23948sdkhjf

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

För knappt två år sedan grundade Konrad Olsson, tidigare chefredaktör på Plaza Magazine, och Jonas Bergström, även han med medie- och pr-bakgrund, plattformen Scandinavian Man som är ett magasin, en digital plattform och pop up-butiker. 

Därtill har man har även synts flitigt under modeveckor världen över, bland annat på Pitti Uomo i Florens och under senaste modeveckan arrangerades en modevisning med ett flertal märken inom mode- och outdoor i Stockholm. Med plattformen vill företaget hjälpa skandinaviska livsstils- och modevarumärken att nå ut globalt.

Läs också: Nytt modeevent i Stockholm

I sommar planerar Scandinavian Man därför att lansera en starkt kurerad digital marknadsplats i samarbete med det nordiska IT-bolaget Tieto och innovationsgruppen Wellstreet.

För att implementera plattformen tar Scandinavian Man in externt kapital för första gången och Wellstreet investerar 4 miljoner kronor i projektet.

Därtill ska kapitaltillskottet användas för att stärka upp organisationen för framtida expansionen och bland annat planerar Scandinavian Man att dubbla personalstyrkan inom de närmaste 18 månaderna.

I ett pressmeddelande skriver Scandinavian Man ”e-handelslösningen är byggd på molnbaserad infrastruktur och kombinerar marknadsledande komponenter från en handfull strategiska partners, vilket väsentligt förkortar tiden till marknad, samt gör det enklare och effektivare att implementera och kontinuerligt lansera ny funktionalitet”.

Läs också: Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Via marknadsplatsen ska kunderna kunna handla handplockade produkter från nordiska mode- och livsstilsvarumärken och Scandinavian Man blir det första företaget som använder sig av den nya lösningen.

Marknadsplatsen ska initialt att finnas tillgänglig på åtta marknader.

Scandinavian Man har åtta medarbetare på kontoret som nyligen flyttade från Malmskillnadsgatan till en lokal på gatuplanet på en av Hötorgsskraporna med adress Mäster Samuelsgatan 42.

I veckan lanseras ett nytt nummer av magasinet Scandinavian Man.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Tar steget från The Lobby och ska lyfta second hand, cirkulär design och “slow fashion” på egen yta.

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Dagens butiker behöver skapa ännu mer engagemang

KOM:s vd om nödvändigheten i att vara kreativ i kundmötet.

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Snart dags för mode- och designvecka i Umeå

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Happy Socks vd slutar

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Butiksnytt
Kappahl ut – NA-KD in

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Jobb & Karriär
"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutiken Hatshop.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Gant

Christopher Bastin kliver på som global artistic director och ska fungera som varumärkets ”kreativa katalysator”.

Bakåt och framåt med Nelly

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Butiksnytt
Så ser nya NK Sport ut

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

& Other Stories bjuder in Arranging Things och har nytt byråsamarbete

H&M vill ha hyresavdrag för returnerade varor

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Miljöstipendium till sportklädesföretag

Naturkompaniet förvärvar butik – och öppnar en ny

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Modefotografen Peter Lindbergh död

Tar plats i underklädesföretagets styrelse

Zara tar ställning för kinesiskt styre

Atacac öppnar butik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar e-handels- och retailchef

Jobb & Karriär
Går till Arbesko

Depalma workwear väljer byrå

Jobb & Karriär
Värvas till Intersports styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.158