23948sdkhjf

Svajigt för Lexington

Fortsatt positivt för egen och extern e-handel. Trögare för modesegmentet.

Lexington Company fortsätter att tappa i försäljning och under första kvartalet, januari till mars, uppgick nettoomsättningen till 64,7 miljoner kronor (66,3). I de egna butikerna minskade försäljningen med 1 procent och den jämförbara försäljningen i egna butiker backade med 4 procent.

Resultatet efter skatt blev -5,4 miljoner kronor (-3,9). Ebitda-resultatet blev -3,7 miljoner kronor (-2,7) och ebitda-marginalen låg på -5,7 procent (-4,1).

Resultatet påverkades enligt bolaget negativt av ökade frakt- och hanteringskostnader, rekrytering av ny digital kompetens och högre kostnader för personal och hyra för nya butiker i Norge.

Bruttomarginalen uppgick till 63,2 procent (61,9) och påverkades positivt av bland annat ökad försäljning genom egna kanaler och förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion till Europa.

Lexington Company skriver i rapporten att det är fortsatt osäkerhet inom den traditionella fysiska handeln som slår på resultat och försäljningen.

Företagets webbutik fortsätter att utvecklas väl och där ökade försäljningen med 45 procent i kvartalet.

Även hos externa e-handlare utvecklas handeln bättre enligt företaget och e-handel utgör nu 20 procent av bolagets omsättning.

I rapporten framgår att det är inom modedelen, affärsområdet Fashion, som de stora utmaningarna finns och försäljningen minskade under kvartalet medan försäjningen ökade med 16 procent inom affärsområdet heminredning.

En av anledningarna till tappet inom mode är att några stora externa återförsäljare hade minskad orderingång i säsongen, enligt bolaget.

Tre egna butiker i Sverige har stängts under det senaste året och två nya har öppnats i Norge. Ytterligare butiker väntas stänga under året.

”Nedgången i traditionella kanaler i Europa ska också kompenseras genom att bygga en starkare närvaro genom globala e-handlare och Marknadsplatser”, skriver Lexington Comapnay i rapporten.

Mode- och inredningsbolaget fortsätter därmed att se över butiksbeståndet och att knyta ihop fysisk och digital handel och öka synlighet för varumärket i sociala medier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062