23948sdkhjf

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

För knappt två år sedan grundade Konrad Olsson, tidigare chefredaktör på Plaza Magazine, och Jonas Bergström, även han med medie- och pr-bakgrund, plattformen Scandinavian Man som är ett magasin, en digital plattform och pop up-butiker. 

Därtill har man har även synts flitigt under modeveckor världen över, bland annat på Pitti Uomo i Florens och under senaste modeveckan arrangerades en modevisning med ett flertal märken inom mode- och outdoor i Stockholm. Med plattformen vill företaget hjälpa skandinaviska livsstils- och modevarumärken att nå ut globalt.

Läs också: Herrmodevecka framflyttad

I sommar planerar Scandinavian Man därför att lansera en starkt kurerad digital marknadsplats i samarbete med det nordiska IT-bolaget Tieto och innovationsgruppen Wellstreet.

För att implementera plattformen tar Scandinavian Man in externt kapital för första gången och Wellstreet investerar 4 miljoner kronor i projektet.

Därtill ska kapitaltillskottet användas för att stärka upp organisationen för framtida expansionen och bland annat planerar Scandinavian Man att dubbla personalstyrkan inom de närmaste 18 månaderna.

I ett pressmeddelande skriver Scandinavian Man ”e-handelslösningen är byggd på molnbaserad infrastruktur och kombinerar marknadsledande komponenter från en handfull strategiska partners, vilket väsentligt förkortar tiden till marknad, samt gör det enklare och effektivare att implementera och kontinuerligt lansera ny funktionalitet”.

Via marknadsplatsen ska kunderna kunna handla handplockade produkter från nordiska mode- och livsstilsvarumärken och Scandinavian Man blir det första företaget som använder sig av den nya lösningen.

Marknadsplatsen ska initialt att finnas tillgänglig på åtta marknader.

Scandinavian Man har åtta medarbetare på kontoret som nyligen flyttade från Malmskillnadsgatan till en lokal på gatuplanet på en av Hötorgsskraporna med adress Mäster Samuelsgatan 42.

I veckan lanseras ett nytt nummer av magasinet Scandinavian Man.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv
Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Stockmann säger upp 150

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Kicks om osunda hyresnivåer: ”Ett utbrett branschproblem”

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.153