Från Monki till barnkläder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Duo med långt förflutet inom modebranschen, senast på Monki, ligger bakom barnklädesvarumärket Blaou vars andra kollektion släpps i veckan.

Barnklädesmärket Blaou föddes för ett år sedan och i november lanserade Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen det egna barnklädemärket via webbutik.

Målsättningen var att lansera barnkläder där färg, form och kreativitet är i ständig fokus och att det ska resultera i uttrycksfulla och  könsneutrala plagg i hållbara material.

I ett mejl till Habit uppger medgrundaren Johanna Törnebohm att starten gick över förväntan. Hon uppger att vårens försäljning har varit väldigt stark och kollektionen Colour Café sålde slut i flera storlekar efter bara två veckor. 

Strategin är att bli ett globalt företag men med fortsatt försäljning via egna kanaler.

Marknadsföring skedde initialt via sociala medier och också med hjälp av influencer.

Grundarduon siar att varumärket snabbt blivit omtyckt för de färgstarka mönstren och trycken men också för att plaggen är könsneutrala.

Johanna Törnebohm säger att försäljningen varit starkast inom basplagg som t-shirt, leggings och body, men att även en jumpsuit har varit väldigt omtyckt. Mest efterfrågade är de små storlekarna, även om storleksspannet spänner från baby upp till 9 till 10 år.

Grundarna Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen har lång erfarenhet från modebranschen och senaste sju åren arbetat tillsammans på Monki i rollerna som inköpare och designer.

Med Blaou planerar duon att släppa 5 till 6 kollektioner per år och i veckan lanseras sommarkollektionen som fått namnet Blaouberry. Plaggen i kollektionen, som är unisex och i ekologisk bomull, är döpta efter olika ljud.

Utöver nya sommarkollektionen finns kollektionen Unik  som består av omdesignade arbetskläder i samarbete med Re:Textile i Borås.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sara Danius till designhögskola

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Nyhetsbrev

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Arkiv

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Framgång för Boozt

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Värmen sänker tron på framtiden

Från ABB till Coloreel

Ny butik och nya varumärken

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211