23948sdkhjf

Svajigt för Lexington

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fortsatt positivt för egen och extern e-handel. Trögare för modesegmentet.

Lexington Company fortsätter att tappa i försäljning och under första kvartalet, januari till mars, uppgick nettoomsättningen till 64,7 miljoner kronor (66,3). I de egna butikerna minskade försäljningen med 1 procent och den jämförbara försäljningen i egna butiker backade med 4 procent.

Resultatet efter skatt blev -5,4 miljoner kronor (-3,9). Ebitda-resultatet blev -3,7 miljoner kronor (-2,7) och ebitda-marginalen låg på -5,7 procent (-4,1).

Resultatet påverkades enligt bolaget negativt av ökade frakt- och hanteringskostnader, rekrytering av ny digital kompetens och högre kostnader för personal och hyra för nya butiker i Norge.

Bruttomarginalen uppgick till 63,2 procent (61,9) och påverkades positivt av bland annat ökad försäljning genom egna kanaler och förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion till Europa.

Lexington Company skriver i rapporten att det är fortsatt osäkerhet inom den traditionella fysiska handeln som slår på resultat och försäljningen.

Företagets webbutik fortsätter att utvecklas väl och där ökade försäljningen med 45 procent i kvartalet.

Även hos externa e-handlare utvecklas handeln bättre enligt företaget och e-handel utgör nu 20 procent av bolagets omsättning.

I rapporten framgår att det är inom modedelen, affärsområdet Fashion, som de stora utmaningarna finns och försäljningen minskade under kvartalet medan försäjningen ökade med 16 procent inom affärsområdet heminredning.

En av anledningarna till tappet inom mode är att några stora externa återförsäljare hade minskad orderingång i säsongen, enligt bolaget.

Tre egna butiker i Sverige har stängts under det senaste året och två nya har öppnats i Norge. Ytterligare butiker väntas stänga under året.

”Nedgången i traditionella kanaler i Europa ska också kompenseras genom att bygga en starkare närvaro genom globala e-handlare och Marknadsplatser”, skriver Lexington Comapnay i rapporten.

Mode- och inredningsbolaget fortsätter därmed att se över butiksbeståndet och att knyta ihop fysisk och digital handel och öka synlighet för varumärket i sociala medier.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Så ska Monki engagera kunderna

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Nyhetsbrev

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Arkiv

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Digitalt butikskoncept prisat

Marimekko höjer vinstprognos

Whyreds medgrundare sparkas

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Här är den nya vågen av kreatörer

Pure London breddas

Spinnova i investeringsrunda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Jobb & Karriär
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

Nu är det klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Butiksnytt
Ny butik för Myrqvist

Öppnar ny butik som är till ytan fem gånger så stor som den första på Grev Turegatan.

Jobb & Karriär
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

H&M majoritetsägare i Sellpy

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Strumpbolaget flyttar igen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.117