23948sdkhjf

Så blir framtiden för Jascha Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Investerargrupp ska stöpa om det konkursade varumärket. Lanserar ny kollektionscykel och satsar på vertikal affärsmodell. ”Det blir allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet."

Jascha Stockholm, som försattes i konkurs den 7 maj, har förvärvats av en grupp investerare som ska driva varumärket vidare. Det meddelar modebolaget till Habit.

Läs också: Jascha i konkurs

Affärsmodellen stöps nu om och framöver ska modeföretaget fokusera på en vertikal modell som bygger på att sälja dammodevarumärket primärt via egna butiker och e-handel samt via fördjupande samarbeten med ett antal större aktörer och marknadsplatser, skriver bolaget till Habit.

Enligt bolaget ska de egna försäljningskanalerna, den egna butikskedjan och e-handel, hela tiden haft en positiv och lönsam utveckling.

Problemen har istället enligt bolaget legat inom det externa försäljningsledet där det nu genomförs en omfattande omstrukturering.

Vår analys är att Jascha Stockholm passar bäst inom en vertikal försäljningsstruktur, våra egna butiker har alltid varit framgångsrika och vi kommer fortsätta att investera i dem. Vi tror att det kommer bli allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet oavsett vilka kanaler man distribuerar mode genom framöver. Framväxten av både fysiska och digitala marketplaces ligger i linje med detta och är även något som Jascha Stockholm kommer att satsa stort på framöver, säger Jonas Melin, vd till Habit.

Läs också: Femte butiken för Jascha

Jascha Stockholm hade vid tiden för konkursen fyra fysiska butiker i Stockholm; på Götgatan och Swedenborgsgatan på Södermalm samt i Mood och PK-Huset i city.

Huruvida samtliga butiker ska vara kvar eller inte framgår inte i konversationen med Habit på måndagsmorgonen.

Inte heller hur eventuellt lager ska behandlas och insålda varor till återförsäljare. Modevarumärket har haft ett drygt hundratal återförsäljare. Vilka som ingår i investerargruppen framgår inte heller.

Jascha Stockholms fokus framåt kommer ligga på digital utveckling av koncept och varumärke. Vi kommer sträva efter att binda samman våra fysiska och digitala försäljnings- och marknadsföringskanaler ytterligare. Vi kommer även lansera en ny kollektionscykel med månatliga mindre kollektioner direkt i butik och online, säger Jonas Melin till Habit.

Jascha Stockholm är grundat av Marc Melin, Jonas Melin och Jascha Trygg. Jascha Trygg fortsätter i den nya konstellationen som kreativt ansvarig för modemärket som bär hans namn.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Snabbare Ellos

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Nyhetsbrev

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Arkiv

Stort omsättningstapp för Wesc

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Vilken blir Årets Modebutik 2020?

Dags att nominera din favoritbutik. Branschpriset delas ut på Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards.

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.095