23948sdkhjf

Aplace återöppnar i ny miljö

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Efter nio år i Brunogallerian på Götgatan på Södermalm i Stockholm bygger Aplace, grundat av Kristian Rajnai och Kalle Tollmar, om ytan och återöppnar igen efter en ”total makeover” fredag den 17 maj.

Det nya butikskonceptet har tagits fram av Ray Atelier i samarbete med Aplace och beskrivs som skandinaviskt i form och kreativitet och med för konceptet de tongivande materialval som tegel, stål, sand, sten trä, textil och glas.

I entrén har tegel från Sveriges äldsta tegelbruk fått sätta tonen och i provhytterna har pallar skapade av studenter vid Beckmans Designhögskola plockats in. Därtill finns detaljer som formgivaren Kajsa Melchior Erikssons sandpodier, som nyligen ställdes ut i Milano, i inredningen.

Butiksytan har också fått  tydlig indelningen även för skönhet, inredning och barnmode och en pop up-yta där olika aktörer ska rymmas, först ut är second hand och i höst väntar Teengage Engineering. I barnmodedelen har Göteborgsbaserade barnmodemärket Blaou plockats in och därmed blir Aplace märkets första fysiska återförsäljare. 
”Det känns jätteroligt att Aplace blir vårt första skyltfönster utåt, det finns så många potentiella Blaou kunder som kanske inte handlar på nätet utan vill klämma och känna när det gäller ett nytt varumärke” skriver grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen, grundarna av Blaou i ett mejl till Habit.

Aplace har haft utförsäljning i grannlokalen i Brunogallerian under ombyggnationstiden. Ytstorleken på butiken blir dock densamma även efter renoveringen.

Aplace omfattar i dag tre fysiska butiker, förutom Götgatan 36, även på Davidshallsgatan 14 i Malmö och Pearl second hand på Långholmsgatan i Hornstull i Stockholm samt e-handel. Konceptet skapades 2005 och sedan 2007 finns butikskonceptet i sin nuvarande form.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.143