23948sdkhjf

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

För knappt två år sedan grundade Konrad Olsson, tidigare chefredaktör på Plaza Magazine, och Jonas Bergström, även han med medie- och pr-bakgrund, plattformen Scandinavian Man som är ett magasin, en digital plattform och pop up-butiker. 

Därtill har man har även synts flitigt under modeveckor världen över, bland annat på Pitti Uomo i Florens och under senaste modeveckan arrangerades en modevisning med ett flertal märken inom mode- och outdoor i Stockholm. Med plattformen vill företaget hjälpa skandinaviska livsstils- och modevarumärken att nå ut globalt.

Läs också: Nytt modeevent i Stockholm

I sommar planerar Scandinavian Man därför att lansera en starkt kurerad digital marknadsplats i samarbete med det nordiska IT-bolaget Tieto och innovationsgruppen Wellstreet.

För att implementera plattformen tar Scandinavian Man in externt kapital för första gången och Wellstreet investerar 4 miljoner kronor i projektet.

Därtill ska kapitaltillskottet användas för att stärka upp organisationen för framtida expansionen och bland annat planerar Scandinavian Man att dubbla personalstyrkan inom de närmaste 18 månaderna.

I ett pressmeddelande skriver Scandinavian Man ”e-handelslösningen är byggd på molnbaserad infrastruktur och kombinerar marknadsledande komponenter från en handfull strategiska partners, vilket väsentligt förkortar tiden till marknad, samt gör det enklare och effektivare att implementera och kontinuerligt lansera ny funktionalitet”.

Läs också: Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Via marknadsplatsen ska kunderna kunna handla handplockade produkter från nordiska mode- och livsstilsvarumärken och Scandinavian Man blir det första företaget som använder sig av den nya lösningen.

Marknadsplatsen ska initialt att finnas tillgänglig på åtta marknader.

Scandinavian Man har åtta medarbetare på kontoret som nyligen flyttade från Malmskillnadsgatan till en lokal på gatuplanet på en av Hötorgsskraporna med adress Mäster Samuelsgatan 42.

I veckan lanseras ett nytt nummer av magasinet Scandinavian Man.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

De är Årets Designer

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

Kenzo byter uttryck

Arkiv

H&M till Centralamerika

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.125