23948sdkhjf

Kunderna sviker Odd Molly - resultatet rasade

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stort antal butiker stängs och åtgärdsprogram ska vända negativ utveckling och storförlust. Ska bli mer kapitalsnåla.

Modebolagets nettoomsättningen under tredje kvartalet, juli till september, minskade med  26 procent till 99,5 miljoner kronor (134,5). Varmt väder och minskad införsäljning till återförsäljare påverkade, enligt rapporten, bolagets försäljning negativt.

Läs också: Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).Rörelseresultatet uppgick till -19,3 miljoner kronor (6,6). Resultat efter skatt uppgick till -15,7 miljoner kronor (4,9).

Bolagets egna försäljning till konsument  minskade med 11 procent till 52,5 miljoner kronor (58,9). Intäkterna från grossistverksamheten minskade med 38 procent jämfört med föregående år och uppgick under tredje kvartalet till 46,9 miljoner kronor (75,6).

Nu ska ett åtgärdsprogram minska inte minst driftskostnaderna som ska ned med 50 miljoner kronor på helårsbasis. Effekterna ska synas under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 miljoner kronor har reserverats i kvartalet.

Antalet egna  butiker ska minska från 17 till 6 stycken och förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar.

Läs också: Stort intresse för Odd Molly

Fokus ska istället ligga på att öka försäljningen i e-handeln och satsa på utvalda marknader. I augusti stängdes butiken på Åhléns i Göteborg och härnäst stängs butikerna på Humlegårdsgatan och i Bromma Blocks, vid årsskiftet respektive mars nästa år. Kontraktet för butiken på Asecs i Jönköping går snart ut och i centrumet öppnar istället en lokal partner shop-in-shop. 

I oktober ingicks avtal med en operatör i Portugal och Spanien som under en licensmodell tar över försäljningen till återförsäljare på marknaderna samt driften av befintlig butik på El Corte Inglès i Lissabon.

På flera marknader ska bolaget styra om på samma sätt till licensmodell och tänkt växa genom lokala partner.

Även sortimentet ska krympa i bredd. I rapporten skriver bolaget att man" arbetar löpande med att sälja av äldre lager samt optimera inköpen för att hålla nere lagernivån. Den nya sortimentsstrategin, med mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner, som implementerades under förra året har också bidragit till lägre lagernivåer". 

Varulagret uppgick vid periodens slut till 77,4 miljoner kronor  jämfört med 80,2 miljoner kronor vid det tredje kvartalets slut 2017.

Mer om: Odd Molly


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ska exportera Splitgrid

Datasystem tar in nytt kapital för att öka expansion.

Sportkedja öppnar nytt

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Ida Sjöstedt

Kliver in som vd och delägare i modemärket vars grundare nu kan fokusera på den kreativa processen.

Laddar för största handelsdagen någonsin

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mobilbetalning i butik hos Lager 157

Arkiv

Mode i Årets julklapp

Från Elodie Details till skoföretag

Stinaa J rekryterar försäljningschef och vice vd och öppnar därtill studiobutik.

Så vill underklädesmärke presentera sig närmare

Öppnar pop up-butik inför julhandeln.

Nytt nummer av Habit

Möt Cristopher Nying, Our Legacys kreativa chef som går igång på motreaktioner.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Datum fastställda för visningsveckan

Jobb & Karriär
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny cfo för modekedjan.

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Så sålde Lexington Company

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Minskad omsättning för Björn Borg

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Vestiaire Collective med ny vd

Butiksnytt
Nya under i Solna

Hon är ett stjärnskott

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196