23948sdkhjf

Tvärstopp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatras för modeföretaget som har svårt att vända negativ försäljningstrend. Försäljningen minskade med 27 procent under fjärde kvartalet.

2018 var ett motigt år för Odd Molly och i oktober sjösattes ett program för att komma till rätta med vikande försäljning och förluster och 50 miljoner kronor ska sparas på årsbasis.

Ett stort antal butiker stängs, sortimentet slimmas och renodlas och därtill har en licensmodell tagits fram för flera marknader som Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien och Ungern som handlar om drift av befintliga och nya butiker.

Partner med detaljhandelsverksamhet på en marknad får även provision från Odd Mollys egna näthandel baserad på försäljningen från på den aktuella marknaden.

Fokus för Odd Molly läggs på digital försäljning, istället för att driva egna butiker, samt sortimentetsöversyn och på att bygga varumärket.

En ny e-handelschef har rekryterats, Joakim Karlsson, som närmast kommer från uppdraget som e-handelschef för hälsokostföretaget Life.

Modebolagets nettoomsättning minskade under fjärde kvartalet, oktober till december med 27 procent till 65,7 miljoner kronor (89,6). Rörelseresultatet landade på -22,6 miljoner kronor (-11,1). Bruttovinstmarginalen ökade till 52,4 procent (51,6). Efter skatt blev resultatet  -20,7 miljoner kronor (-9,2).

I rapporten skriver modeföretaget att försäljningen påverkades negativt av "genomförda och förestående butiksnedläggningar". Men även intäkterna
från grossistverksamheten minskade med 30 procent under kvartalet och uppgick under perioden till 28,5 miljoner kronor (40,8). Modebolaget uppger att det framförallt  många mindre återförsäljare som minskat sina inköp.

I slutet av januari 2019 stängdes butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm och enheten i Bromma Blocks stängs i mars medan butiken i köpcentret Nova i Lund stänger i april. Planen är att bolaget ska driva 6 butiker och förhandlingar pågår om ytterligare butiksstägningar.

För helåret minskade omsättningen med 20 procent till 346,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet rasade från -4,5 miljoner till -60,6 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,7 procent (53,9) och resultat efter skatt uppgick till -53,5 miljoner kronor (-6,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Nyhetsbrev

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Barneys överväger konkurs

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.155