23948sdkhjf

Kunderna sviker Odd Molly - resultatet rasade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stort antal butiker stängs och åtgärdsprogram ska vända negativ utveckling och storförlust. Ska bli mer kapitalsnåla.

Modebolagets nettoomsättningen under tredje kvartalet, juli till september, minskade med  26 procent till 99,5 miljoner kronor (134,5). Varmt väder och minskad införsäljning till återförsäljare påverkade, enligt rapporten, bolagets försäljning negativt.

Läs också: Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).Rörelseresultatet uppgick till -19,3 miljoner kronor (6,6). Resultat efter skatt uppgick till -15,7 miljoner kronor (4,9).

Bolagets egna försäljning till konsument  minskade med 11 procent till 52,5 miljoner kronor (58,9). Intäkterna från grossistverksamheten minskade med 38 procent jämfört med föregående år och uppgick under tredje kvartalet till 46,9 miljoner kronor (75,6).

Nu ska ett åtgärdsprogram minska inte minst driftskostnaderna som ska ned med 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna ska synas under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 miljoner kronor har reserverats i kvartalet.

Antalet egna  butiker ska minska från 17 till 6 stycken och förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar.

Läs också: Stort intresse för Odd Molly

Fokus ska istället ligga på att öka försäljningen i e-handeln och satsa på utvalda marknader. I augusti stängdes butiken på Åhléns i Göteborg och härnäst stängs butikerna på Humlegårdsgatan och i Bromma Blocks, vid årsskiftet respektive mars nästa år. Kontraktet för butiken på Asecs i Jönköping går snart ut och i centrumet öppnar istället en lokal partner shop-in-shop. 

I oktober ingicks avtal med en operatör i Portugal och Spanien som under en licensmodell tar över försäljningen till återförsäljare på marknaderna samt driften av befintlig butik på El Corte Inglès i Lissabon.

På flera marknader ska bolaget styra om på samma sätt till licensmodell och tänkt växa genom lokala partner.

Även sortimentet ska krympa i bredd. I rapporten skriver bolaget att man" arbetar löpande med att sälja av äldre lager samt optimera inköpen för att hålla nere lagernivån. Den nya sortimentsstrategin, med mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner, som implementerades under förra året har också bidragit till lägre lagernivåer". 

Varulagret uppgick vid periodens slut till 77,4 miljoner kronor  jämfört med 80,2 miljoner kronor vid det tredje kvartalets slut 2017.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Arkiv

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Den välklädda mannens återkomst

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Omställning och kampanjer tynger VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.102