23948sdkhjf

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandlaren spår en tillväxt om 27 procent för 2019. Skönhetssatsning tynger resultatet.

Hög tillväxt  för e-handlarens som i bokslutsrapporten säger sig vara väl rustad för framtiden och siar förutom god tillväxt även att den justerade rörelsemarginalen stärks under innevarande år.

Läs också: Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

Men i rapporten skriver bolaget att "den viktigaste anledningen till att lönsamheten blev bättre än förväntat är skalfördelar från högre omsättning, vilket visar varför det är så viktigt med volym för att förbättra lönsamheten".

Även om inledningen på fjärde kvartalet betecknas som tuff så avslutades året bättre än förväntat med tillväxt om 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver bolaget i rapporten. "Den starka tillväxten drevs av en normalisering av vädret med högre efterfrågan på säsongsvaror, en stark period innan jul tack vare våra flexibla och snabba leveransalternativ samt bra försäljning efter jul med ett brett sortiment av relevanta kampanjvaror”, uppger Boozt med vd Hermann Haraldsson i spetsen.

För fjärde kvartalet 2018, oktober till december, landade nettoomsättning för hela koncernen på 892,5 miljoner kronor (644,2) enomsättningstillväxt om 39 procent.

I konstanta valutor låg ökningen på 35 procent vilket var i linje med prognosen och de preliminära siffrorna på mer än 36 procents ökning  som bolaget kommunicerade i januari.

Under fjärde kvartalet låg Boozts tillväxt på 37 procent och 76 procents tillväxt för Boozlet.com. Boozts omsättning uppgick 86 miljoner kronor medan Booztlets omsättning landade på 25 miljoner kronor.

Omsättningen i Sverige låg på 303,2 miljoner kronor (241,8) resten av Norden svarar för en omsättning på 526,7 miljoner kronor(368,2) medan resten av Europa står för 62,6 miljoner kronor (34,2).

Läs också: Framgång för Boozt

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 69,1 miljoner kronor (51,1) och resultatet uppgick till 52,3 miljoner kronor vilket var en minskning från 86,0 miljoner kronor.

Boozt och Booztlet ska ha utvecklas enligt plan men i rapporten framgår att investeringen på en fysisk skönhetsbutik i Köpenhamn blev högre än förväntat och utfallet tynger resultatet.

För helåret 2018 landade nettoomsättning för hela koncernen på 2,784  miljoner kronor (2,016 ) vilket var en ökning om drygt 38 procent. Rörelseresultatet uppgick till 69, 8 miljoner kronor. Resultatet för helåret förbättrades och uppgick till 42,6 miljoner kronor (-12.6).

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt avtal ska ge Odd Molly medieutrymme - gör riktade nyemissioner

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Firar 20 år med jubileumskollektion och ny e-handel

Säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

WeSC: Har finansiering för tre månader

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Mini Rodini till T-mall

Barnklädesmärket öppnar butik på Alibaba-ägda e-handelssajten.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Plus

Hantverk vs hightech

Stockmann tappar vd

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155