23948sdkhjf

Uppstickare tror på ny retailmodell

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Fömo* Store föddes verkligen inte över en natt. Det tog Ilona Taillade nio år att få konceptet på plats. I oktober i fjol var det äntligen dags att inta drygt 400 kvadratmeter i nyinvigda Mölndal Galleria. Kontraktet är på ett år med möjlighet till förlängning.

Ilona Taillade, Fömos grundare och vd, och partnern Leon Goldwater från We Are Pop Up, kallar konceptet en flaggskepps-popup. Innehållet förändras ständigt; varumärken byts ut efter efter en vecka till tre månader.

– Inget är för evigt, skrattar Ilona Taillade, som hävdar att de traditionella reailmodellerna är förlegade och att flexibel retail är framtiden.

Läs också: Mikrovaruhus i Mölndal

– Vi är inte antitraditionella men vi är inte heller traditionella. Det kan vara svårt för somliga att ta in, för det betyder att de måste förändra sitt synsätt, säger hon och syftar framför allt på fastighetsägare.

Taillades och Goldwaters ambition är att skapa nya möjligheter och underlätta affärerna i ett klimat där snabba förändringar utmanar den fysiska handeln i Sverige och globalt.

– Vi vill både hjälpa individen, entreprenören, företagen och fastighetsägarna, vare sig de är svenska eller internationella, säger Ilona Taillade, vars bakgrund är reklam- och marknadsföring.

Idén föddes när hon funderade på varför reklamföretag inte inkluderade fysiska ytor i medieplanen.

Läs också: Mikrovaruhus bjuder in brittiska märken

– När vi började prata om popup-ytor för nio år sedan tyckte folk vi var galna. Fastighetsägarna ville hellre teckna kontrakt på tre, fem eller tio år. Under dessa år har vi försökt förklara och utbilda dem i att om retail inte blir mer flexibelt kommer det till slut inte finnas någon utväg.

Efter flera års kartläggning bestämde de sig för att Sverige skulle bli första marknaden för konceptet.

– Den nordiska marknaden har varit ett frågetecken för många företag, en hemlig marknad full av möjligheter, men få vet hur de ska ta sig in.

Varför Göteborg och inte Stockholm?

– Vi ville etablera oss där folk är mer accepterande, som vill ha något annorlunda och som uppskattar förändringar. Det visade sig att göteborgarna låg bäst till. För två år sedan utsågs Göteborg till världens socialaste stad (enligt en undersäkning av bokningssidan Hostelworld, reds anm). I Stockholm är konkurrensen så stor att vi skulle bli vilsna.

Varumärkena hos Fömo betalar ingen hyra. Butikspersonal, betalningstjänster och inredning ingår och Fömö hjälper till med marknadsföring.

– De behöver i princip inget bankkonto, det är bara att underteckna, säger Ilona Taillade, som är medveten om att upplägget påminner om AMF Fastigheters The Lobby i Stockholm.

The Lobby är en testplattform medan Fömo underlättar för dem som har det tufft i dag. Varumärkena kan se Fömo som ett marknadstest och om det är värt att fortsätta satsa.

Butikspersonalen, som utbildas i alla varumärken, fyller i dagliga rapporter och ger kontinuerlig återkoppling till företagen om försäljning och konsumenternas reaktioner, berättar Sahar Hariri, som är operativ chef och som jobbar i butiken.

– Utifrån rapporterna vet vi vad vi kan göra bättre medan varumärkena får värdefull information.

Samtliga parter delar på den ekonomiska risken. Till fastighetsägaren Citycon betalar Fömo en omsättningshyra och varumärkena säljer enligt en kommissionsmodell.

– Om varumärkena inte får något sålt tjänar varken vi eller fastighetsägaren några pengar. Så risken är massiv. Samtidigt tar varumärkena också en risk när de skickar sina produkter. Men om ett varumärke skulle satsa på egen hand i Sverige skulle riskerna vara gigantiska i jämförelse, säger Ilona Taillade, som hävdar att kostnaderna för att öppna butik uppgår till ungefär en miljon kronor.

– Är inte detta då ett bättre sätt att gå in på en marknad? frågar hon retoriskt.

Men Fömo handlar inte bara om tillfälliga varumärkesytor. Tanken är att det ska vara ett forum för evenemang, workshops och samarbeten.

– Vi vill ta tillbaka den fysiska handelns attraktionskraft. Vi vill överraska genom att kreera nya upplevelser, säger Sahar Hariri och berättar att det till exempel varje lördag arrangeras event eller workshops.

– Allt från där besökarna fick tillverka leksaker av återvunna material till soundhealing, kaligrafi och smakprovningar.

Ilona Taillades tanke är också att göra människor glada.

– Vårt motto är ’handla, leka och koppla av’. Som kund ska du komma in i butiken, få en historia och en upplevelse som du tar med dig hem och berättar om för dina vänner. Det saknas i dag. Vår filosofi är att vår personal säkerställer att kunden får sig något till livs.

Hennes vision är att rulla ut Fömo till fler länder.

– Vi har redan fått förfrågan från Förenade Arabemiraten, men vi är tveksamma. Först måste vi säkerställa att vår modell fungerar. Och när vi väl har expanderat kan vi erbjuda varumärkena en turné. Då finns det möjligheter för dem att välja specifika marknader, precis som när de ska välja reklamplats.

Kommer konceptet till Stockholm?

– Vi får se om det blir det här året. Vi har pratat med utvecklare och fastighetsägare. Det beror på läge och lokal. Vi måste ha en yta med mycket trafik.

* Fömo är förkortning av Fear of missing out, som kan översättas med rädsla att gå miste om något. Prickarna över o:et har tillkommit för att ge namnet en svensk klang.

Mer om: Fömo
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.128