23948sdkhjf

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandlaren spår en tillväxt om 27 procent för 2019. Skönhetssatsning tynger resultatet.

Hög tillväxt  för e-handlarens som i bokslutsrapporten säger sig vara väl rustad för framtiden och siar förutom god tillväxt även att den justerade rörelsemarginalen stärks under innevarande år.

Läs också: Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

Men i rapporten skriver bolaget att "den viktigaste anledningen till att lönsamheten blev bättre än förväntat är skalfördelar från högre omsättning, vilket visar varför det är så viktigt med volym för att förbättra lönsamheten".

Även om inledningen på fjärde kvartalet betecknas som tuff så avslutades året bättre än förväntat med tillväxt om 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver bolaget i rapporten. "Den starka tillväxten drevs av en normalisering av vädret med högre efterfrågan på säsongsvaror, en stark period innan jul tack vare våra flexibla och snabba leveransalternativ samt bra försäljning efter jul med ett brett sortiment av relevanta kampanjvaror”, uppger Boozt med vd Hermann Haraldsson i spetsen.

För fjärde kvartalet 2018, oktober till december, landade nettoomsättning för hela koncernen på 892,5 miljoner kronor (644,2) enomsättningstillväxt om 39 procent.

I konstanta valutor låg ökningen på 35 procent vilket var i linje med prognosen och de preliminära siffrorna på mer än 36 procents ökning  som bolaget kommunicerade i januari.

Under fjärde kvartalet låg Boozts tillväxt på 37 procent och 76 procents tillväxt för Boozlet.com. Boozts omsättning uppgick 86 miljoner kronor medan Booztlets omsättning landade på 25 miljoner kronor.

Omsättningen i Sverige låg på 303,2 miljoner kronor (241,8) resten av Norden svarar för en omsättning på 526,7 miljoner kronor(368,2) medan resten av Europa står för 62,6 miljoner kronor (34,2).

Läs också: Framgång för Boozt

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 69,1 miljoner kronor (51,1) och resultatet uppgick till 52,3 miljoner kronor vilket var en minskning från 86,0 miljoner kronor.

Boozt och Booztlet ska ha utvecklas enligt plan men i rapporten framgår att investeringen på en fysisk skönhetsbutik i Köpenhamn blev högre än förväntat och utfallet tynger resultatet.

För helåret 2018 landade nettoomsättning för hela koncernen på 2,784  miljoner kronor (2,016 ) vilket var en ökning om drygt 38 procent. Rörelseresultatet uppgick till 69, 8 miljoner kronor. Resultatet för helåret förbättrades och uppgick till 42,6 miljoner kronor (-12.6).

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

176 miljoner till MQ

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

Butiksnytt
Butik för Sophie by Sophie

Byter Bruket mot Tuna Park

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Nyhetsbrev

Bada i CDLP

Arkiv

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.168