mars.

Nu skriver bolaget i rapporten att ytterligare omställnings- och effektiviseringsåtgärder har identifierats som ska minska rörelsekostnaderna med 25 miljoner kronor på helåret.

Det handlar enligt bolaget om att effektivisera och digitalisera försäljningen både mot slutkund och återförsäljare samt att reducera sortimentet ytterligare. Arbetet inleds under innevarande år och ska vara genomförda under nästa år.

Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 18 procent till 86,2 miljoner kronor (105,5).

Rörelseresultatet uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7) och påverkades också negativt av omstruktureringskostnader som reserverats om 3,8 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-6,7).

I rapporten skriver Odd Molly att det ”tidigare åtgärdsprogrammet med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader med omkring 50 miljoner kronor på helsårsbasis” och som initierades i höstas löper enligt plan.


En del i effektiviseringsprogrammet är att stänga butiker och under kvartalet stängdes butikerna på Humlegårdsgatan i Stockholm, i Bromma Blocks och Femman i Göteborg. I april stängdes butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.


Bolaget har även ingått licensavtal med partner i Tjeckien, Slovakien, Ungern samt USA och Kanada där modebolaget ser stor potential för varumärket. Därtill har modeföretaget avslutat samarbetet med agenter på mindre marknader.

Sara Fernström lämnar posten som vice vd och ansvarig för just licens och internationell expansion men kommer att finnas kvar i bolagets sfär framöver. Istället har Johanna Palm, finanschef, utsetts till att också verka som vice vd.

Under kvartalet genomförde en riktad kvittningsemission med Aggregate Media för att skapa medieutrymme och nå medieexponering i breda kanaler i samklang med den varumärkessatsning som Odd Molly inlett och som också syns i bland annat kampanjer. 

Bolaget förbereder även en nyemission som väntas tillföra bolaget 25 miljoner kronor för att som det heter i rapporten ”stärka bolagets finansiella situation och accelerera omställningen av affärsmodellen samt digitala satsningar”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Outletbutik för Morris

Anine Bing i designsamarbete

Tar fram t-shirt baserad på restlager till hudvårdsföretag.

E-handelspris till Twist & Tango

Jobb & Karriär
Ny ordförande i Svensk Form

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

1

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Klarna öppnar pop up-butik

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

176 miljoner till MQ

Bada i CDLP

Byter Bruket mot Tuna Park

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.182