23948sdkhjf

Varm februari och brist på varor påverkade Fenix Outdoor negativt

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 16,3 miljoner euro för det första kvartalet 2019 (16,3). Rörelseresultatet blev 19,4 miljoner euro (21,6), och resultatet före skatt uppgick till 20,7 miljoner euro (21,5). Intäkterna uppgick till 138 miljoner euro (134), motsvarande en ökning med 2,8 procent.

En varm februarimånad samt brist på varor i mars gav negativa effekter på Fenix under det första kvartalet.

Det är kontentan i Alexander Koskas vd-ord i rapporten för det första kvartalet.

"Förseningar i leverans av gods och en sen upptäckt av produktionsfel försenade distributionen av varor. I kombination med den extraordinära försäljningen under fjärde kvartalet skapades en brist på varor att leverera under mars", skriver han.

Alexander Koska skriver också att åtgärder har vidtagits och att ledningen bedömer att bolaget kommer kunna kompensera för merparten av bortfallet under det andra kvartalet.

"Förseningen kommer dock innebära en ökad osäkerhet i antalet direkt orders för vår/sommar. Vi uppskattar försäljningsbortfallet till någonstans mellan 4-5 miljoner euro, kombinerat för varumärkena Fjällräven och Royal Robbins", skriver han. Fenix vd vittnar även om att året började starkt i butiksledet. "Kvartalet inleddes med en stark retail-försäljning i januari. En varm februari hade en negativ effekt, men mars visades en förbättring på alla marknader förutom Tyskland", skriver han vidare.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Giambattista Valli för H&M

Modekedjan gör två släpp av årets designsamarbete.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

10 000 jackor på ett halvår – så gör Norrsken

Lanserade jackvarumärket i september i fjol.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

1

Skobolag lanserar ny e-handel

Klarna öppnar pop up-butik

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Arkiv

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

DK Company säljer två märken – efter en vecka i koncernens ägo

Så ser nya Henri Lloyd ut

Blickar framåt med ny logga och sajt.

Nordiska Etikettbolaget i nya händer

Indiska släpper barnmodekollektion

Plockar in plagg till yngre barn.

House of Dagmar uppmanar till ökad transparens

Modeföretaget lanserar ny etikett och märkning; Good Choice.

UO hoppar på prenumerationståget

Öresund ökar i MQ

Athleisure à la puddingproducent

176 miljoner till MQ

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Bada i CDLP

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Här stänger Åhléns också

Wood Wood öppnar i London

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.131