23948sdkhjf

Från Monki till barnkläder

Duo med långt förflutet inom modebranschen, senast på Monki, ligger bakom barnklädesvarumärket Blaou vars andra kollektion släpps i veckan.

Barnklädesmärket Blaou föddes för ett år sedan och i november lanserade Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen det egna barnklädemärket via webbutik.

Målsättningen var att lansera barnkläder där färg, form och kreativitet är i ständig fokus och att det ska resultera i uttrycksfulla och  könsneutrala plagg i hållbara material.

I ett mejl till Habit uppger medgrundaren Johanna Törnebohm att starten gick över förväntan. Hon uppger att vårens försäljning har varit väldigt stark och kollektionen Colour Café sålde slut i flera storlekar efter bara två veckor. 

Strategin är att bli ett globalt företag men med fortsatt försäljning via egna kanaler.

Marknadsföring skedde initialt via sociala medier och också med hjälp av influencer.

Grundarduon siar att varumärket snabbt blivit omtyckt för de färgstarka mönstren och trycken men också för att plaggen är könsneutrala.

Johanna Törnebohm säger att försäljningen varit starkast inom basplagg som t-shirt, leggings och body, men att även en jumpsuit har varit väldigt omtyckt. Mest efterfrågade är de små storlekarna, även om storleksspannet spänner från baby upp till 9 till 10 år.

Grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen har lång erfarenhet från modebranschen och senaste sju åren arbetat tillsammans på Monki i rollerna som inköpare och designer.

Med Blaou planerar duon att släppa 5 till 6 kollektioner per år och i veckan lanseras sommarkollektionen som fått namnet Blaouberry. Plaggen i kollektionen, som är unisex och i ekologisk bomull, är döpta efter olika ljud.

Utöver nya sommarkollektionen finns kollektionen Unik  som består av omdesignade arbetskläder i samarbete med Re:Textile i Borås.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11