23948sdkhjf

Tvärstopp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatras för modeföretaget som har svårt att vända negativ försäljningstrend. Försäljningen minskade med 27 procent under fjärde kvartalet.

2018 var ett motigt år för Odd Molly och i oktober sjösattes ett program för att komma till rätta med vikande försäljning och förluster och 50 miljoner kronor ska sparas på årsbasis.

Ett stort antal butiker stängs, sortimentet slimmas och renodlas och därtill har en licensmodell tagits fram för flera marknader som Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien och Ungern som handlar om drift av befintliga och nya butiker.

Partner med detaljhandelsverksamhet på en marknad får även provision från Odd Mollys egna näthandel baserad på försäljningen från på den aktuella marknaden.

Fokus för Odd Molly läggs på digital försäljning, istället för att driva egna butiker, samt sortimentetsöversyn och på att bygga varumärket.

En ny e-handelschef har rekryterats, Joakim Karlsson, som närmast kommer från uppdraget som e-handelschef för hälsokostföretaget Life.

Modebolagets nettoomsättning minskade under fjärde kvartalet, oktober till december med 27 procent till 65,7 miljoner kronor (89,6). Rörelseresultatet landade på -22,6 miljoner kronor (-11,1). Bruttovinstmarginalen ökade till 52,4 procent (51,6). Efter skatt blev resultatet  -20,7 miljoner kronor (-9,2).

I rapporten skriver modeföretaget att försäljningen påverkades negativt av "genomförda och förestående butiksnedläggningar". Men även intäkterna
från grossistverksamheten minskade med 30 procent under kvartalet och uppgick under perioden till 28,5 miljoner kronor (40,8). Modebolaget uppger att det framförallt  många mindre återförsäljare som minskat sina inköp.

I slutet av januari 2019 stängdes butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm och enheten i Bromma Blocks stängs i mars medan butiken i köpcentret Nova i Lund stänger i april. Planen är att bolaget ska driva 6 butiker och förhandlingar pågår om ytterligare butiksstägningar.

För helåret minskade omsättningen med 20 procent till 346,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet rasade från -4,5 miljoner till -60,6 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,7 procent (53,9) och resultat efter skatt uppgick till -53,5 miljoner kronor (-6,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Textil innovation prisad av Norrsken

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Arkiv

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135