23948sdkhjf

Aplace återöppnar i ny miljö

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Efter nio år i Brunogallerian på Götgatan på Södermalm i Stockholm bygger Aplace, grundat av Kristian Rajnai och Kalle Tollmar, om ytan och återöppnar igen efter en ”total makeover” fredag den 17 maj.

Det nya butikskonceptet har tagits fram av Ray Atelier i samarbete med Aplace och beskrivs som skandinaviskt i form och kreativitet och med för konceptet de tongivande materialval som tegel, stål, sand, sten trä, textil och glas.

I entrén har tegel från Sveriges äldsta tegelbruk fått sätta tonen och i provhytterna har pallar skapade av studenter vid Beckmans Designhögskola plockats in. Därtill finns detaljer som formgivaren Kajsa Melchior Erikssons sandpodier, som nyligen ställdes ut i Milano, i inredningen.

Butiksytan har också fått  tydlig indelningen även för skönhet, inredning och barnmode och en pop up-yta där olika aktörer ska rymmas, först ut är second hand och i höst väntar Teengage Engineering. I barnmodedelen har Göteborgsbaserade barnmodemärket Blaou plockats in och därmed blir Aplace märkets första fysiska återförsäljare. 
”Det känns jätteroligt att Aplace blir vårt första skyltfönster utåt, det finns så många potentiella Blaou kunder som kanske inte handlar på nätet utan vill klämma och känna när det gäller ett nytt varumärke” skriver grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen, grundarna av Blaou i ett mejl till Habit.

Aplace har haft utförsäljning i grannlokalen i Brunogallerian under ombyggnationstiden. Ytstorleken på butiken blir dock densamma även efter renoveringen.

Aplace omfattar i dag tre fysiska butiker, förutom Götgatan 36, även på Davidshallsgatan 14 i Malmö och Pearl second hand på Långholmsgatan i Hornstull i Stockholm samt e-handel. Konceptet skapades 2005 och sedan 2007 finns butikskonceptet i sin nuvarande form.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.139