23948sdkhjf

Sålde 10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

I september i fjol lanserades jackvarumärket Norrsken som riktat in sig på att sälja ytterplagg med devisen by women, for women.

På knappt ett halvår har företaget enligt egen utsago sålt över 10 000 jackor via den enda försäljningskanalen; den egna webbutiken. Med lagret tömt har nu företaget siktet inställt på att sälja vår- och sommarkollektionen som består av sex jackor.

Sara Hällås, medgrundare och marknadschef, menar att en del i framgången i varumärkesbyggandet är att involvera kunderna genom att bland annat bygga nätverk samt att vara trasparent när det gäller prissättning och hållbarhet.

Företaget tros sig ha hittat det nya sättet, både i design och som företag, att bygga ett starkt varumärke på.

 – Genom att vi själva styr över värdekedjan från nål till tråd och hela vägen till slutkund har vi kunnat arbeta upp en slagkraftig process. Vi inte bara bryr oss, utan tar också ansvar för miljöfrågor och hållbara processer, samtidigt som vi pressar priser. Genom att vi äger hela flödet kan vi effektivisera våra led och kapa priser, utan att gör avkall på design, kvalité hållbarhet eller vårt miljö- och samhällsansvar, säger Sara Hällås i en kommentar.

En del i lanseringen och försäljningen av jackorna är influencersamarbeten men även inspirationsluncher som den som märket höll på Scandic Haymarket i Stockholm i maj, där inbjudna talarna Isabella Löwengrip, Malin Andrén från By Malina och Stephanie Bergström från Softgoat delade med sig av företagsbyggande, utmaningar och misslyckanden.

 – Vi tror mycket på nätverk och samarbeten och det kommer prägla både vår design och idé längs hela resan. Dels för oss som företag men också för att ta det vidare till vår starka och orädda kvinnor. Vårt evenemang på Haymarket gav oss mersmak, dels av besökarnas reaktioner, responsen efteråt och av våra talares engagemang. Isabella, Malin och Stephanie är personer vi har som förebilder och som vår målgrupp ser upp till, så vi är väldigt glada över de står bakom Norrskens idé och vårt koncept, säger Sara Hällås.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Tumba centrum tappar H&M

Arkiv

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Butiksnytt
Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11