23948sdkhjf

Varm februari och brist på varor påverkade Fenix Outdoor negativt

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 16,3 miljoner euro för det första kvartalet 2019 (16,3). Rörelseresultatet blev 19,4 miljoner euro (21,6), och resultatet före skatt uppgick till 20,7 miljoner euro (21,5). Intäkterna uppgick till 138 miljoner euro (134), motsvarande en ökning med 2,8 procent.

En varm februarimånad samt brist på varor i mars gav negativa effekter på Fenix under det första kvartalet.

Det är kontentan i Alexander Koskas vd-ord i rapporten för det första kvartalet.

"Förseningar i leverans av gods och en sen upptäckt av produktionsfel försenade distributionen av varor. I kombination med den extraordinära försäljningen under fjärde kvartalet skapades en brist på varor att leverera under mars", skriver han.

Alexander Koska skriver också att åtgärder har vidtagits och att ledningen bedömer att bolaget kommer kunna kompensera för merparten av bortfallet under det andra kvartalet.

"Förseningen kommer dock innebära en ökad osäkerhet i antalet direkt orders för vår/sommar. Vi uppskattar försäljningsbortfallet till någonstans mellan 4-5 miljoner euro, kombinerat för varumärkena Fjällräven och Royal Robbins", skriver han. Fenix vd vittnar även om att året började starkt i butiksledet. "Kvartalet inleddes med en stark retail-försäljning i januari. En varm februari hade en negativ effekt, men mars visades en förbättring på alla marknader förutom Tyskland", skriver han vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062