23948sdkhjf

Så blir framtiden för Jascha Stockholm

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Investerargrupp ska stöpa om det konkursade varumärket. Lanserar ny kollektionscykel och satsar på vertikal affärsmodell. ”Det blir allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet."

Jascha Stockholm, som försattes i konkurs den 7 maj, har förvärvats av en grupp investerare som ska driva varumärket vidare. Det meddelar modebolaget till Habit.

Läs också: Jascha poppar upp

Affärsmodellen stöps nu om och framöver ska modeföretaget fokusera på en vertikal modell som bygger på att sälja dammodevarumärket primärt via egna butiker och e-handel samt via fördjupande samarbeten med ett antal större aktörer och marknadsplatser, skriver bolaget till Habit.

Enligt bolaget ska de egna försäljningskanalerna, den egna butikskedjan och e-handel, hela tiden haft en positiv och lönsam utveckling.

Problemen har istället enligt bolaget legat inom det externa försäljningsledet där det nu genomförs en omfattande omstrukturering.

Vår analys är att Jascha Stockholm passar bäst inom en vertikal försäljningsstruktur, våra egna butiker har alltid varit framgångsrika och vi kommer fortsätta att investera i dem. Vi tror att det kommer bli allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet oavsett vilka kanaler man distribuerar mode genom framöver. Framväxten av både fysiska och digitala marketplaces ligger i linje med detta och är även något som Jascha Stockholm kommer att satsa stort på framöver, säger Jonas Melin, vd till Habit.

Läs också: Jascha i konkurs

Jascha Stockholm hade vid tiden för konkursen fyra fysiska butiker i Stockholm; på Götgatan och Swedenborgsgatan på Södermalm samt i Mood och PK-Huset i city.

Huruvida samtliga butiker ska vara kvar eller inte framgår inte i konversationen med Habit på måndagsmorgonen.

Inte heller hur eventuellt lager ska behandlas och insålda varor till återförsäljare. Modevarumärket har haft ett drygt hundratal återförsäljare. Vilka som ingår i investerargruppen framgår inte heller.

Jascha Stockholms fokus framåt kommer ligga på digital utveckling av koncept och varumärke. Vi kommer sträva efter att binda samman våra fysiska och digitala försäljnings- och marknadsföringskanaler ytterligare. Vi kommer även lansera en ny kollektionscykel med månatliga mindre kollektioner direkt i butik och online, säger Jonas Melin till Habit.

Jascha Stockholm är grundat av Marc Melin, Jonas Melin och Jascha Trygg. Jascha Trygg fortsätter i den nya konstellationen som kreativt ansvarig för modemärket som bär hans namn.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Branschprofil moderator för Retaildagen

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

H&M testar biobränsle med Maersk

NA-KD öppnar pop up i Mos

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Pitti Uomo i siffror

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.107