23948sdkhjf

Från Monki till barnkläder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Duo med långt förflutet inom modebranschen, senast på Monki, ligger bakom barnklädesvarumärket Blaou vars andra kollektion släpps i veckan.

Barnklädesmärket Blaou föddes för ett år sedan och i november lanserade Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen det egna barnklädemärket via webbutik.

Målsättningen var att lansera barnkläder där färg, form och kreativitet är i ständig fokus och att det ska resultera i uttrycksfulla och  könsneutrala plagg i hållbara material.

I ett mejl till Habit uppger medgrundaren Johanna Törnebohm att starten gick över förväntan. Hon uppger att vårens försäljning har varit väldigt stark och kollektionen Colour Café sålde slut i flera storlekar efter bara två veckor. 

Strategin är att bli ett globalt företag men med fortsatt försäljning via egna kanaler.

Marknadsföring skedde initialt via sociala medier och också med hjälp av influencer.

Grundarduon siar att varumärket snabbt blivit omtyckt för de färgstarka mönstren och trycken men också för att plaggen är könsneutrala.

Johanna Törnebohm säger att försäljningen varit starkast inom basplagg som t-shirt, leggings och body, men att även en jumpsuit har varit väldigt omtyckt. Mest efterfrågade är de små storlekarna, även om storleksspannet spänner från baby upp till 9 till 10 år.

Grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen har lång erfarenhet från modebranschen och senaste sju åren arbetat tillsammans på Monki i rollerna som inköpare och designer.

Med Blaou planerar duon att släppa 5 till 6 kollektioner per år och i veckan lanseras sommarkollektionen som fått namnet Blaouberry. Plaggen i kollektionen, som är unisex och i ekologisk bomull, är döpta efter olika ljud.

Utöver nya sommarkollektionen finns kollektionen Unik  som består av omdesignade arbetskläder i samarbete med Re:Textile i Borås.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.537