23948sdkhjf

Så blir framtiden för Jascha Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Investerargrupp ska stöpa om det konkursade varumärket. Lanserar ny kollektionscykel och satsar på vertikal affärsmodell. ”Det blir allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet."

Jascha Stockholm, som försattes i konkurs den 7 maj, har förvärvats av en grupp investerare som ska driva varumärket vidare. Det meddelar modebolaget till Habit.

Läs också: Jascha i konkurs

Affärsmodellen stöps nu om och framöver ska modeföretaget fokusera på en vertikal modell som bygger på att sälja dammodevarumärket primärt via egna butiker och e-handel samt via fördjupande samarbeten med ett antal större aktörer och marknadsplatser, skriver bolaget till Habit.

Enligt bolaget ska de egna försäljningskanalerna, den egna butikskedjan och e-handel, hela tiden haft en positiv och lönsam utveckling.

Problemen har istället enligt bolaget legat inom det externa försäljningsledet där det nu genomförs en omfattande omstrukturering.

Vår analys är att Jascha Stockholm passar bäst inom en vertikal försäljningsstruktur, våra egna butiker har alltid varit framgångsrika och vi kommer fortsätta att investera i dem. Vi tror att det kommer bli allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet oavsett vilka kanaler man distribuerar mode genom framöver. Framväxten av både fysiska och digitala marketplaces ligger i linje med detta och är även något som Jascha Stockholm kommer att satsa stort på framöver, säger Jonas Melin, vd till Habit.

Läs också: Femte butiken för Jascha

Jascha Stockholm hade vid tiden för konkursen fyra fysiska butiker i Stockholm; på Götgatan och Swedenborgsgatan på Södermalm samt i Mood och PK-Huset i city.

Huruvida samtliga butiker ska vara kvar eller inte framgår inte i konversationen med Habit på måndagsmorgonen.

Inte heller hur eventuellt lager ska behandlas och insålda varor till återförsäljare. Modevarumärket har haft ett drygt hundratal återförsäljare. Vilka som ingår i investerargruppen framgår inte heller.

Jascha Stockholms fokus framåt kommer ligga på digital utveckling av koncept och varumärke. Vi kommer sträva efter att binda samman våra fysiska och digitala försäljnings- och marknadsföringskanaler ytterligare. Vi kommer även lansera en ny kollektionscykel med månatliga mindre kollektioner direkt i butik och online, säger Jonas Melin till Habit.

Jascha Stockholm är grundat av Marc Melin, Jonas Melin och Jascha Trygg. Jascha Trygg fortsätter i den nya konstellationen som kreativt ansvarig för modemärket som bär hans namn.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Kappahl krymper styrelsen

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Zara sprängde miljardvallen

Nyhetsbrev

Houdini Sportswears e-handel prisad

Arkiv

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Här öppnar JC

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.132