23948sdkhjf

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandlaren spår en tillväxt om 27 procent för 2019. Skönhetssatsning tynger resultatet.

Hög tillväxt  för e-handlarens som i bokslutsrapporten säger sig vara väl rustad för framtiden och siar förutom god tillväxt även att den justerade rörelsemarginalen stärks under innevarande år.

Läs också: Han rekryteras till ny roll i Boozt

Men i rapporten skriver bolaget att "den viktigaste anledningen till att lönsamheten blev bättre än förväntat är skalfördelar från högre omsättning, vilket visar varför det är så viktigt med volym för att förbättra lönsamheten".

Även om inledningen på fjärde kvartalet betecknas som tuff så avslutades året bättre än förväntat med tillväxt om 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver bolaget i rapporten. "Den starka tillväxten drevs av en normalisering av vädret med högre efterfrågan på säsongsvaror, en stark period innan jul tack vare våra flexibla och snabba leveransalternativ samt bra försäljning efter jul med ett brett sortiment av relevanta kampanjvaror”, uppger Boozt med vd Hermann Haraldsson i spetsen.

För fjärde kvartalet 2018, oktober till december, landade nettoomsättning för hela koncernen på 892,5 miljoner kronor (644,2) enomsättningstillväxt om 39 procent.

I konstanta valutor låg ökningen på 35 procent vilket var i linje med prognosen och de preliminära siffrorna på mer än 36 procents ökning  som bolaget kommunicerade i januari.

Under fjärde kvartalet låg Boozts tillväxt på 37 procent och 76 procents tillväxt för Boozlet.com. Boozts omsättning uppgick 86 miljoner kronor medan Booztlets omsättning landade på 25 miljoner kronor.

Omsättningen i Sverige låg på 303,2 miljoner kronor (241,8) resten av Norden svarar för en omsättning på 526,7 miljoner kronor(368,2) medan resten av Europa står för 62,6 miljoner kronor (34,2).

Läs också: Boozt väntar dämpad efterfrågan

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 69,1 miljoner kronor (51,1) och resultatet uppgick till 52,3 miljoner kronor vilket var en minskning från 86,0 miljoner kronor.

Boozt och Booztlet ska ha utvecklas enligt plan men i rapporten framgår att investeringen på en fysisk skönhetsbutik i Köpenhamn blev högre än förväntat och utfallet tynger resultatet.

För helåret 2018 landade nettoomsättning för hela koncernen på 2,784  miljoner kronor (2,016 ) vilket var en ökning om drygt 38 procent. Rörelseresultatet uppgick till 69, 8 miljoner kronor. Resultatet för helåret förbättrades och uppgick till 42,6 miljoner kronor (-12.6).

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11