23948sdkhjf

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ser över det fysiska butiksnätet efter minskad försäljning i jämförbara enheter.

Lexington Company konstaterar i rapporten för fjärde kvartalet att bolaget fortsätter att öka på nätet, som nu står för 19 procent av den totala omsättningen, medan trafiken och försäljningen i de fysiska butikerna minskar.

I den egna webbutiken ökade försäljningen med 16 procent under kvartalet och ökningen ses även via externa e-handlare.

Läs också: Nytt byråsamarbete för Lexington Company

I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 3 procent och i jämförbara butiker minskade försäljningen med 6 procent, vilket i huvudsak ska ha att göra med svagare julhandel än väntat. "Trafiken till shoppingcenter, handelsplatser och varhus har minskat generellt under året", skriver bolaget med vd Kristina Lindhe i spetsen.

Det egna butiksnätet och avtal ses därför över och bolaget hoppas kunna effektivisera driften för att förbättra lönsamheten. I fjol stängde bolaget två butiker och i februari stängs ytterligare en butik.

Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 4,2 miljoner kronor (4,0)för räkenskapsårets fjärde kvartal oktober till december. Nettoomsättningen uppgick till 76,9 miljoner kronor (76,7). Bruttomarginalen stärktes och uppgick till 68,6 procent (68,4) en förbättring som enligt rapporten beror mer försäljning via egna kanaler, förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion.

Ebitda-resultatet för kvaratlet blev 5,8 miljoner kronor (6,2) och ebitda-marginalen blev 7,6 procent (8,1).Ingen utdelning föreslås för helåret 2018.

I rapporten skriver bolaget att affärsområdet Home utvecklas väl medan affärsområdet Clothing tappar i kvartalet vilket ska ha göra med varm hösten och en svag julhandel.

Ackumulerat för helåret växer dock enligt bolaget  båda affärsområdena och försäljningsminskningen totalt härrör främst från minskade licensintäkter och utförsäljningar.

Huvudmarknaden Norden utvecklas enligt bolaget väl medan de europeiska marknaderna utvecklas svagare.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Kavat lanserar återbrukskoncept

Här är finalisterna i Habit Modegalan 2019

18 finalister har chans till Habits branschpris som delas ut i Spegelsalen, Grand Hôtel, i Stockholm i december.

Ivyrevel öppnar ny pop up-butik

Jobb & Karriär
Under Armour ringer in 2020 med ny svensk vd

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Stärkt Sportamore

Nyhetsbrev

Designbyrå vill inspirera till cirkulär konsumtion av kläder

Arkiv

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Modemärkena som väljer ny pop up-satsning

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Kappahl krymper styrelsen

Zara sprängde miljardvallen

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Monki startar community

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Sänd till en kollega

0.138