23948sdkhjf

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

I september i fjol lanserades jackvarumärket Norrsken som riktat in sig på att sälja ytterplagg med devisen by women, for women.

På knappt ett halvår har företaget enligt egen utsago sålt över 10 000 jackor via den enda försäljningskanalen; den egna webbutiken. Med lagret tömt har nu företaget siktet inställt på att sälja vår- och sommarkollektionen som består av sex jackor.

Sara Hällås, medgrundare och marknadschef, menar att en del i framgången i varumärkesbyggandet är att involvera kunderna genom att bland annat bygga nätverk samt att vara trasparent när det gäller prissättning och hållbarhet.

Företaget tros sig ha hittat det nya sättet, både i design och som företag, att bygga ett starkt varumärke på.

 – Genom att vi själva styr över värdekedjan från nål till tråd och hela vägen till slutkund har vi kunnat arbeta upp en slagkraftig process. Vi inte bara bryr oss, utan tar också ansvar för miljöfrågor och hållbara processer, samtidigt som vi pressar priser. Genom att vi äger hela flödet kan vi effektivisera våra led och kapa priser, utan att gör avkall på design, kvalité hållbarhet eller vårt miljö- och samhällsansvar, säger Sara Hällås i en kommentar.

En del i lanseringen och försäljningen av jackorna är influencersamarbeten men även inspirationsluncher som den som märket höll på Scandic Haymarket i Stockholm i maj, där inbjudna talarna Isabella Löwengrip, Malin Andrén från By Malina och Stephanie Bergström från Softgoat delade med sig av företagsbyggande, utmaningar och misslyckanden.

 – Vi tror mycket på nätverk och samarbeten och det kommer prägla både vår design och idé längs hela resan. Dels för oss som företag men också för att ta det vidare till vår starka och orädda kvinnor. Vårt evenemang på Haymarket gav oss mersmak, dels av besökarnas reaktioner, responsen efteråt och av våra talares engagemang. Isabella, Malin och Stephanie är personer vi har som förebilder och som vår målgrupp ser upp till, så vi är väldigt glada över de står bakom Norrskens idé och vårt koncept, säger Sara Hällås.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.204